Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo

Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner, Humin Jusilin
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo1.pdf
_version_ 1825714374851952640
author Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner
Humin Jusilin
author_facet Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner
Humin Jusilin
author_sort Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner
collection UMS
description Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertajuk Maphilindo dipilih kerana memaparkan isu budaya dan sosial. Karya ini menggambarkan harapan tentang kesatuan budaya yang terkandung dalam gagasan kesatuan Maphilindo, iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia. Ketiga-tiga buah negara yang terlibat dalam penubuhan gagasan Maphilindo memberi kesan kepada budaya dan kehidupan sosial masyarakat tempatan. Pengkarya menggunakan seni cetakan untuk memberi gambaran dan pendedahan tentang kesedaran orang awam tentang isu ini. Penulis menggunakan Teori Ikonografi oleh Erwin Panofsky (1972) dalam menghurai setiap elemen seni visual yang diketengahkan oleh pengkarya dalam karya cetakan. Data-data yang terdiri daripada elemen formal dianalisis melalui tiga tahap analisis iaitu primer, praikonografi dan makna ikonografi. Kajian ini mendapati bahawa karya ini memaparkan elemen kesatuan yang selaras dengan budaya dan sosial antara negara Malaysia, Filipina dan Indonesia.
first_indexed 2024-03-06T03:10:52Z
format Article
id ums.eprints-30549
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:10:52Z
publishDate 2021
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-305492021-10-17T00:44:07Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/ Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner Humin Jusilin DS591-599 Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements DS611-649 Indonesia (Dutch East Indies) DS651-689 Philippines NE1000-1352 Wood engraving Artikel ini menyingkap karya seni yang dihasilkan oleh kumpulan Pangrok Sulap bertajuk Maphilindo. Pangrok Sulap merupakan sebuah kumpulan yang terdiri daripada beberapa orang pengkarya yang amat prolifik menghasilkan karya cetakan teknik woodcut. Kajian khusus tentang karya seni cetakan yang bertajuk Maphilindo dipilih kerana memaparkan isu budaya dan sosial. Karya ini menggambarkan harapan tentang kesatuan budaya yang terkandung dalam gagasan kesatuan Maphilindo, iaitu Malaysia, Filipina dan Indonesia. Ketiga-tiga buah negara yang terlibat dalam penubuhan gagasan Maphilindo memberi kesan kepada budaya dan kehidupan sosial masyarakat tempatan. Pengkarya menggunakan seni cetakan untuk memberi gambaran dan pendedahan tentang kesedaran orang awam tentang isu ini. Penulis menggunakan Teori Ikonografi oleh Erwin Panofsky (1972) dalam menghurai setiap elemen seni visual yang diketengahkan oleh pengkarya dalam karya cetakan. Data-data yang terdiri daripada elemen formal dianalisis melalui tiga tahap analisis iaitu primer, praikonografi dan makna ikonografi. Kajian ini mendapati bahawa karya ini memaparkan elemen kesatuan yang selaras dengan budaya dan sosial antara negara Malaysia, Filipina dan Indonesia. Penerbit UMS 2021 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo1.pdf Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner and Humin Jusilin (2021) Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo. Gendang Alam, 11. pp. 165-175. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/2827
spellingShingle DS591-599 Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements
DS611-649 Indonesia (Dutch East Indies)
DS651-689 Philippines
NE1000-1352 Wood engraving
Mohd Azdy Shahrin Nizzam Amarisner
Humin Jusilin
Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
title Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
title_full Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
title_fullStr Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
title_full_unstemmed Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
title_short Imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan Maphilindo
title_sort imej budaya dan kerjasama dalam karya seni cetakan maphilindo
topic DS591-599 Malaysia. Malay Peninsula. Straits Settlements
DS611-649 Indonesia (Dutch East Indies)
DS651-689 Philippines
NE1000-1352 Wood engraving
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/1/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30549/2/Imej%20budaya%20dan%20kerjasama%20dalam%20karya%20seni%20cetakan%20Maphilindo1.pdf
work_keys_str_mv AT mohdazdyshahrinnizzamamarisner imejbudayadankerjasamadalamkaryasenicetakanmaphilindo
AT huminjusilin imejbudayadankerjasamadalamkaryasenicetakanmaphilindo