Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran

Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jol Kankok, Abdul Said Ambotang, Mohd Nasir Rayung
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf
_version_ 1796910672249880576
author Jol Kankok
Abdul Said Ambotang
Mohd Nasir Rayung
author_facet Jol Kankok
Abdul Said Ambotang
Mohd Nasir Rayung
author_sort Jol Kankok
collection UMS
description Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis data kajian dijalankan secara deskriptif dan analisis pengesahan faktor (CFA) menggunakan perisian IBM SPSS Amos ver 24. Analisis Model Pengukuran Gabungan (Pooled CFA) menunjukkan indeks kesepadanan telah dicapai dan menepati syarat pembentukan model berstruktur. Analisis kesahan dan kebolehpercayaan konstruk juga menunjukkan nilai AVE , CR dan √AVE memenuhi syarat bagi pembentukan sesebuah model pengukuran. Kajian juga mencadangkan Model Pengukuran Konstruk Kesediaan Pelajar bagi mengukur tahap kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran. Model pengukuran ini mengandungi 11 item merangkumi Faktor Kemahiran Teknologi, Kesediaan Psikologi Dan Pembelajaran Terarah-Kendiri (SDL) pelajar.
first_indexed 2024-03-06T03:07:45Z
format Proceedings
id ums.eprints-27487
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:07:45Z
publishDate 2020
publisher Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah
record_format dspace
spelling ums.eprints-274872021-06-29T02:43:37Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/ Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran Jol Kankok Abdul Said Ambotang Mohd Nasir Rayung RA Public aspects of medicine Sebanyak 411 orang responden terdiri daripada pelajar tingkatan enam dari seluruh negeri Sabah telah dipilih sebagai sampel kajian. Terdapat tiga pemboleh ubah Kesediaan Pelajar yang diuji dalam kajian ini merangkumi Pembelajaran Terarah-Kendiri, Kemahiran Teknologi dan Kesediaan Psikologi. Analisis data kajian dijalankan secara deskriptif dan analisis pengesahan faktor (CFA) menggunakan perisian IBM SPSS Amos ver 24. Analisis Model Pengukuran Gabungan (Pooled CFA) menunjukkan indeks kesepadanan telah dicapai dan menepati syarat pembentukan model berstruktur. Analisis kesahan dan kebolehpercayaan konstruk juga menunjukkan nilai AVE , CR dan √AVE memenuhi syarat bagi pembentukan sesebuah model pengukuran. Kajian juga mencadangkan Model Pengukuran Konstruk Kesediaan Pelajar bagi mengukur tahap kesediaan pelajar terhadap adaptasi m-pembelajaran. Model pengukuran ini mengandungi 11 item merangkumi Faktor Kemahiran Teknologi, Kesediaan Psikologi Dan Pembelajaran Terarah-Kendiri (SDL) pelajar. Pusat Penataran Ilmu Bahasa, Universiti Malaysia Sabah 2020 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf Jol Kankok and Abdul Said Ambotang and Mohd Nasir Rayung (2020) Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran. https://drive.google.com/file/d/15A_LUqhYM6SE_w_Cafy3OO9PeDk7vJgr/view
spellingShingle RA Public aspects of medicine
Jol Kankok
Abdul Said Ambotang
Mohd Nasir Rayung
Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_full Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_fullStr Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_full_unstemmed Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_short Analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi M-Pembelajaran
title_sort analisis faktor pengesahan instrumen kesediaan pelajar terhadap adaptasi m pembelajaran
topic RA Public aspects of medicine
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/1/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/27487/2/Analisis%20faktor%20pengesahan%20instrumen%20kesediaan%20pelajar%20terhadap%20adaptasi%20M-Pembelajaran1.pdf
work_keys_str_mv AT jolkankok analisisfaktorpengesahaninstrumenkesediaanpelajarterhadapadaptasimpembelajaran
AT abdulsaidambotang analisisfaktorpengesahaninstrumenkesediaanpelajarterhadapadaptasimpembelajaran
AT mohdnasirrayung analisisfaktorpengesahaninstrumenkesediaanpelajarterhadapadaptasimpembelajaran