Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta

Artikel ini membincangkan tentang kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pentaksiran kemahiran insaniah murid mata pelajaran rekacipta. Kesemua item dibina berdasarkan adaptasi ke atas beberapa teori dan model kemahiran insaniah serta kajian literatur yang telah diperolehi dari dalam dan juga luar n...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Hussin Musa, Christina Andin, Syahrul Nizam Salam
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/1/Kesahan%20dan%20keboleh%20percayaan%20Instrumen%20Pentaksiran%20Kemahiran%20Insaniah%20Murid%20%28IPKIM%29%20mata%20pelajaran%20Rekacipta%20%20abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/2/Kesahan%20dan%20keboleh%20percayaan%20Instrumen%20Pentaksiran%20Kemahiran%20Insaniah%20Murid%20%28IPKIM%29%20mata%20pelajaran%20Rekacipta%20Fulltext.pdf
_version_ 1796910622574641152
author Mohd Hussin Musa
Christina Andin
Syahrul Nizam Salam
author_facet Mohd Hussin Musa
Christina Andin
Syahrul Nizam Salam
author_sort Mohd Hussin Musa
collection UMS
description Artikel ini membincangkan tentang kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pentaksiran kemahiran insaniah murid mata pelajaran rekacipta. Kesemua item dibina berdasarkan adaptasi ke atas beberapa teori dan model kemahiran insaniah serta kajian literatur yang telah diperolehi dari dalam dan juga luar negara. Hasil kajian ini telah mengemukakan lapan konstruk penting dalam melaksanakan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah menerusi kemahiran berkomunikasi, kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran merancang dan mengelola aktiviti, kemahiran bekerja dengan orang lain dan dalam kumpulan, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran mengurus, memilih dan menganalisis maklumat, kemahiran menggunakan idea dan teknik matematik, dan kemahiran memahami budaya. Pengesahan pakar melibatkan pensyarah-pensyarah universiti tempatan, institut pendidikan guru dan guru-guru yang berpengalaman dalam bidang pendidikan melebihi 10 tahun. Seramai 5 orang pakar telah terlibat sebagai penilai kesahan kandungan dan 5 orang panel sebagai pakar praktis bagi menentukan kesahan item dari sudut perkataan, laras bahasa dan juga ayat dalam setiap item yang dibina. Selain itu, kaedah pengukuran kuantitatif menerusi Content Valdity Ratio (CVR) telah digunakan bagi menilai item-item tersebut samaada perlu untuk dikekalkan ataupun diubahsuai. Hasil kajian mendapati kesemua item yang dibina telah memenuhi ciri- ciri pengukuran sesebuah instrumen dan boleh digunakan sebagai alat untuk mengukur kemahiran insaniah murid di sekolahsekolah menengah.
first_indexed 2024-03-06T03:07:12Z
format Article
id ums.eprints-27272
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:07:12Z
publishDate 2020
publisher Global Academic Excellence
record_format dspace
spelling ums.eprints-272722021-06-30T09:39:09Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/ Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta Mohd Hussin Musa Christina Andin Syahrul Nizam Salam L Education (General) Artikel ini membincangkan tentang kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pentaksiran kemahiran insaniah murid mata pelajaran rekacipta. Kesemua item dibina berdasarkan adaptasi ke atas beberapa teori dan model kemahiran insaniah serta kajian literatur yang telah diperolehi dari dalam dan juga luar negara. Hasil kajian ini telah mengemukakan lapan konstruk penting dalam melaksanakan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah menerusi kemahiran berkomunikasi, kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran merancang dan mengelola aktiviti, kemahiran bekerja dengan orang lain dan dalam kumpulan, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran mengurus, memilih dan menganalisis maklumat, kemahiran menggunakan idea dan teknik matematik, dan kemahiran memahami budaya. Pengesahan pakar melibatkan pensyarah-pensyarah universiti tempatan, institut pendidikan guru dan guru-guru yang berpengalaman dalam bidang pendidikan melebihi 10 tahun. Seramai 5 orang pakar telah terlibat sebagai penilai kesahan kandungan dan 5 orang panel sebagai pakar praktis bagi menentukan kesahan item dari sudut perkataan, laras bahasa dan juga ayat dalam setiap item yang dibina. Selain itu, kaedah pengukuran kuantitatif menerusi Content Valdity Ratio (CVR) telah digunakan bagi menilai item-item tersebut samaada perlu untuk dikekalkan ataupun diubahsuai. Hasil kajian mendapati kesemua item yang dibina telah memenuhi ciri- ciri pengukuran sesebuah instrumen dan boleh digunakan sebagai alat untuk mengukur kemahiran insaniah murid di sekolahsekolah menengah. Global Academic Excellence 2020 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/1/Kesahan%20dan%20keboleh%20percayaan%20Instrumen%20Pentaksiran%20Kemahiran%20Insaniah%20Murid%20%28IPKIM%29%20mata%20pelajaran%20Rekacipta%20%20abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/2/Kesahan%20dan%20keboleh%20percayaan%20Instrumen%20Pentaksiran%20Kemahiran%20Insaniah%20Murid%20%28IPKIM%29%20mata%20pelajaran%20Rekacipta%20Fulltext.pdf Mohd Hussin Musa and Christina Andin and Syahrul Nizam Salam (2020) Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 5 (37). pp. 96-107. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2020-37-12-08.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.537008 https://doi.org/10.35631/IJEPC.537008
spellingShingle L Education (General)
Mohd Hussin Musa
Christina Andin
Syahrul Nizam Salam
Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta
title Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Kemahiran Insaniah Murid (IPKIM) mata pelajaran Rekacipta
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pentaksiran kemahiran insaniah murid ipkim mata pelajaran rekacipta
topic L Education (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/1/Kesahan%20dan%20keboleh%20percayaan%20Instrumen%20Pentaksiran%20Kemahiran%20Insaniah%20Murid%20%28IPKIM%29%20mata%20pelajaran%20Rekacipta%20%20abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27272/2/Kesahan%20dan%20keboleh%20percayaan%20Instrumen%20Pentaksiran%20Kemahiran%20Insaniah%20Murid%20%28IPKIM%29%20mata%20pelajaran%20Rekacipta%20Fulltext.pdf
work_keys_str_mv AT mohdhussinmusa kesahandankebolehpercayaaninstrumenpentaksirankemahiraninsaniahmuridipkimmatapelajaranrekacipta
AT christinaandin kesahandankebolehpercayaaninstrumenpentaksirankemahiraninsaniahmuridipkimmatapelajaranrekacipta
AT syahrulnizamsalam kesahandankebolehpercayaaninstrumenpentaksirankemahiraninsaniahmuridipkimmatapelajaranrekacipta