Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertaj...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo1.pdf |
_version_ | 1825714374851952640 |
---|---|
author | Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin |
author_facet | Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin |
author_sort | Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner |
collection | UMS |
description | Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertajuk Maphilindo dipilih kerana memaparkan isu budaya dan sosial. Karya ini menggambarkan harapan tentang kesatuan budaya yang terkandung dalam gagasan kesatuan Maphilindo, iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia. Ketiga-tiga buah negara yang terlibat dalam penubuhan gagasan Maphilindo memberi kesan kepada budaya dan kehidupan sosial masyarakat tempatan. Pengkarya menggunakan seni cetakan untuk memberi gambaran dan pendedahan tentang kesedaran orang awam tentang isu ini. Penulis menggunakan Teori Ikonografi oleh Erwin Panofsky (1972) dalam menghurai setiap elemen seni visual yang diketengahkan oleh pengkarya dalam karya cetakan. Data-data yang terdiri daripada elemen formal dianalisis melalui tiga tahap analisis iaitu primer, praikonografi dan makna ikonografi. Kajian ini mendapati bahawa karya ini memaparkan elemen kesatuan yang selaras dengan budaya dan sosial antara negara Malaysia, Filipina dan Indonesia. |
first_indexed | 2024-03-06T03:10:52Z |
format | Article |
id | ums.eprints-30549 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-06T03:10:52Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Penerbit UMS |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-305492021-10-17T00:44:07Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/ Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin DS591-599 Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements DS611-649 Indonesia (Dutch East Indies) DS651-689 Philippines NE1000-1352 Wood engraving Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertajuk Maphilindo dipilih kerana memaparkan isu budaya dan sosial. Karya ini menggambarkan harapan tentang kesatuan budaya yang terkandung dalam gagasan kesatuan Maphilindo, iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia. Ketiga-tiga buah negara yang terlibat dalam penubuhan gagasan Maphilindo memberi kesan kepada budaya dan kehidupan sosial masyarakat tempatan. Pengkarya menggunakan seni cetakan untuk memberi gambaran dan pendedahan tentang kesedaran orang awam tentang isu ini. Penulis menggunakan Teori Ikonografi oleh Erwin Panofsky (1972) dalam menghurai setiap elemen seni visual yang diketengahkan oleh pengkarya dalam karya cetakan. Data-data yang terdiri daripada elemen formal dianalisis melalui tiga tahap analisis iaitu primer, praikonografi dan makna ikonografi. Kajian ini mendapati bahawa karya ini memaparkan elemen kesatuan yang selaras dengan budaya dan sosial antara negara Malaysia, Filipina dan Indonesia. Penerbit UMS 2021 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo1.pdf Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner and Humin Jusilin (2021) Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo. Gendang Alam, 11. pp. 165-175. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2827 |
spellingShingle | DS591-599 Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements DS611-649 Indonesia (Dutch East Indies) DS651-689 Philippines NE1000-1352 Wood engraving Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_full | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_fullStr | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_full_unstemmed | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_short | Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo |
title_sort | imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan maphilindo |
topic | DS591-599 Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements DS611-649 Indonesia (Dutch East Indies) DS651-689 Philippines NE1000-1352 Wood engraving |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo1.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdazdyshahrinnizzamamarisner imejbudayadankerjasamadalamkaryasenicetakanmaphilindo AT huminjusilin imejbudayadankerjasamadalamkaryasenicetakanmaphilindo |