Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003)...
Egile nagusia: | |
---|---|
Formatua: | Artikulua |
Hizkuntza: | Malay Malay |
Argitaratua: |
Secholian Publication
2021
|
Gaiak: | |
Sarrera elektronikoa: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf |
_version_ | 1825714481916805120 |
---|---|
author | Connie Cassy Ompok |
author_facet | Connie Cassy Ompok |
author_sort | Connie Cassy Ompok |
collection | UMS |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini. |
first_indexed | 2024-03-06T03:12:27Z |
format | Article |
id | ums.eprints-31228 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | Malay Malay |
last_indexed | 2024-03-06T03:12:27Z |
publishDate | 2021 |
publisher | Secholian Publication |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-312282021-11-25T10:22:52Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/ Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina Connie Cassy Ompok LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pencapaian awal Matematik kanak-kanak, mengenal pastikesan tempoh di prasekolah dan jantina terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Instrumen kajian ini merupakan Pencapaian Awal Matematik (Ginsburg &Baroody, 2003) berdasarkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Seramai 1108 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur 4+ dan 5+ terlibat dalam kajian ini. Statistik deskriptif, ujian-t bebas dan ujian Ancova menggunakan SPSSversi-21 dengan markah ujian pra sebagai kovariat digunakan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaianawal Matematik kanak-kanak berada pada tahap purata dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut jantina. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian awal Matematik kanak-kanak mengikut tempoh di prasekolah. Kajian lanjutan tentang tempoh berada di prasekolah terhadap pencapaian awal Matematik diperlukan untuk menjelaskan dapatan ini. Secholian Publication 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf Connie Cassy Ompok (2021) Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 6. pp. 217-225. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1116/774 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116 https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i10.1116 |
spellingShingle | LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Connie Cassy Ompok Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title | Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_full | Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_fullStr | Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_full_unstemmed | Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_short | Pencapaian awal matematik kanak-kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
title_sort | pencapaian awal matematik kanak kanak mengikut tempoh berada di prasekolah dan jantina |
topic | LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/1/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31228/2/Pencapaian%20awal%20matematik%20kanak-kanak%20mengikut%20tempoh%20berada%20di%20prasekolah%20dan%20jantina.pdf |
work_keys_str_mv | AT conniecassyompok pencapaianawalmatematikkanakkanakmengikuttempohberadadiprasekolahdanjantina |