Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perkhidmatan sukan terhadap kepuasan atlet di Universiti Awam Malaysia. Seramai 115 orang atlet yang terdiri daripada atlet bola tampar di universiti awam Malaysia sebagai responden kajian. Kajian ini ialah satu kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Fadly Abdul Rahman, Muhamad Suhaimi Taat, Hasnol Nordin, Suddin Lada
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/1/Hubungan%20perkhidmatan%20sukan%20dengan%20kepuasan%20atlet%20universiti%20awam%20Malaysia-%20Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/2/Hubungan%20perkhidmatan%20sukan%20dengan%20kepuasan%20atlet%20universiti%20awam%20Malaysia.pdf
_version_ 1796910814771281920
author Ahmad Fadly Abdul Rahman
Muhamad Suhaimi Taat
Hasnol Nordin
Suddin Lada
author_facet Ahmad Fadly Abdul Rahman
Muhamad Suhaimi Taat
Hasnol Nordin
Suddin Lada
author_sort Ahmad Fadly Abdul Rahman
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perkhidmatan sukan terhadap kepuasan atlet di Universiti Awam Malaysia. Seramai 115 orang atlet yang terdiri daripada atlet bola tampar di universiti awam Malaysia sebagai responden kajian. Kajian ini ialah satu kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Adaptasi soal selidik telah digunakan dalam kajian ini berdasarkan Instrument for Evaluating Service Quality of Health-Fitness Clubs (SQAS) Lam et.al.,(2005) bagi mengkaji kualiti perkhidmatan sukan dan Athlete Satisfaction Questionnaire (ASQ) (Reimer & Chelladurai, 1998) & Asiah Pilus (2009) bagi melihat kepuasan atlet. Kajian rintis dijalankan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian. Analisa data kajian menggunakan program SPSS versi 24.0 (Statiscal Package for Social Science). Analisis statistik diskriptif dan inferensi digunakan untuk menguji hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan diantara perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti. Aspek staf menunjukkan hubungan kuat dengan kepuasan atlet dan aspek tempahan menunjukkan hubungan yang rendah terhadap kepuasan atlet. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan penggunaan perkhidmatan sukan mengikut jantina dan dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pengalaman atlet berdasarkan peringkat tertinggi. Kajian ini mencadangkan perkhidmatan sukan di universiti boleh disesuaikan dengan keperluan semasa seperti kecekapan staf dalam urusan tadbir organisasi, berpengetahuan dalam bidang sains sukan, penggunaan alatan moden seperti kemudahan dan peralatan sukan terkini, sistem tempahan dan hebahan secara online, penganjuran aktiviti atau program sukan kepada atlet yang berimpak tinggi, sistem data atlet atau lain-lain secara efisen, kreatif dan berinovatif.
first_indexed 2024-03-06T03:09:53Z
format Article
id ums.eprints-30173
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:09:53Z
publishDate 2021
publisher Secholian Publication
record_format dspace
spelling ums.eprints-301732021-07-31T02:25:44Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/ Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia Ahmad Fadly Abdul Rahman Muhamad Suhaimi Taat Hasnol Nordin Suddin Lada GV557-1198.995 Sports LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perkhidmatan sukan terhadap kepuasan atlet di Universiti Awam Malaysia. Seramai 115 orang atlet yang terdiri daripada atlet bola tampar di universiti awam Malaysia sebagai responden kajian. Kajian ini ialah satu kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Adaptasi soal selidik telah digunakan dalam kajian ini berdasarkan Instrument for Evaluating Service Quality of Health-Fitness Clubs (SQAS) Lam et.al.,(2005) bagi mengkaji kualiti perkhidmatan sukan dan Athlete Satisfaction Questionnaire (ASQ) (Reimer & Chelladurai, 1998) & Asiah Pilus (2009) bagi melihat kepuasan atlet. Kajian rintis dijalankan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian. Analisa data kajian menggunakan program SPSS versi 24.0 (Statiscal Package for Social Science). Analisis statistik diskriptif dan inferensi digunakan untuk menguji hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan diantara perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti. Aspek staf menunjukkan hubungan kuat dengan kepuasan atlet dan aspek tempahan menunjukkan hubungan yang rendah terhadap kepuasan atlet. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan penggunaan perkhidmatan sukan mengikut jantina dan dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pengalaman atlet berdasarkan peringkat tertinggi. Kajian ini mencadangkan perkhidmatan sukan di universiti boleh disesuaikan dengan keperluan semasa seperti kecekapan staf dalam urusan tadbir organisasi, berpengetahuan dalam bidang sains sukan, penggunaan alatan moden seperti kemudahan dan peralatan sukan terkini, sistem tempahan dan hebahan secara online, penganjuran aktiviti atau program sukan kepada atlet yang berimpak tinggi, sistem data atlet atau lain-lain secara efisen, kreatif dan berinovatif. Secholian Publication 2021-06-06 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/1/Hubungan%20perkhidmatan%20sukan%20dengan%20kepuasan%20atlet%20universiti%20awam%20Malaysia-%20Abstract.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/2/Hubungan%20perkhidmatan%20sukan%20dengan%20kepuasan%20atlet%20universiti%20awam%20Malaysia.pdf Ahmad Fadly Abdul Rahman and Muhamad Suhaimi Taat and Hasnol Nordin and Suddin Lada (2021) Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia. Malaysian Journal of Socia l Sciences and Humanities (MJSSH, 6. pp. 138-146. ISSN 2504 8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/827/595 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.827 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i6.827
spellingShingle GV557-1198.995 Sports
LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands
Ahmad Fadly Abdul Rahman
Muhamad Suhaimi Taat
Hasnol Nordin
Suddin Lada
Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia
title Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia
title_full Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia
title_fullStr Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia
title_full_unstemmed Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia
title_short Hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam Malaysia
title_sort hubungan perkhidmatan sukan dengan kepuasan atlet universiti awam malaysia
topic GV557-1198.995 Sports
LG Individual institutions - Asia, Africa, Indian Ocean islands, Australia, New Zealand, Pacific islands
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/1/Hubungan%20perkhidmatan%20sukan%20dengan%20kepuasan%20atlet%20universiti%20awam%20Malaysia-%20Abstract.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30173/2/Hubungan%20perkhidmatan%20sukan%20dengan%20kepuasan%20atlet%20universiti%20awam%20Malaysia.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadfadlyabdulrahman hubunganperkhidmatansukandengankepuasanatletuniversitiawammalaysia
AT muhamadsuhaimitaat hubunganperkhidmatansukandengankepuasanatletuniversitiawammalaysia
AT hasnolnordin hubunganperkhidmatansukandengankepuasanatletuniversitiawammalaysia
AT suddinlada hubunganperkhidmatansukandengankepuasanatletuniversitiawammalaysia