Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal

Kajian ini bertujuan untuk menilai amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid dalam kalangan guru sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah. Seramai 271 orang guru dari 15 sekolah menengah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan deskriptif secara tinjauan menggunakan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Hussin Musa, Christina Andin, Mohd Nasir Rayung, Syahrul Nizam Salam
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd (GAE) 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/1/Amalan%20pentaksiran%20kemahiran%20insaniah%20murid%20sekolah%20menengah_%20Satu%20kajian%20awal_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/2/Amalan%20pentaksiran%20kemahiran%20insaniah%20murid%20sekolah%20menengah_%20Satu%20kajian%20awal.pdf
_version_ 1825714554654425088
author Mohd Hussin Musa
Christina Andin
Mohd Nasir Rayung
Syahrul Nizam Salam
author_facet Mohd Hussin Musa
Christina Andin
Mohd Nasir Rayung
Syahrul Nizam Salam
author_sort Mohd Hussin Musa
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk menilai amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid dalam kalangan guru sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah. Seramai 271 orang guru dari 15 sekolah menengah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan deskriptif secara tinjauan menggunakan borang soal selidik. Instrumen kajian terbahagi kepada dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B. Bahagian A mengandungi soalan berkaitan ciri demografi responden manakala Bahagian B mengukur amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid mengikut lapan kostruk kemahiran insaniah iaitu kemahiran berkomunikasi, kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran merancang dan mengelola aktiviti, kemahiran bekerja dengan orang lain dan dalam kumpulan, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran mengurus, memilih dan menganalisis maklumat, kemahiran menggunakan idea dan teknik matematik, dan kemahiran memahami budaya. Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social science SPSS. Analisis data dilaporkan dalam bentuk peratusan, min, dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa amalan pentaksiran lapan konstruk kemahiran insaniah dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) berada pada tahap sederhana. Dapatan kajian juga bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap amalan pentaksiran 8 konstruk kemahiran insaniah berdasarkan ciri demografi responden. Selain daripada itu, kajian ini juga mendapati bahawa tidak terdapat instrumen penilaian khas yang digunakan oleh guru untuk mentaksir elemen kemahiran insaniah murid dalam PdPc. Oleh yang demikian kajian ini mencadangkan pembinaan satu instrumen pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah berdasarkan konstruk kemahiran insaniah yang bersesuaian dengan tahap perkembangan murid secara holistic.
first_indexed 2024-03-06T03:13:33Z
format Article
id ums.eprints-31693
institution Universiti Malaysia Sabah
language Malay
Malay
last_indexed 2024-03-06T03:13:33Z
publishDate 2021
publisher Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd (GAE)
record_format dspace
spelling ums.eprints-316932022-02-25T09:17:17Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/ Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal Mohd Hussin Musa Christina Andin Mohd Nasir Rayung Syahrul Nizam Salam LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini bertujuan untuk menilai amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid dalam kalangan guru sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah. Seramai 271 orang guru dari 15 sekolah menengah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan deskriptif secara tinjauan menggunakan borang soal selidik. Instrumen kajian terbahagi kepada dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B. Bahagian A mengandungi soalan berkaitan ciri demografi responden manakala Bahagian B mengukur amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid mengikut lapan kostruk kemahiran insaniah iaitu kemahiran berkomunikasi, kemahiran menggunakan teknologi, kemahiran merancang dan mengelola aktiviti, kemahiran bekerja dengan orang lain dan dalam kumpulan, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran mengurus, memilih dan menganalisis maklumat, kemahiran menggunakan idea dan teknik matematik, dan kemahiran memahami budaya. Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social science SPSS. Analisis data dilaporkan dalam bentuk peratusan, min, dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa amalan pentaksiran lapan konstruk kemahiran insaniah dalam pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) berada pada tahap sederhana. Dapatan kajian juga bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap amalan pentaksiran 8 konstruk kemahiran insaniah berdasarkan ciri demografi responden. Selain daripada itu, kajian ini juga mendapati bahawa tidak terdapat instrumen penilaian khas yang digunakan oleh guru untuk mentaksir elemen kemahiran insaniah murid dalam PdPc. Oleh yang demikian kajian ini mencadangkan pembinaan satu instrumen pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah berdasarkan konstruk kemahiran insaniah yang bersesuaian dengan tahap perkembangan murid secara holistic. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd (GAE) 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/1/Amalan%20pentaksiran%20kemahiran%20insaniah%20murid%20sekolah%20menengah_%20Satu%20kajian%20awal_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/2/Amalan%20pentaksiran%20kemahiran%20insaniah%20murid%20sekolah%20menengah_%20Satu%20kajian%20awal.pdf Mohd Hussin Musa and Christina Andin and Mohd Nasir Rayung and Syahrul Nizam Salam (2021) Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 6. pp. 126-136. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2021-38-03-11.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.6380011 https://doi.org/10.35631/IJEPC.6380011
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Mohd Hussin Musa
Christina Andin
Mohd Nasir Rayung
Syahrul Nizam Salam
Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal
title Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal
title_full Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal
title_fullStr Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal
title_full_unstemmed Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal
title_short Amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah: Satu kajian awal
title_sort amalan pentaksiran kemahiran insaniah murid sekolah menengah satu kajian awal
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/1/Amalan%20pentaksiran%20kemahiran%20insaniah%20murid%20sekolah%20menengah_%20Satu%20kajian%20awal_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31693/2/Amalan%20pentaksiran%20kemahiran%20insaniah%20murid%20sekolah%20menengah_%20Satu%20kajian%20awal.pdf
work_keys_str_mv AT mohdhussinmusa amalanpentaksirankemahiraninsaniahmuridsekolahmenengahsatukajianawal
AT christinaandin amalanpentaksirankemahiraninsaniahmuridsekolahmenengahsatukajianawal
AT mohdnasirrayung amalanpentaksirankemahiraninsaniahmuridsekolahmenengahsatukajianawal
AT syahrulnizamsalam amalanpentaksirankemahiraninsaniahmuridsekolahmenengahsatukajianawal