Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian

Pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) berdepan cabaran getir apabila pelajar Universiti khususnya di Universiti Malaysia Sabah (UMS) terpaksa berada di rumah atau lokaliti masing-masing bagi menjayakan sesi kuliah, tutorial dan penyeliaan berbanding sebelum era pandemik covid-19. Kajian kua...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Syahruddin Ag. Ahmad, Sitinurbayu Mohd. Yusof
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/1/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/2/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian1.pdf
_version_ 1796910857551085568
author Syahruddin Ag. Ahmad
Sitinurbayu Mohd. Yusof
author_facet Syahruddin Ag. Ahmad
Sitinurbayu Mohd. Yusof
author_sort Syahruddin Ag. Ahmad
collection UMS
description Pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) berdepan cabaran getir apabila pelajar Universiti khususnya di Universiti Malaysia Sabah (UMS) terpaksa berada di rumah atau lokaliti masing-masing bagi menjayakan sesi kuliah, tutorial dan penyeliaan berbanding sebelum era pandemik covid-19. Kajian kuantitatif yang melibatkan 285 orang pelajar yang terdiri daripada 53 orang siswa dan 232 orang siswi di Kolej Kediaman Tun Pengiran Ahmad Raffae (KKTPAR) dijalankan menerusi edaran borang soal selidik secara pautan borang Google berpandukan pengkalan data seramai 3600 orang residen dalam kalangan pelajar pra siswazah di Kolej Kediaman Tun Pengiran untuk memastikan seseorang mahasiswa itu dapat menamatkan pengajiannya secara sempurna. Data kajian ini mendorong penyelidik untuk mengemukakan syor definisi baharu bagi istilah “digital poverty” yang tidak terhad kepada pemilikan gajet semata-mata tetapi juga masa, ruang dan sokongan moral ke atas pelajar untuk terlibat secara optimum dalam perancangan pengajian yang disediakan oleh Universiti menerusi pensyarah masing-masing. Ruang belajar yang sesuai sebagai tempat pelajar terlibat aktif dan konsisten dalam PPdP ini juga menuntut kerjasama ahli keluarga sebagai sebahagian daripada persekitaran yang kondusif bagi menyokong keperluan menjayakan PPdP yang berkenaan. Kajian ini juga membawa satu anjakan paradigma baharu daripada pemahaman bahawa “digital poverty” hanya terpakai kepada takrif ketiadaan gajet dan kualiti akses internet dalam kalangan pengguna kepada satu definisi baharu iaitu kekurangan daripada segi material, ketercapaian isyarat rangkaian internet dan ketersediaan tempat yang sesuai untuk sesi PPdP. Pendefinisian semula “digital poverty”dalam konteks Malaysia amnya dan Sabah khasnya ini membawa bersama perspektif baharu tentang peranan manusia dan teknologi digital sebagai saling berkaitan antara satu sama lain.
first_indexed 2024-03-06T03:10:32Z
format Article
id ums.eprints-30423
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:10:32Z
publishDate 2021
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-304232021-09-22T00:06:26Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/ Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian Syahruddin Ag. Ahmad Sitinurbayu Mohd. Yusof LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) LB2326.4-2330 Institutions of higher education Pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) berdepan cabaran getir apabila pelajar Universiti khususnya di Universiti Malaysia Sabah (UMS) terpaksa berada di rumah atau lokaliti masing-masing bagi menjayakan sesi kuliah, tutorial dan penyeliaan berbanding sebelum era pandemik covid-19. Kajian kuantitatif yang melibatkan 285 orang pelajar yang terdiri daripada 53 orang siswa dan 232 orang siswi di Kolej Kediaman Tun Pengiran Ahmad Raffae (KKTPAR) dijalankan menerusi edaran borang soal selidik secara pautan borang Google berpandukan pengkalan data seramai 3600 orang residen dalam kalangan pelajar pra siswazah di Kolej Kediaman Tun Pengiran untuk memastikan seseorang mahasiswa itu dapat menamatkan pengajiannya secara sempurna. Data kajian ini mendorong penyelidik untuk mengemukakan syor definisi baharu bagi istilah “digital poverty” yang tidak terhad kepada pemilikan gajet semata-mata tetapi juga masa, ruang dan sokongan moral ke atas pelajar untuk terlibat secara optimum dalam perancangan pengajian yang disediakan oleh Universiti menerusi pensyarah masing-masing. Ruang belajar yang sesuai sebagai tempat pelajar terlibat aktif dan konsisten dalam PPdP ini juga menuntut kerjasama ahli keluarga sebagai sebahagian daripada persekitaran yang kondusif bagi menyokong keperluan menjayakan PPdP yang berkenaan. Kajian ini juga membawa satu anjakan paradigma baharu daripada pemahaman bahawa “digital poverty” hanya terpakai kepada takrif ketiadaan gajet dan kualiti akses internet dalam kalangan pengguna kepada satu definisi baharu iaitu kekurangan daripada segi material, ketercapaian isyarat rangkaian internet dan ketersediaan tempat yang sesuai untuk sesi PPdP. Pendefinisian semula “digital poverty”dalam konteks Malaysia amnya dan Sabah khasnya ini membawa bersama perspektif baharu tentang peranan manusia dan teknologi digital sebagai saling berkaitan antara satu sama lain. Penerbit UMS 2021 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/1/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/2/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian1.pdf Syahruddin Ag. Ahmad and Sitinurbayu Mohd. Yusof (2021) Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian. Jurnal Komunikasi Borneo (JKoB), 9. pp. 104-113. ISSN 2289-859X https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jkob/article/view/3289
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
LB2326.4-2330 Institutions of higher education
Syahruddin Ag. Ahmad
Sitinurbayu Mohd. Yusof
Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
title Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
title_full Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
title_fullStr Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
title_full_unstemmed Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
title_short Isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan (PPdP) secara atas talian
title_sort isu dan pendefinisian semula digital poverty dalam pengajaran pembelajaran dan penyeliaan ppdp secara atas talian
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
LB2326.4-2330 Institutions of higher education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/1/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30423/2/Isu%20dan%20pendefinisian%20semula%20digital%20poverty%20dalam%20pengajaran%2C%20pembelajaran%20dan%20penyeliaan%20%28PPdP%29%20secara%20atas%20talian1.pdf
work_keys_str_mv AT syahruddinagahmad isudanpendefinisiansemuladigitalpovertydalampengajaranpembelajarandanpenyeliaanppdpsecaraatastalian
AT sitinurbayumohdyusof isudanpendefinisiansemuladigitalpovertydalampengajaranpembelajarandanpenyeliaanppdpsecaraatastalian