Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah

Keselamatan tradisional yang banyak dipengaruhi oleh sarjana fahaman realisme dalam konteks Hubungan Antarabangsa.Kajian keselamatanamat menitikberatkan keselamatan negaradaripada sesuatu ancaman ketenteraan daripada negara luar. Berakahirnya perang dingin telah mengubah landskap kajian keselamatan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Amir Shah Noor Ahmad
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/1/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/2/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah1.pdf
_version_ 1825714476360400896
author Amir Shah Noor Ahmad
author_facet Amir Shah Noor Ahmad
author_sort Amir Shah Noor Ahmad
collection UMS
description Keselamatan tradisional yang banyak dipengaruhi oleh sarjana fahaman realisme dalam konteks Hubungan Antarabangsa.Kajian keselamatanamat menitikberatkan keselamatan negaradaripada sesuatu ancaman ketenteraan daripada negara luar. Berakahirnya perang dingin telah mengubah landskap kajian keselamatan dan lahirnya konsep baharu berkenaan keselamatan yang lebih menyeluruh termasuk keselamatan Insan. Insna merupakan objek yang terdedah kepada pelbagai ancaman seperti penyeludupan manusia, penganiayan, jenayah gangguan peribadi, penyakit berjangkit, kebuluran, kemiskinan dan gangguan sosial.Wujudfenomena baharu migrasi kanak-kanak asingke negara lain. Kajian ini bertujuan Kajian ini mempunyai tiga objektif,iaitu;pertama, melihat faktor kewujudan kanak-kanak warga asing di Tawau. Kedua, usaha kerajaan dan badan bukan kerajaan dalam menyediakan kemudahan pendidikan.Ketiga, ancaman keselamatan insan yang dihadapi oleh kanak-kanak asing di Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah temubual di di kawasan ladangdanagensi.Juga mengguna kaedah pemerhatian di kawasan kajian. Kajian mendapati ibu bapa adalah penyumbang utama kepada kewujudan kanak-kanak asing di Sabah kerana dibawa bersama dalam migrasi dan juga yang dilahirkan di Sabah. Kanak-kanak asing perlu mendapatkan hak pendidikan bagi mengelakkan mereka tertinggal dengan arus pembangunan yang semakin pesat di Sabah.
first_indexed 2024-03-06T03:12:22Z
format Article
id ums.eprints-31199
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:12:22Z
publishDate 2019
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-311992021-11-25T09:24:33Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/ Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah Amir Shah Noor Ahmad LB1101-1139 Child study LC3701-3740 Immigrants or ethnic and linguistic minorities. Bilingual schools Keselamatan tradisional yang banyak dipengaruhi oleh sarjana fahaman realisme dalam konteks Hubungan Antarabangsa.Kajian keselamatanamat menitikberatkan keselamatan negaradaripada sesuatu ancaman ketenteraan daripada negara luar. Berakahirnya perang dingin telah mengubah landskap kajian keselamatan dan lahirnya konsep baharu berkenaan keselamatan yang lebih menyeluruh termasuk keselamatan Insan. Insna merupakan objek yang terdedah kepada pelbagai ancaman seperti penyeludupan manusia, penganiayan, jenayah gangguan peribadi, penyakit berjangkit, kebuluran, kemiskinan dan gangguan sosial.Wujudfenomena baharu migrasi kanak-kanak asingke negara lain. Kajian ini bertujuan Kajian ini mempunyai tiga objektif,iaitu;pertama, melihat faktor kewujudan kanak-kanak warga asing di Tawau. Kedua, usaha kerajaan dan badan bukan kerajaan dalam menyediakan kemudahan pendidikan.Ketiga, ancaman keselamatan insan yang dihadapi oleh kanak-kanak asing di Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah temubual di di kawasan ladangdanagensi.Juga mengguna kaedah pemerhatian di kawasan kajian. Kajian mendapati ibu bapa adalah penyumbang utama kepada kewujudan kanak-kanak asing di Sabah kerana dibawa bersama dalam migrasi dan juga yang dilahirkan di Sabah. Kanak-kanak asing perlu mendapatkan hak pendidikan bagi mengelakkan mereka tertinggal dengan arus pembangunan yang semakin pesat di Sabah. Penerbit UMS 2019-12 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/1/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/2/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah1.pdf Amir Shah Noor Ahmad (2019) Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah. Jurnal Borneo Arkhailogia (Heritage, Archaeology and History), 4. pp. 141-159. ISSN 2600-8726 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/JBA/article/view/1982/1354
spellingShingle LB1101-1139 Child study
LC3701-3740 Immigrants or ethnic and linguistic minorities. Bilingual schools
Amir Shah Noor Ahmad
Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah
title Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah
title_full Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah
title_fullStr Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah
title_full_unstemmed Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah
title_short Keselamatan insan dan akses pendidikan kanak-kanak warga Indonesia di Sabah
title_sort keselamatan insan dan akses pendidikan kanak kanak warga indonesia di sabah
topic LB1101-1139 Child study
LC3701-3740 Immigrants or ethnic and linguistic minorities. Bilingual schools
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/1/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31199/2/Keselamatan%20insan%20dan%20akses%20pendidikan%20kanak-kanak%20warga%20Indonesia%20di%20Sabah1.pdf
work_keys_str_mv AT amirshahnoorahmad keselamataninsandanaksespendidikankanakkanakwargaindonesiadisabah