Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah

Keselamatan tradisional yang banyak dipengaruhi oleh sarjana fahaman realisme dalam konteks Hubungan Antarabangsa.Kajian keselamatanamat menitikberatkan keselamatan negaradaripada sesuatu ancaman ketenteraan daripada negara luar. Berakahirnya perang dingin telah mengubah landskap kajian keselamatan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Amir Shah Noor Ahmad
Aineistotyyppi: Artikkeli
Kieli:English
English
Julkaistu: Penerbit UMS 2019
Aiheet:
Linkit:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/1/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/2/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah1.pdf
Kuvaus
Yhteenveto:Keselamatan tradisional yang banyak dipengaruhi oleh sarjana fahaman realisme dalam konteks Hubungan Antarabangsa.Kajian keselamatanamat menitikberatkan keselamatan negaradaripada sesuatu ancaman ketenteraan daripada negara luar. Berakahirnya perang dingin telah mengubah landskap kajian keselamatan dan lahirnya konsep baharu berkenaan keselamatan yang lebih menyeluruh termasuk keselamatan Insan. Insna merupakan objek yang terdedah kepada pelbagai ancaman seperti penyeludupan manusia, penganiayan, jenayah gangguan peribadi, penyakit berjangkit, kebuluran, kemiskinan dan gangguan sosial.Wujudfenomena baharu migrasi kanak-kanak asingke negara lain. Kajian ini bertujuan Kajian ini mempunyai tiga objektif,iaitu;pertama, melihat faktor kewujudan kanak-kanak warga asing di Tawau. Kedua, usaha kerajaan dan badan bukan kerajaan dalam menyediakan kemudahan pendidikan.Ketiga, ancaman keselamatan insan yang dihadapi oleh kanak-kanak asing di Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah temubual di di kawasan ladangdanagensi.Juga mengguna kaedah pemerhatian di kawasan kajian. Kajian mendapati ibu bapa adalah penyumbang utama kepada kewujudan kanak-kanak asing di Sabah kerana dibawa bersama dalam migrasi dan juga yang dilahirkan di Sabah. Kanak-kanak asing perlu mendapatkan hak pendidikan bagi mengelakkan mereka tertinggal dengan arus pembangunan yang semakin pesat di Sabah.