Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict

Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menenga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jen, Lee Shee Zee
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf
_version_ 1825714363834564608
author Jen, Lee Shee Zee
author_facet Jen, Lee Shee Zee
author_sort Jen, Lee Shee Zee
collection UMS
description Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dari enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT.
first_indexed 2024-03-06T03:10:42Z
format Thesis
id ums.eprints-30484
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:10:42Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling ums.eprints-304842021-09-06T07:33:57Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/ Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict Jen, Lee Shee Zee LC8-6691 Special aspects of education Guru seringkali diibaratkan sebagai pengurus dalam bilik darjah. Pengurusan pengajaran guru merupakan pedoman kepada guru dalam menguruskan bilik darjah. Sejajar dengan ledakan teknologi, mata pelajaran Information Comunication Technology (ICT) telah diperkenalkan kepada pelajar di peringkat menengah atas. Dengan penawaran mata pelajaran tersebut, kemudahan infrastruktur ICT menjadi elemen yang penting dalam pembelajaran. Maka kajian ini akan melihat hubungan di antara pengurusan pengajaran guru dengan kemudahan infrastruktur ICT yang dibekalkan oleh sekolah. Di samping itu, kajian juga mengkaji tentang persepsi pelajar terhadap pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ICT. Analisis data dalam penyelidikan ini dibuat secara kuantitatif. Data dalam kajian ini diperolehi melalui soal selidik yang diedarkan kepada 175 orang pelajar Tingkatan 4 dari enam buah sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu. Instrumen kajian diadaptasi dari Principal Instructional Management Rating Scale (PIMRS), Shelby County Schools Rubric for Essential Conditions dan Rubric of Essential Technology Conditions (RETC). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan wujud hubungan signifikan yang sederhana di antara pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT dan persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. Berdasarkan dapatan kajian, pengurusan pengajaran guru, infrastruktur ICT mempunyai pengaruh terhadap persepsi pelajar dalam mata pelajaran ICT. 2011 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf Jen, Lee Shee Zee (2011) Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LC8-6691 Special aspects of education
Jen, Lee Shee Zee
Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_full Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_fullStr Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_full_unstemmed Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_short Pengurusan Pengajaran Guru Dan Infrastruktur Ict Serta Persepsi Pelajar Dalam Mata Pelajaran Ict
title_sort pengurusan pengajaran guru dan infrastruktur ict serta persepsi pelajar dalam mata pelajaran ict
topic LC8-6691 Special aspects of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/1/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta%2024pages.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30484/2/Pengurusan%20Pengajaran%20Guru%20Dan%20Infrastruktur%20Ict%20Serta..pdf
work_keys_str_mv AT jenleesheezee pengurusanpengajarangurudaninfrastrukturictsertapersepsipelajardalammatapelajaranict