Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan
Guru sekolah sangat memerlukan komitmen organisasi supaya mereka dapat menyumbang perkhidmatan, usaha dan tenaga mereka untuk organisasi. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah d...
_version_ | 1796911083943886848 |
---|---|
author | Nur Afny Juati Mohamad Nizam Nazarudin Zakiah Noordin Jumadi Musa Hujaimah @ Siti Syafiqah Juhumin |
author_facet | Nur Afny Juati Mohamad Nizam Nazarudin Zakiah Noordin Jumadi Musa Hujaimah @ Siti Syafiqah Juhumin |
author_sort | Nur Afny Juati |
collection | UMS |
description | Guru sekolah sangat memerlukan komitmen organisasi supaya mereka dapat menyumbang perkhidmatan, usaha dan tenaga mereka untuk organisasi. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan. Seramai 175 orang guru dari empat buah sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Set soal selidik mengandungi 97 item berskala lima Likert telah digunakan bagi mengukur maklumbalas responden. Kaedah-kaedah statistik Kolerasi Pearson, Ujian-t dan Analisis Varian Sehala (ANOVA) telah digunakan. Hasil kajian menunjukkan a) tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja (t=1.739, p>0.05), kecerdasan emosi (t=0.203, p>0.05), motivasi (t=-0.248, p>0.05) berdasarkan jantina, b) tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja [F(3, 174)=0.312, P=0.816] namun terdapat perbezaan yang signifikan dari segi min kecerdasan emosi [F(3, 174)=5.724, P=0.001] dan motivasi [F(3, 174)=4.901, P=0.003].berdasarkan tempoh perkhidmatan dan c) terdapat hubungan yang signifikan antara kepuasan kerja (r=0.772, p<0.05), kecerdasan emosi (r=0.855, p<0.05) dan motivasi (r=0.856, p<0.05) dengan komitmen organisasi. Implikasi kajian ini adalah guru perlulah mempunyai kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dan komitmen yang tinggi agar sentiasa berada di dalam keadaan stabil dan seterusnya membangunkan potensi pelajar melalui pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. |
first_indexed | 2024-03-06T03:13:34Z |
format | Article |
id | ums.eprints-31697 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | Malay Malay |
last_indexed | 2024-03-06T03:13:34Z |
publishDate | 2020 |
publisher | Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-316972022-02-25T21:10:47Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31697/ Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan Nur Afny Juati Mohamad Nizam Nazarudin Zakiah Noordin Jumadi Musa Hujaimah @ Siti Syafiqah Juhumin BF511-593 Affection. Feeling. Emotion LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Guru sekolah sangat memerlukan komitmen organisasi supaya mereka dapat menyumbang perkhidmatan, usaha dan tenaga mereka untuk organisasi. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan. Seramai 175 orang guru dari empat buah sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Set soal selidik mengandungi 97 item berskala lima Likert telah digunakan bagi mengukur maklumbalas responden. Kaedah-kaedah statistik Kolerasi Pearson, Ujian-t dan Analisis Varian Sehala (ANOVA) telah digunakan. Hasil kajian menunjukkan a) tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja (t=1.739, p>0.05), kecerdasan emosi (t=0.203, p>0.05), motivasi (t=-0.248, p>0.05) berdasarkan jantina, b) tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja [F(3, 174)=0.312, P=0.816] namun terdapat perbezaan yang signifikan dari segi min kecerdasan emosi [F(3, 174)=5.724, P=0.001] dan motivasi [F(3, 174)=4.901, P=0.003].berdasarkan tempoh perkhidmatan dan c) terdapat hubungan yang signifikan antara kepuasan kerja (r=0.772, p<0.05), kecerdasan emosi (r=0.855, p<0.05) dan motivasi (r=0.856, p<0.05) dengan komitmen organisasi. Implikasi kajian ini adalah guru perlulah mempunyai kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dan komitmen yang tinggi agar sentiasa berada di dalam keadaan stabil dan seterusnya membangunkan potensi pelajar melalui pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2020 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31697/1/Hubungan%20antara%20kepuasan%20kerja%2C%20kecerdasan%20emosi%2C%20motivasi%20dengan%20komitmen%20organisasi%20di%20kalangan%20guru-guru%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tambunan_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31697/2/Hubungan%20antara%20kepuasan%20kerja%2C%20kecerdasan%20emosi%2C%20motivasi%20dengan%20komitmen%20organisasi%20di%20kalangan%20guru-guru%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tambunan.pdf Nur Afny Juati and Mohamad Nizam Nazarudin and Zakiah Noordin and Jumadi Musa and Hujaimah @ Siti Syafiqah Juhumin (2020) Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 5. pp. 70-93. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2020-36-09-06.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.536006 https://doi.org/10.35631/IJEPC.536006 |
spellingShingle | BF511-593 Affection. Feeling. Emotion LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Nur Afny Juati Mohamad Nizam Nazarudin Zakiah Noordin Jumadi Musa Hujaimah @ Siti Syafiqah Juhumin Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan |
title | Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan |
title_full | Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan |
title_fullStr | Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan |
title_full_unstemmed | Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan |
title_short | Hubungan antara kepuasan kerja, kecerdasan emosi, motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru-guru sekolah menengah di daerah Tambunan |
title_sort | hubungan antara kepuasan kerja kecerdasan emosi motivasi dengan komitmen organisasi di kalangan guru guru sekolah menengah di daerah tambunan |
topic | BF511-593 Affection. Feeling. Emotion LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31697/1/Hubungan%20antara%20kepuasan%20kerja%2C%20kecerdasan%20emosi%2C%20motivasi%20dengan%20komitmen%20organisasi%20di%20kalangan%20guru-guru%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tambunan_ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31697/2/Hubungan%20antara%20kepuasan%20kerja%2C%20kecerdasan%20emosi%2C%20motivasi%20dengan%20komitmen%20organisasi%20di%20kalangan%20guru-guru%20sekolah%20menengah%20di%20daerah%20Tambunan.pdf |
work_keys_str_mv | AT nurafnyjuati hubunganantarakepuasankerjakecerdasanemosimotivasidengankomitmenorganisasidikalangangurugurusekolahmenengahdidaerahtambunan AT mohamadnizamnazarudin hubunganantarakepuasankerjakecerdasanemosimotivasidengankomitmenorganisasidikalangangurugurusekolahmenengahdidaerahtambunan AT zakiahnoordin hubunganantarakepuasankerjakecerdasanemosimotivasidengankomitmenorganisasidikalangangurugurusekolahmenengahdidaerahtambunan AT jumadimusa hubunganantarakepuasankerjakecerdasanemosimotivasidengankomitmenorganisasidikalangangurugurusekolahmenengahdidaerahtambunan AT hujaimahsitisyafiqahjuhumin hubunganantarakepuasankerjakecerdasanemosimotivasidengankomitmenorganisasidikalangangurugurusekolahmenengahdidaerahtambunan |