Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertaj...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
Penerbit UMS
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo%20FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo%20ABSTRACT.pdf |
_version_ | 1825714343286669312 |
---|---|
author | Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin |
author_facet | Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin |
author_sort | Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner |
collection | UMS |
description | Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertajuk Maphilindo dipilih kerana memaparkan isu budaya dan sosial. Karya ini menggambarkan harapan tentang kesatuan budaya yang terkandung dalam gagasan kesatuan Maphilindo, iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia. Ketiga-tiga buah negara yang terlibat dalam penubuhan gagasan Maphilindo memberi kesan kepada budaya dan kehidupan sosial masyarakat tempatan. Pengkarya menggunakan seni cetakan untuk memberi gambaran dan pendedahan tentang kesedaran orang awam tentang isu ini. Penulis menggunakan Teori Ikonografi oleh Erwin Panofsky (1972) dalam menghurai setiap elemen seni visual yang diketengahkan oleh pengkarya dalam karya cetakan. Data-data yang terdiri daripada elemen formal dianalisis melalui tiga tahap analisis iaitu primer, praikonografi dan makna ikonografi. Kajian ini mendapati bahawa karya ini memaparkan elemen kesatuan yang selaras dengan budaya dan sosial antara negara Malaysia, Filipina dan Indonesia. |
first_indexed | 2024-03-06T03:10:24Z |
format | Article |
id | ums.eprints-30380 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | Malay Malay |
last_indexed | 2024-03-06T03:10:24Z |
publishDate | 2020 |
publisher | Penerbit UMS |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-303802021-09-20T06:48:16Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/ Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin ND1290-1293 Human figure NK9600-9955 Woodwork Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertajuk Maphilindo dipilih kerana memaparkan isu budaya dan sosial. Karya ini menggambarkan harapan tentang kesatuan budaya yang terkandung dalam gagasan kesatuan Maphilindo, iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia. Ketiga-tiga buah negara yang terlibat dalam penubuhan gagasan Maphilindo memberi kesan kepada budaya dan kehidupan sosial masyarakat tempatan. Pengkarya menggunakan seni cetakan untuk memberi gambaran dan pendedahan tentang kesedaran orang awam tentang isu ini. Penulis menggunakan Teori Ikonografi oleh Erwin Panofsky (1972) dalam menghurai setiap elemen seni visual yang diketengahkan oleh pengkarya dalam karya cetakan. Data-data yang terdiri daripada elemen formal dianalisis melalui tiga tahap analisis iaitu primer, praikonografi dan makna ikonografi. Kajian ini mendapati bahawa karya ini memaparkan elemen kesatuan yang selaras dengan budaya dan sosial antara negara Malaysia, Filipina dan Indonesia. Penerbit UMS 2020 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo%20FULL%20TEXT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo%20ABSTRACT.pdf Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner and Humin Jusilin (2020) Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo. Gendang Alam, 10. pp. 165-175. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2827 |
spellingShingle | ND1290-1293 Human figure NK9600-9955 Woodwork Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_full | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_fullStr | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_full_unstemmed | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_short | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_sort | imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan maphilindo |
topic | ND1290-1293 Human figure NK9600-9955 Woodwork |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo%20FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30380/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo%20ABSTRACT.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdazdyshahrinnizzamamarisner imejbudayadankerjasamadalamkaryasenicetakanmaphilindo AT huminjusilin imejbudayadankerjasamadalamkaryasenicetakanmaphilindo |