Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan

McDonaldisasi ialah satu prinsip yang diadaptasi dari restoran makanan segera yang bertunjangkan kepada empat dimensi iaitu kecekapan, kebolehkiraan, kebolehramalan dan kawalan. Secara asasnya prinsip ini dilihat sangat cekap dan merupakan satu amalan rasional yang boleh dipraktikkan. Pengasas Teori...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nurshakinah Ibrahim, Dzurizah Ibrahim
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/1/Peranan%20khidmat%20sumber%20luar%20%28outsourcing%29%20dalam%20amalan%20mcdonaldisasi%20di%20sektor%20perhotelan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/2/Peranan%20khidmat%20sumber%20luar%20%28outsourcing%29%20dalam%20amalan%20mcdonaldisasi%20di%20sektor%20perhotelan1.pdf
_version_ 1796910856346271744
author Nurshakinah Ibrahim
Dzurizah Ibrahim
author_facet Nurshakinah Ibrahim
Dzurizah Ibrahim
author_sort Nurshakinah Ibrahim
collection UMS
description McDonaldisasi ialah satu prinsip yang diadaptasi dari restoran makanan segera yang bertunjangkan kepada empat dimensi iaitu kecekapan, kebolehkiraan, kebolehramalan dan kawalan. Secara asasnya prinsip ini dilihat sangat cekap dan merupakan satu amalan rasional yang boleh dipraktikkan. Pengasas Teori McDonaldisasi iaitu George Ritzer, melihat prinsip tersebut juga wujud dalam pelbagai sektor, termasuklah dalam sektor perhotelan. Terdapat banyak ciri dalam sektor perhotelan yang membawa kepada aspek McDonaldisasi. Ini termasuklah penggunaan khidmat sumber luar atau outsourcing dalam operasi hotel. Kebanyakan hotel menggunakan khidmat sumber luar bagi tugas-tugas pembersihan bilik (housekeeping) dan penyediaan makanan dan minuman. Bagi dimensi kecekapan dan kebolehkiraan dalam Teori McDonaldisasi, khidmat sumber luar ini mampu menjadikan tugas pembersihan bilik dilakukan dengan lebih cekap, berkualiti dan menjimatkan kos. Malah penggunaan khidmat secara penyumber luaran tersebut dapat menghindar daripada isu McJobs serta isu kadar pusing ganti kerja yang tinggi dalam sektor perhotelan. Walau bagaimanapun, penggunaan khidmat sumber luar ini menyebabkan kurangnya kuasa kawalan terhadap operasi dan pekerja oleh pihak pengurusan hotel. Maka hal ini dilihat seakan bertentangan dengan dimensi kawalan dalam Teori McDonaldisasi yang memiliki aspek kawalan yang rigid terhadap operasi dan pekerja. Malah perkara tersebut menimbulkan persoalan tentang kerelevanan Teori McDonaldisasi dalam konteks sektor perhotelan. Justeru, makalah ini akan membahaskan pengamalan khidmat sumber luar terhadap Teori McDonaldisasi dalam konteks sektor perhotelan. Di samping itu, makalah ini juga akan membahaskan konsep velvet cage, rubber cage atau iron cage. Perbahasan ini diharapkan mampu menghuraikan Teori McDonaldisasi dalam konteks perhotelan dengan lebih jelas berdasarkan aspek penyumber luaran (outsourcing).
first_indexed 2024-03-06T03:10:30Z
format Article
id ums.eprints-30417
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:10:30Z
publishDate 2021
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-304172021-09-21T23:53:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/ Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan Nurshakinah Ibrahim Dzurizah Ibrahim TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service McDonaldisasi ialah satu prinsip yang diadaptasi dari restoran makanan segera yang bertunjangkan kepada empat dimensi iaitu kecekapan, kebolehkiraan, kebolehramalan dan kawalan. Secara asasnya prinsip ini dilihat sangat cekap dan merupakan satu amalan rasional yang boleh dipraktikkan. Pengasas Teori McDonaldisasi iaitu George Ritzer, melihat prinsip tersebut juga wujud dalam pelbagai sektor, termasuklah dalam sektor perhotelan. Terdapat banyak ciri dalam sektor perhotelan yang membawa kepada aspek McDonaldisasi. Ini termasuklah penggunaan khidmat sumber luar atau outsourcing dalam operasi hotel. Kebanyakan hotel menggunakan khidmat sumber luar bagi tugas-tugas pembersihan bilik (housekeeping) dan penyediaan makanan dan minuman. Bagi dimensi kecekapan dan kebolehkiraan dalam Teori McDonaldisasi, khidmat sumber luar ini mampu menjadikan tugas pembersihan bilik dilakukan dengan lebih cekap, berkualiti dan menjimatkan kos. Malah penggunaan khidmat secara penyumber luaran tersebut dapat menghindar daripada isu McJobs serta isu kadar pusing ganti kerja yang tinggi dalam sektor perhotelan. Walau bagaimanapun, penggunaan khidmat sumber luar ini menyebabkan kurangnya kuasa kawalan terhadap operasi dan pekerja oleh pihak pengurusan hotel. Maka hal ini dilihat seakan bertentangan dengan dimensi kawalan dalam Teori McDonaldisasi yang memiliki aspek kawalan yang rigid terhadap operasi dan pekerja. Malah perkara tersebut menimbulkan persoalan tentang kerelevanan Teori McDonaldisasi dalam konteks sektor perhotelan. Justeru, makalah ini akan membahaskan pengamalan khidmat sumber luar terhadap Teori McDonaldisasi dalam konteks sektor perhotelan. Di samping itu, makalah ini juga akan membahaskan konsep velvet cage, rubber cage atau iron cage. Perbahasan ini diharapkan mampu menghuraikan Teori McDonaldisasi dalam konteks perhotelan dengan lebih jelas berdasarkan aspek penyumber luaran (outsourcing). Penerbit UMS 2021-06-30 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/1/Peranan%20khidmat%20sumber%20luar%20%28outsourcing%29%20dalam%20amalan%20mcdonaldisasi%20di%20sektor%20perhotelan.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/2/Peranan%20khidmat%20sumber%20luar%20%28outsourcing%29%20dalam%20amalan%20mcdonaldisasi%20di%20sektor%20perhotelan1.pdf Nurshakinah Ibrahim and Dzurizah Ibrahim (2021) Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan. Jurnal Komunikasi Borneo (JKoB), 9. pp. 39-45. ISSN 2289-859X https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3251
spellingShingle TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service
Nurshakinah Ibrahim
Dzurizah Ibrahim
Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
title Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
title_full Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
title_fullStr Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
title_full_unstemmed Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
title_short Peranan khidmat sumber luar (outsourcing) dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
title_sort peranan khidmat sumber luar outsourcing dalam amalan mcdonaldisasi di sektor perhotelan
topic TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/1/Peranan%20khidmat%20sumber%20luar%20%28outsourcing%29%20dalam%20amalan%20mcdonaldisasi%20di%20sektor%20perhotelan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30417/2/Peranan%20khidmat%20sumber%20luar%20%28outsourcing%29%20dalam%20amalan%20mcdonaldisasi%20di%20sektor%20perhotelan1.pdf
work_keys_str_mv AT nurshakinahibrahim peranankhidmatsumberluaroutsourcingdalamamalanmcdonaldisasidisektorperhotelan
AT dzurizahibrahim peranankhidmatsumberluaroutsourcingdalamamalanmcdonaldisasidisektorperhotelan