Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah. Seramai 270 orang pelajar dipilih berdasarkan kaedah persampelan rawak berkelompok di enam buah sekolah menengah di daerah Kluang, Johor. Kajian rintis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Halimah Maalip, Azizi Yahaya, Koay Ting Yin, Balan Rathakrishnan, Ismail Maakip, Hanun Ahmad, Zaliha Mohammad Ali, Norlaily Ahmad
Format: Article
Language:English
English
Published: Southeast Asia Psychology Journal 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/1/Pembentukan%20modal%20insan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/2/Pembentukan%20modal%20insan1.pdf
_version_ 1825714067655884800
author Halimah Maalip
Azizi Yahaya
Koay Ting Yin
Balan Rathakrishnan
Ismail Maakip
Hanun Ahmad
Zaliha Mohammad Ali
Norlaily Ahmad
author_facet Halimah Maalip
Azizi Yahaya
Koay Ting Yin
Balan Rathakrishnan
Ismail Maakip
Hanun Ahmad
Zaliha Mohammad Ali
Norlaily Ahmad
author_sort Halimah Maalip
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah. Seramai 270 orang pelajar dipilih berdasarkan kaedah persampelan rawak berkelompok di enam buah sekolah menengah di daerah Kluang, Johor. Kajian rintis dijalankan untuk melihat kebolehpercayaan dan kesesuaian soal selidik. Manakala Alpha Cronbach digunakan untuk mengukur kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan soal selidik ini adalah 0.8432. Soal selidik berkaitan konsep kendiri diubah suai daripada Skala Konsep Kendiri Tennessee daripada Fitts & Wareen (1996). Manakala soal selidik bagi jenis personaliti pelajar pula diubah suai daripada Soal Selidik Personaliti daripada Eysenck & Eysenck (1975). Statistik deskriptif iaitu kekerapan, peratus, dan min digunakan untuk menganalisis dimensi konsep kendiri pelajar paling dominan. Selain itu, statistik inferensi iaitu ujian-t juga digunakan untuk menganalisis perbezaan antara dimensi konsep kendiri dan personaliti mengikut jantina. Manakala statistik inferensi iaitu korelasi Pearson pula digunakan pada aras signifikan 0.05 bagi menganalisis hubungan antara konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian ini menunjukkan dimensi konsep kendiri paling dominan dalam kalangan pelajar ialah dimensi konsep kendiri seperti keluarga. Selain itu, analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara dimensi konsep kendiri dan personaliti mengikut jantina. Analisis korelasi Pearson pula mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara dimensi konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik. Oleh itu, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi meningkatkan konsep kendiri dan juga kecenderungan personaliti pelajar yang positif dalam usaha meningkatkan pencapaian akademik mereka.
first_indexed 2024-03-06T03:06:17Z
format Article
id ums.eprints-26863
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:06:17Z
publishDate 2020
publisher Southeast Asia Psychology Journal
record_format dspace
spelling ums.eprints-268632021-04-30T01:29:45Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/ Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah Halimah Maalip Azizi Yahaya Koay Ting Yin Balan Rathakrishnan Ismail Maakip Hanun Ahmad Zaliha Mohammad Ali Norlaily Ahmad L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar sekolah. Seramai 270 orang pelajar dipilih berdasarkan kaedah persampelan rawak berkelompok di enam buah sekolah menengah di daerah Kluang, Johor. Kajian rintis dijalankan untuk melihat kebolehpercayaan dan kesesuaian soal selidik. Manakala Alpha Cronbach digunakan untuk mengukur kebolehpercayaan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan soal selidik ini adalah 0.8432. Soal selidik berkaitan konsep kendiri diubah suai daripada Skala Konsep Kendiri Tennessee daripada Fitts & Wareen (1996). Manakala soal selidik bagi jenis personaliti pelajar pula diubah suai daripada Soal Selidik Personaliti daripada Eysenck & Eysenck (1975). Statistik deskriptif iaitu kekerapan, peratus, dan min digunakan untuk menganalisis dimensi konsep kendiri pelajar paling dominan. Selain itu, statistik inferensi iaitu ujian-t juga digunakan untuk menganalisis perbezaan antara dimensi konsep kendiri dan personaliti mengikut jantina. Manakala statistik inferensi iaitu korelasi Pearson pula digunakan pada aras signifikan 0.05 bagi menganalisis hubungan antara konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan kajian ini menunjukkan dimensi konsep kendiri paling dominan dalam kalangan pelajar ialah dimensi konsep kendiri seperti keluarga. Selain itu, analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara dimensi konsep kendiri dan personaliti mengikut jantina. Analisis korelasi Pearson pula mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara dimensi konsep kendiri dan personaliti dengan pencapaian akademik. Oleh itu, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi meningkatkan konsep kendiri dan juga kecenderungan personaliti pelajar yang positif dalam usaha meningkatkan pencapaian akademik mereka. Southeast Asia Psychology Journal 2020 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/1/Pembentukan%20modal%20insan.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/2/Pembentukan%20modal%20insan1.pdf Halimah Maalip and Azizi Yahaya and Koay Ting Yin and Balan Rathakrishnan and Ismail Maakip and Hanun Ahmad and Zaliha Mohammad Ali and Norlaily Ahmad (2020) Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. Southeast Asia Psychology Journal, 8 (2). 103 -122. ISSN 2710-544X file:///C:/Users/user/Downloads/8-2-7%20(2).pdf
spellingShingle L Education (General)
Halimah Maalip
Azizi Yahaya
Koay Ting Yin
Balan Rathakrishnan
Ismail Maakip
Hanun Ahmad
Zaliha Mohammad Ali
Norlaily Ahmad
Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
title Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
title_full Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
title_fullStr Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
title_short Pembentukan modal insan: hubungan konsep kendiri, personaliti, dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
title_sort pembentukan modal insan hubungan konsep kendiri personaliti dan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
topic L Education (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/1/Pembentukan%20modal%20insan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26863/2/Pembentukan%20modal%20insan1.pdf
work_keys_str_mv AT halimahmaalip pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT aziziyahaya pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT koaytingyin pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT balanrathakrishnan pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT ismailmaakip pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT hanunahmad pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT zalihamohammadali pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah
AT norlailyahmad pembentukanmodalinsanhubungankonsepkendiripersonalitidanpencapaianakademikpelajarsekolahmenengah