Analisis jenis-jenis watak dalam filem animasi 3d Malaysia: wheely (2018)
Malaysia memang tidak asing lagi dengan industri animasi3 berikutan penghasilan filemfilem animasi tempatan yang semakin meningkat dan menembusi pasaran luar. Salah satunya ialah filem animasi tiga dimensi (3D), Wheely (2018) yang telah mencuri perhatian audiens kerana persamaannya dengan filem anim...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Fakulti Kemanusiaan Seni dan Warisan, UMS
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30240/1/Analisis%20jenis-jenis%20watak%20dalam%20filem%20animasi%203d%20Malaysia%2C%20wheely%20%282018%29.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30240/2/Analisis%20Jenis-jenis%20Watak%20Dalam%20Filem%20Animasi%203D%20Malaysia%2C%20Wheely.pdf |
Summary: | Malaysia memang tidak asing lagi dengan industri animasi3 berikutan penghasilan filemfilem animasi tempatan yang semakin meningkat dan menembusi pasaran luar. Salah satunya ialah filem animasi tiga dimensi (3D), Wheely (2018) yang telah mencuri perhatian audiens kerana persamaannya dengan filem animasi terbitan Disney Pixar, iaitu Cars (2006). Walau bagaimanapun, plot cerita filem Wheely juga mempunyai tarikan tersendiri dan berbeza dengan plot cerita filem Cars. Setiap filem mengandungi watak-watak yang memainkan peranan penting agar plot cerita dapat disampaikan dengan baik kepada audiens. Menurut Vladimir Propp (1928), beliau telah mengenal pasti terdapat lapan karakter-karakter lazim yang boleh diaplikasikan hampir dalam kesemua cerita, literatur, filem, teater dan televisyen. Oleh itu, kertas kerja ini memfokuskan tentang analisis jenis-jenis watak dalam filem Wheely berdasarkan teori watak yang diperkenalkan oleh Vladimir Propp. |
---|