Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah
E-Pembelajaran adalah kaedah pembelajaran dengan menggunakan informasi teknologi dalam pemindahan pengetahuan, pembelajaran dan latihan dalam pendidikan moden. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan dunia tanpa sempadan, pelbagai usaha dilakukan untuk memperkenalkan sistem E-Pembelajaran dalam si...
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Secholian Publication PLT
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/1/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/4/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf |
_version_ | 1796910821251481600 |
---|---|
author | Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof Mahadirin Ahmad Jalihah Md Shah Jurry Foo Ramlah Daud Md Hafizi Ahsan Liew, Thor Seng |
author_facet | Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof Mahadirin Ahmad Jalihah Md Shah Jurry Foo Ramlah Daud Md Hafizi Ahsan Liew, Thor Seng |
author_sort | Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof |
collection | UMS |
description | E-Pembelajaran adalah kaedah pembelajaran dengan menggunakan informasi teknologi dalam pemindahan pengetahuan, pembelajaran dan latihan dalam pendidikan moden. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan dunia tanpa sempadan, pelbagai usaha dilakukan untuk memperkenalkan sistem E-Pembelajaran dalam sistem pembelajaran universiti di Malaysia. Pemindahan pengetahuan, aktiviti pembelajaran, kuliah dan tutorial tidak terhad kepada pertemuan bersemuka atau kuliah secara tradisional antara para pensyarah dan pelajar malah boleh dilakukan melalui blanded learning (BL). Walau bagaimanapun perkembangan ini mempengaruhi kesejahteraan dalam pekerjaan kakitangan akademik. Kajian rintis (pendekatan kuantitatif) yang dilakukan dalam kalangan kakitangan akademik di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta di Sabah menunjukkan Model Unified Theory of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT) boleh digunakan sebagai peramal kepada tingkah laku menggunakan e–pembelajaran kakitangan akademik. Hasil kajian mendapati faktor kondisi kemudahan dan sokongan peralatan teknologi mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap penerimaan penggunaan E-Pembelajaran dalam aktiviti pembelajaran harian. Walau bagaimanapun kajian ini mendapati amalan E-Pembelajaran mempengaruhi kebimbangan kakitangan akademik dan menerbitkan perasaan takut ketinggalan dalam memahami sistem teknologi pendidikan pada masa kini. Kajian ini membuka jalan kepada penyelidikan yang berkait rapat dengan penerimaan teknologi sejajar dengan keperluan pada masa kini. |
first_indexed | 2024-03-06T03:09:59Z |
format | Article |
id | ums.eprints-30210 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | Malay Malay |
last_indexed | 2024-03-06T03:09:59Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Secholian Publication PLT |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-302102021-08-11T07:03:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/ Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof Mahadirin Ahmad Jalihah Md Shah Jurry Foo Ramlah Daud Md Hafizi Ahsan Liew, Thor Seng LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) E-Pembelajaran adalah kaedah pembelajaran dengan menggunakan informasi teknologi dalam pemindahan pengetahuan, pembelajaran dan latihan dalam pendidikan moden. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan dunia tanpa sempadan, pelbagai usaha dilakukan untuk memperkenalkan sistem E-Pembelajaran dalam sistem pembelajaran universiti di Malaysia. Pemindahan pengetahuan, aktiviti pembelajaran, kuliah dan tutorial tidak terhad kepada pertemuan bersemuka atau kuliah secara tradisional antara para pensyarah dan pelajar malah boleh dilakukan melalui blanded learning (BL). Walau bagaimanapun perkembangan ini mempengaruhi kesejahteraan dalam pekerjaan kakitangan akademik. Kajian rintis (pendekatan kuantitatif) yang dilakukan dalam kalangan kakitangan akademik di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta di Sabah menunjukkan Model Unified Theory of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT) boleh digunakan sebagai peramal kepada tingkah laku menggunakan e–pembelajaran kakitangan akademik. Hasil kajian mendapati faktor kondisi kemudahan dan sokongan peralatan teknologi mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap penerimaan penggunaan E-Pembelajaran dalam aktiviti pembelajaran harian. Walau bagaimanapun kajian ini mendapati amalan E-Pembelajaran mempengaruhi kebimbangan kakitangan akademik dan menerbitkan perasaan takut ketinggalan dalam memahami sistem teknologi pendidikan pada masa kini. Kajian ini membuka jalan kepada penyelidikan yang berkait rapat dengan penerimaan teknologi sejajar dengan keperluan pada masa kini. Secholian Publication PLT 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/1/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20ABSTRAK.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/4/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof and Mahadirin Ahmad and Jalihah Md Shah and Jurry Foo and Ramlah Daud and Md Hafizi Ahsan and Liew, Thor Seng (2021) Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 108-116. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/761/546 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.761 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.761 |
spellingShingle | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kee Y. Sabariah Kee Mohd Yussof Mahadirin Ahmad Jalihah Md Shah Jurry Foo Ramlah Daud Md Hafizi Ahsan Liew, Thor Seng Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah |
title | Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah |
title_full | Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah |
title_fullStr | Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah |
title_full_unstemmed | Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah |
title_short | Penggunaan e-pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di IPT Sabah |
title_sort | penggunaan e pembelajaran dan kesannya terhadap kesejahteraan kakitangan akademik di ipt sabah |
topic | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/1/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30210/4/Penggunaan%20e-pembelajaran%20dan%20kesannya%20terhadap%20kesejahteraan%20kakitangan%20akademik%20di%20IPT%20Sabah%20FULL%20TEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT keeysabariahkeemohdyussof penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah AT mahadirinahmad penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah AT jalihahmdshah penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah AT jurryfoo penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah AT ramlahdaud penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah AT mdhafiziahsan penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah AT liewthorseng penggunaanepembelajarandankesannyaterhadapkesejahteraankakitanganakademikdiiptsabah |