Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah

Penyelidikan ini dibuat untuk melihat perhubungan di antara tempoh perkhidmatan, reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja dalam kalangan kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Objektif khusus pertama yang ingin dicapai adalah untuk melihat perhubungan yang signifikan di an...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Syarifah Hanum Ali, Arsiah Bahron, Stephen Laison Sondoh Jr.
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/1/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/2/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja1.pdf
_version_ 1796910941665755136
author Syarifah Hanum Ali
Arsiah Bahron
Stephen Laison Sondoh Jr.
author_facet Syarifah Hanum Ali
Arsiah Bahron
Stephen Laison Sondoh Jr.
author_sort Syarifah Hanum Ali
collection UMS
description Penyelidikan ini dibuat untuk melihat perhubungan di antara tempoh perkhidmatan, reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja dalam kalangan kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Objektif khusus pertama yang ingin dicapai adalah untuk melihat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Objektif kedua adalah untuk menguji sama ada tempoh perkhidmatan merupakan faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Populasi kajian adalah seramai 245 orang kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, manakala sampel dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak. Seramai 231 orang telah memberi maklum balas kepada borang soal selidik yang diedarkan. Analisis data dilakukan menggunakan pakej SPSS21. Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Manakala, tempoh perkhidmatan didapati memainkan peranan sebagai faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Kajian ini telah mengemukakan beberapa implikasi kajian berdasarkan dapatan dan sokongan sorotan kajian yang berkaitan. Hasil kajian ini akan dapat memberi input kepada pentadbiran Politeknik sebagai penunjuk untuk melakukan penambahbaikan bagi mencapai matlamatnya.
first_indexed 2024-03-06T03:11:24Z
format Article
id ums.eprints-30784
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:11:24Z
publishDate 2017
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-307842021-10-26T12:24:05Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/ Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah Syarifah Hanum Ali Arsiah Bahron Stephen Laison Sondoh Jr. BJ1725 Ethics of social groups, classes, etc. Professional ethics HF5549-5549.5 Personnel management. Employment management Penyelidikan ini dibuat untuk melihat perhubungan di antara tempoh perkhidmatan, reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja dalam kalangan kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Objektif khusus pertama yang ingin dicapai adalah untuk melihat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Objektif kedua adalah untuk menguji sama ada tempoh perkhidmatan merupakan faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Populasi kajian adalah seramai 245 orang kakitangan akademik di Politeknik Kota Kinabalu, manakala sampel dipilih dengan menggunakan kaedah persampelan rawak. Seramai 231 orang telah memberi maklum balas kepada borang soal selidik yang diedarkan. Analisis data dilakukan menggunakan pakej SPSS21. Kajian mendapati bahawa terdapat perhubungan yang signifikan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Manakala, tempoh perkhidmatan didapati memainkan peranan sebagai faktor penyederhanaan di antara reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja. Kajian ini telah mengemukakan beberapa implikasi kajian berdasarkan dapatan dan sokongan sorotan kajian yang berkaitan. Hasil kajian ini akan dapat memberi input kepada pentadbiran Politeknik sebagai penunjuk untuk melakukan penambahbaikan bagi mencapai matlamatnya. Penerbit UMS 2017 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/1/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/2/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja1.pdf Syarifah Hanum Ali and Arsiah Bahron and Stephen Laison Sondoh Jr. (2017) Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah. Journal of the Asian Academy of Applied Business, 4. pp. 73-96. ISSN 1675-9869 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/JAAAB/article/view/1294 https://doi.org/10.51200/jaaab.v0i0.1294 https://doi.org/10.51200/jaaab.v0i0.1294
spellingShingle BJ1725 Ethics of social groups, classes, etc. Professional ethics
HF5549-5549.5 Personnel management. Employment management
Syarifah Hanum Ali
Arsiah Bahron
Stephen Laison Sondoh Jr.
Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
title Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
title_full Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
title_fullStr Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
title_full_unstemmed Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
title_short Sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan, motivasi dan kepuasan kerja? Kajian di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah
title_sort sejauh mana tempoh perkhidmatan sebagai faktor penyederhanaan terhadap reka bentuk pekerjaan motivasi dan kepuasan kerja kajian di politeknik kota kinabalu sabah
topic BJ1725 Ethics of social groups, classes, etc. Professional ethics
HF5549-5549.5 Personnel management. Employment management
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/1/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/30784/2/Sejauh%20mana%20tempoh%20perkhidmatan%20sebagai%20faktor%20penyederhanaan%20terhadap%20reka%20bentuk%20pekerjaan%2C%20motivasi%20dan%20kepuasan%20kerja1.pdf
work_keys_str_mv AT syarifahhanumali sejauhmanatempohperkhidmatansebagaifaktorpenyederhanaanterhadaprekabentukpekerjaanmotivasidankepuasankerjakajiandipoliteknikkotakinabalusabah
AT arsiahbahron sejauhmanatempohperkhidmatansebagaifaktorpenyederhanaanterhadaprekabentukpekerjaanmotivasidankepuasankerjakajiandipoliteknikkotakinabalusabah
AT stephenlaisonsondohjr sejauhmanatempohperkhidmatansebagaifaktorpenyederhanaanterhadaprekabentukpekerjaanmotivasidankepuasankerjakajiandipoliteknikkotakinabalusabah