Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji personaliti pelajar tahfiz, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini melibatkan seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu. Kajian kuantit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhamad Suhaimi Taat, Roslee Talip, Musirin Mosin
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/1/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/2/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1796910778384646144
author Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Musirin Mosin
author_facet Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Musirin Mosin
author_sort Muhamad Suhaimi Taat
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji personaliti pelajar tahfiz, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini melibatkan seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Analisis deskriptif menunjukkan variabel personaliti dan sikap pelajar menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan pelajar mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz
first_indexed 2024-03-06T03:09:19Z
format Article
id ums.eprints-29958
institution Universiti Malaysia Sabah
language Malay
Malay
last_indexed 2024-03-06T03:09:19Z
publishDate 2021
publisher Secholian Publication
record_format dspace
spelling ums.eprints-299582021-07-14T00:56:44Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/ Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip Musirin Mosin LC Special aspects of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji personaliti pelajar tahfiz, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik murid tahfiz di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini melibatkan seramai 81 orang murid tahap dua (tahun 4 – 6) daripada 3 buah sekolah rendah tahfiz swasta di sekitar Kota Kinabalu. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan keratan rentas dengan mengedarkan borang soal selidik kepada responden kajian. Analisis deskriptif menunjukkan variabel personaliti dan sikap pelajar menunjukkan tahap yang tinggi dengan skor min melebihi 3.80, manakala bagi variabel iklim sekolah, dapatannya adalah pada tahap sederhana (Min=3.56, SP=0.530). Bagi variabel kurikulum pula, kebanyakan pelajar mempelajari mata pelajaran-mata pelajaran utama yang sama dipelajari di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan di samping mata pelajaran al-Quran. Namun begitu, tiada seorang pun yang mempelajari mata pelajaran Pendidikan Komputer. Diharapkan kajian ini akan dapat memberikan maklumat berguna untuk penambahbaikan institusi tahfiz Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/1/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/2/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf Muhamad Suhaimi Taat and Roslee Talip and Musirin Mosin (2021) Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6 (3). pp. 80-90. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/687/511 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i3.687 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i3.687
spellingShingle LC Special aspects of education
Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Musirin Mosin
Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah
title Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah
title_full Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah
title_fullStr Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah
title_full_unstemmed Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah
title_short Personaliti, iklim sekolah, kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri Sabah
title_sort personaliti iklim sekolah kurikulum dan sikap akademik pelajar di institusi tahfiz negeri sabah
topic LC Special aspects of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/1/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/29958/2/Personaliti%2C%20iklim%20sekolah%2C%20kurikulum%20dan%20sikap%20akademik%20pelajar%20di%20institusi%20tahfiz%20negeri%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT muhamadsuhaimitaat personalitiiklimsekolahkurikulumdansikapakademikpelajardiinstitusitahfiznegerisabah
AT rosleetalip personalitiiklimsekolahkurikulumdansikapakademikpelajardiinstitusitahfiznegerisabah
AT musirinmosin personalitiiklimsekolahkurikulumdansikapakademikpelajardiinstitusitahfiznegerisabah