Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah

E-Pembelajaran adalah kaedah pembelajaran dengan menggunakan informasi teknologi dalam pemindahan pengetahuan, pembelajaran dan latihan dalam pendidikan moden. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan dunia tanpa sempadan, pelbagai usaha dilakukan untuk memperkenalkan sistem E-Pembelajaran dalam si...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof, Mahadirin Ahmad, Jalihah Md Shah, Jurry Foo, Ramlah Daud, Md Hafizi Ahsan, Liew, Thor Seng
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Secholian Publication PLT 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/1/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/4/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1796910821251481600
author Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
Mahadirin Ahmad
Jalihah Md Shah
Jurry Foo
Ramlah Daud
Md Hafizi Ahsan
Liew, Thor Seng
author_facet Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
Mahadirin Ahmad
Jalihah Md Shah
Jurry Foo
Ramlah Daud
Md Hafizi Ahsan
Liew, Thor Seng
author_sort Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
collection UMS
description E-Pembelajaran adalah kaedah pembelajaran dengan menggunakan informasi teknologi dalam pemindahan pengetahuan, pembelajaran dan latihan dalam pendidikan moden. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan dunia tanpa sempadan, pelbagai usaha dilakukan untuk memperkenalkan sistem E-Pembelajaran dalam sistem pembelajaran universiti di Malaysia. Pemindahan pengetahuan, aktiviti pembelajaran, kuliah dan tutorial tidak terhad kepada pertemuan bersemuka atau kuliah secara tradisional antara para pensyarah dan pelajar malah boleh dilakukan melalui blanded learning (BL). Walau bagaimanapun perkembangan ini mempengaruhi kesejahteraan dalam pekerjaan kakitangan akademik. Kajian rintis (pendekatan kuantitatif) yang dilakukan dalam kalangan kakitangan akademik di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta di Sabah menunjukkan Model Unified Theory of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT) boleh digunakan sebagai peramal kepada tingkah laku menggunakan e–pembelajaran kakitangan akademik. Hasil kajian mendapati faktor kondisi kemudahan dan sokongan peralatan teknologi mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap penerimaan penggunaan E-Pembelajaran dalam aktiviti pembelajaran harian. Walau bagaimanapun kajian ini mendapati amalan E-Pembelajaran mempengaruhi kebimbangan kakitangan akademik dan menerbitkan perasaan takut ketinggalan dalam memahami sistem teknologi pendidikan pada masa kini. Kajian ini membuka jalan kepada penyelidikan yang berkait rapat dengan penerimaan teknologi sejajar dengan keperluan pada masa kini.
first_indexed 2024-03-06T03:09:59Z
format Article
id ums.eprints-30210
institution Universiti Malaysia Sabah
language Malay
Malay
last_indexed 2024-03-06T03:09:59Z
publishDate 2021
publisher Secholian Publication PLT
record_format dspace
spelling ums.eprints-302102021-08-11T07:03:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/ Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof Mahadirin Ahmad Jalihah Md Shah Jurry Foo Ramlah Daud Md Hafizi Ahsan Liew, Thor Seng LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) E-Pembelajaran adalah kaedah pembelajaran dengan menggunakan informasi teknologi dalam pemindahan pengetahuan, pembelajaran dan latihan dalam pendidikan moden. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan dunia tanpa sempadan, pelbagai usaha dilakukan untuk memperkenalkan sistem E-Pembelajaran dalam sistem pembelajaran universiti di Malaysia. Pemindahan pengetahuan, aktiviti pembelajaran, kuliah dan tutorial tidak terhad kepada pertemuan bersemuka atau kuliah secara tradisional antara para pensyarah dan pelajar malah boleh dilakukan melalui blanded learning (BL). Walau bagaimanapun perkembangan ini mempengaruhi kesejahteraan dalam pekerjaan kakitangan akademik. Kajian rintis (pendekatan kuantitatif) yang dilakukan dalam kalangan kakitangan akademik di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta di Sabah menunjukkan Model Unified Theory of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT) boleh digunakan sebagai peramal kepada tingkah laku menggunakan e–pembelajaran kakitangan akademik. Hasil kajian mendapati faktor kondisi kemudahan dan sokongan peralatan teknologi mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap penerimaan penggunaan E-Pembelajaran dalam aktiviti pembelajaran harian. Walau bagaimanapun kajian ini mendapati amalan E-Pembelajaran mempengaruhi kebimbangan kakitangan akademik dan menerbitkan perasaan takut ketinggalan dalam memahami sistem teknologi pendidikan pada masa kini. Kajian ini membuka jalan kepada penyelidikan yang berkait rapat dengan penerimaan teknologi sejajar dengan keperluan pada masa kini. Secholian Publication PLT 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/1/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20ABSTRAK.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/4/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof and Mahadirin Ahmad and Jalihah Md Shah and Jurry Foo and Ramlah Daud and Md Hafizi Ahsan and Liew, Thor Seng (2021) Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 108-116. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/761/546 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.761 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.761
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof
Mahadirin Ahmad
Jalihah Md Shah
Jurry Foo
Ramlah Daud
Md Hafizi Ahsan
Liew, Thor Seng
Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
title Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
title_full Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
title_fullStr Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
title_full_unstemmed Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
title_short Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
title_sort penggunaan e pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di ipt sabah
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/1/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/4/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT keeysabariahkeemohdyussof penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah
AT mahadirinahmad penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah
AT jalihahmdshah penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah
AT jurryfoo penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah
AT ramlahdaud penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah
AT mdhafiziahsan penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah
AT liewthorseng penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah