Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran

Golongan ibu bapa yang mempunyai anak OKU merupakan golongan yang telah dikaitkan dengan pelbagai cabaran dalam membesarkan anak khususnya anak OKU pembelajaran. Kajian sedia ada mengenai ibu bapa yang membesarkan anak OKU telah menunjukkan betapa kompleksnya cabaran yang dialami oleh ibu bapa terma...

Πλήρης περιγραφή

Λεπτομέρειες βιβλιογραφικής εγγραφής
Κύριοι συγγραφείς: Calistina Ubeh, Ferlis Hj. Bahari, Peter Voo Su Kiong
Μορφή: Proceedings
Γλώσσα:English
English
Έκδοση: Universiti Malaysia Sabah 2016
Θέματα:
Διαθέσιμο Online:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/1/Pengaruh%20harapan%20terhadap%20anak%20dan%20sokongan%20sosial%20ke%20atas%20kesejahteraan%20subjektif%20ibu%20bapa%20kanak-kanak%20oku%20pembelajaran-ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/2/Pengaruh%20Harapan%20Terhadap%20Anak%20Dan%20Sokongan%20Sosial%20Ke%20Atas%20Kesejahteraan%20Subjektif%20Ibu%20Bapa%20Kanak-kanak%20Oku%20Pembelajaran.pdf
_version_ 1825714526781177856
author Calistina Ubeh
Ferlis Hj. Bahari
Peter Voo Su Kiong
author_facet Calistina Ubeh
Ferlis Hj. Bahari
Peter Voo Su Kiong
author_sort Calistina Ubeh
collection UMS
description Golongan ibu bapa yang mempunyai anak OKU merupakan golongan yang telah dikaitkan dengan pelbagai cabaran dalam membesarkan anak khususnya anak OKU pembelajaran. Kajian sedia ada mengenai ibu bapa yang membesarkan anak OKU telah menunjukkan betapa kompleksnya cabaran yang dialami oleh ibu bapa termasuklah risiko yang melibatkan aspek kesejahteraan fizikal dan emosi. Walau bagaimanapun, golongan ibu bapa kanak-kanak OKU ini telah memberikan bukti yang berbeza-beza dalam aspek kesihatan mental yang akhirnya menggalakkan lagi penyelidikan yang memberi fokus khususnya kepada aspek-aspek positif termasuklah kesejahteraan subjektif. Mengetahui kesejahteraan subjektif ibu bapa yang membesarkan anak OKU merupakan satu keperluan yang sangat penting untuk dipenuhi memandangkan golongan ibu bapa yang membesarkan anak OKU ini adalah sebahagian daripada peratus yang signifikan dalam populasi dunia. Bagi memenuhi dan memahami keperluan tersebut, satu kajian menggunakan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) dijalankan untuk menguji pengaruh faktor harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa OKU pembelajaran. Hasil kajian ke atas seramai 328 orang ibu bapa OKU pembelajaran menunjukkan kedua-dua faktor tersebut memberi pengaruh yang signifikan ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa OKU pembelajaran. Dapatan kajian ini mencadangkan harapan terhadap anak dan sokongan sosial sebagai faktor yang menyumbang kepada peningkatan kesejahteraan subjektif dalam kalangan ibu bapa OKU pembelajaran.
first_indexed 2024-03-06T03:13:08Z
format Proceedings
id ums.eprints-31517
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:13:08Z
publishDate 2016
publisher Universiti Malaysia Sabah
record_format dspace
spelling ums.eprints-315172021-12-22T01:25:17Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/ Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran Calistina Ubeh Ferlis Hj. Bahari Peter Voo Su Kiong HQ755.7-759.92 Parents. Parenthood Including parent and child, husbands, fathers, wives, mothers LC1390-5160.3 Education of special classes of persons Golongan ibu bapa yang mempunyai anak OKU merupakan golongan yang telah dikaitkan dengan pelbagai cabaran dalam membesarkan anak khususnya anak OKU pembelajaran. Kajian sedia ada mengenai ibu bapa yang membesarkan anak OKU telah menunjukkan betapa kompleksnya cabaran yang dialami oleh ibu bapa termasuklah risiko yang melibatkan aspek kesejahteraan fizikal dan emosi. Walau bagaimanapun, golongan ibu bapa kanak-kanak OKU ini telah memberikan bukti yang berbeza-beza dalam aspek kesihatan mental yang akhirnya menggalakkan lagi penyelidikan yang memberi fokus khususnya kepada aspek-aspek positif termasuklah kesejahteraan subjektif. Mengetahui kesejahteraan subjektif ibu bapa yang membesarkan anak OKU merupakan satu keperluan yang sangat penting untuk dipenuhi memandangkan golongan ibu bapa yang membesarkan anak OKU ini adalah sebahagian daripada peratus yang signifikan dalam populasi dunia. Bagi memenuhi dan memahami keperluan tersebut, satu kajian menggunakan Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) dijalankan untuk menguji pengaruh faktor harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa OKU pembelajaran. Hasil kajian ke atas seramai 328 orang ibu bapa OKU pembelajaran menunjukkan kedua-dua faktor tersebut memberi pengaruh yang signifikan ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa OKU pembelajaran. Dapatan kajian ini mencadangkan harapan terhadap anak dan sokongan sosial sebagai faktor yang menyumbang kepada peningkatan kesejahteraan subjektif dalam kalangan ibu bapa OKU pembelajaran. Universiti Malaysia Sabah 2016 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/1/Pengaruh%20harapan%20terhadap%20anak%20dan%20sokongan%20sosial%20ke%20atas%20kesejahteraan%20subjektif%20ibu%20bapa%20kanak-kanak%20oku%20pembelajaran-ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/2/Pengaruh%20Harapan%20Terhadap%20Anak%20Dan%20Sokongan%20Sosial%20Ke%20Atas%20Kesejahteraan%20Subjektif%20Ibu%20Bapa%20Kanak-kanak%20Oku%20Pembelajaran.pdf Calistina Ubeh and Ferlis Hj. Bahari and Peter Voo Su Kiong (2016) Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran. http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
spellingShingle HQ755.7-759.92 Parents. Parenthood Including parent and child, husbands, fathers, wives, mothers
LC1390-5160.3 Education of special classes of persons
Calistina Ubeh
Ferlis Hj. Bahari
Peter Voo Su Kiong
Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran
title Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran
title_full Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran
title_fullStr Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran
title_full_unstemmed Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran
title_short Pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak-kanak oku pembelajaran
title_sort pengaruh harapan terhadap anak dan sokongan sosial ke atas kesejahteraan subjektif ibu bapa kanak kanak oku pembelajaran
topic HQ755.7-759.92 Parents. Parenthood Including parent and child, husbands, fathers, wives, mothers
LC1390-5160.3 Education of special classes of persons
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/1/Pengaruh%20harapan%20terhadap%20anak%20dan%20sokongan%20sosial%20ke%20atas%20kesejahteraan%20subjektif%20ibu%20bapa%20kanak-kanak%20oku%20pembelajaran-ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31517/2/Pengaruh%20Harapan%20Terhadap%20Anak%20Dan%20Sokongan%20Sosial%20Ke%20Atas%20Kesejahteraan%20Subjektif%20Ibu%20Bapa%20Kanak-kanak%20Oku%20Pembelajaran.pdf
work_keys_str_mv AT calistinaubeh pengaruhharapanterhadapanakdansokongansosialkeataskesejahteraansubjektifibubapakanakkanakokupembelajaran
AT ferlishjbahari pengaruhharapanterhadapanakdansokongansosialkeataskesejahteraansubjektifibubapakanakkanakokupembelajaran
AT petervoosukiong pengaruhharapanterhadapanakdansokongansosialkeataskesejahteraansubjektifibubapakanakkanakokupembelajaran