Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah

Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jamilah Ahmad, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf
_version_ 1825714093700415488
author Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Jamilah Ahmad
collection UMS
description Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adalah rangkuman soalan terbuka yang terdiri daripada sepuluh item dengan lima pecahan konstruk iaitu: pemerhatian, idea baharu, inovasi, kreativiti dan nilai. Sampel terdiri daripada 166 orang pelajar yang berusia 10 hingga 11 tahun dari sekolah-sekolah bandar di daerah Tawau, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 10 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEACorr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 66.8% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.91 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan responden 0.89 (baik) dengan nilai pengasingan item 7.97 dan responden 2.83. Kesimpulannya, UPSK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan pelajar tahun lima di sekolah rendah di Sabah
first_indexed 2024-03-06T03:06:41Z
format Article
id ums.eprints-27029
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:06:41Z
publishDate 2020
publisher Secholian Publication
record_format dspace
spelling ums.eprints-270292021-05-27T03:02:23Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/ Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah L Education (General) Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) telah dibina bertujuan mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam Pendidikan STEM sekolah rendah. Kajian ini bertujuan mennentukan kualiti instrumen UPSK melalui kesahan dan kebolehpercayaan instrumen UPSK melalui Model Pengukuran Rasch. UPSK adalah rangkuman soalan terbuka yang terdiri daripada sepuluh item dengan lima pecahan konstruk iaitu: pemerhatian, idea baharu, inovasi, kreativiti dan nilai. Sampel terdiri daripada 166 orang pelajar yang berusia 10 hingga 11 tahun dari sekolah-sekolah bandar di daerah Tawau, Sabah. Hasil analisis kesahan mendapati polariti item melalui nilai PTMEA-Corr menunjukkan bahawa kesemua 10 item berada >0.00 (+). Melalui analisis kesesuaian item, semua item masih dikekalkan kerana memenuhi syarat dalam salah satu julat outfit MNSQ, Outfit ZSTD dan PTMEACorr. Dalam analisis komponen utama (PCA), nilai Raw Variance Explained by Measures 66.8% (cemerlang) dan nilai Unexplained variance dalam kontras pertama di bawah 15% menunjukkan bahawa instrumen mempunyai keekadimensian yang kuat dan mempunyai kesahan konstruk yang tinggi. Kebolehpercayaan Cronbach Alpha (KR-20) menunjukkan nilai 0.91 (sangat tinggi), kebolehpercayaan item 0.98 (cemerlang) dan responden 0.89 (baik) dengan nilai pengasingan item 7.97 dan responden 2.83. Kesimpulannya, UPSK mempunyai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan yang tinggi dalam mengukur pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan pelajar tahun lima di sekolah rendah di Sabah Secholian Publication 2020-10 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2020) Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 5 (10). pp. 135-150. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/504/367
spellingShingle L Education (General)
Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_full Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_fullStr Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_full_unstemmed Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_short Analisis Rasch bagi Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan dalam pendidikan STEM sekolah rendah
title_sort analisis rasch bagi ujian pemikiran sains keusahawanan dalam pendidikan stem sekolah rendah
topic L Education (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/1/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah-Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27029/2/Analisis%20Rasch%20bagi%20Ujian%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20dalam%20pendidikan%20STEM%20sekolah%20rendah.pdf
work_keys_str_mv AT jamilahahmad analisisraschbagiujianpemikiransainskeusahawanandalampendidikanstemsekolahrendah
AT siewnyetmoisopiahabdullah analisisraschbagiujianpemikiransainskeusahawanandalampendidikanstemsekolahrendah