Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar UPSR di sekolah yang terpilih di negeri Sarawak. Banyak faktor yang mempengaruhi keputusan UPSR sekolah yang terlibat dalam kajian ini sehingga berprestasi sifar (0%). Keputusan yang pada tahap paling rendah ini t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Said Ambotang, Baharom Mohamad, Mohd. Yusof Abdullah, Muhamad Suhaimi Taat, Roslee Talip
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Penerbit UTM 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/1/Faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20sifar%20ujian%20penilaian%20sekolah%20rendah%20di%20Sarawak_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/2/Faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20sifar%20ujian%20penilaian%20sekolah%20rendah%20di%20Sarawak.pdf
_version_ 1825714617229246464
author Abdul Said Ambotang
Baharom Mohamad
Mohd. Yusof Abdullah
Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
author_facet Abdul Said Ambotang
Baharom Mohamad
Mohd. Yusof Abdullah
Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
author_sort Abdul Said Ambotang
collection UMS
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar UPSR di sekolah yang terpilih di negeri Sarawak. Banyak faktor yang mempengaruhi keputusan UPSR sekolah yang terlibat dalam kajian ini sehingga berprestasi sifar (0%). Keputusan yang pada tahap paling rendah ini telah menimbulkan persepsi yang negatif bahawa pihak sekolah khasnya guru-guru tidak mengajar dengan sepenuhnya. Dalam hal ini, hasil kajian menunjukkan bahawa kegagalan ataupun kejayaan murid-murid dalam akademik dan UPSR bukan hanya bergantung kepada usaha guru semata-mata malah melibatkan penyertaan semua pihak yang merangkumi Jabatan Pelajaran, pengurus sekolah, guru-guru, murid-murid, para ibu bapa dan lain-lain yang lagi secara unik dan holistik. Justeru itu, bagi menangani fenomena yang tidak sihat ini, setiap pihak atau individu harus membuat refleksi diri dan disusuli dengan tindakan penambahbaikan yang bukan sahaja kepada diri sendiri malah memberi impak yang positif kepada setiap insan terlibat.
first_indexed 2024-03-06T03:14:28Z
format Article
id ums.eprints-32028
institution Universiti Malaysia Sabah
language Malay
Malay
last_indexed 2024-03-06T03:14:28Z
publishDate 2014
publisher Penerbit UTM
record_format dspace
spelling ums.eprints-320282022-03-24T07:24:47Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/ Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak Abdul Said Ambotang Baharom Mohamad Mohd. Yusof Abdullah Muhamad Suhaimi Taat Roslee Talip LB1501-1547 Primary education Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar UPSR di sekolah yang terpilih di negeri Sarawak. Banyak faktor yang mempengaruhi keputusan UPSR sekolah yang terlibat dalam kajian ini sehingga berprestasi sifar (0%). Keputusan yang pada tahap paling rendah ini telah menimbulkan persepsi yang negatif bahawa pihak sekolah khasnya guru-guru tidak mengajar dengan sepenuhnya. Dalam hal ini, hasil kajian menunjukkan bahawa kegagalan ataupun kejayaan murid-murid dalam akademik dan UPSR bukan hanya bergantung kepada usaha guru semata-mata malah melibatkan penyertaan semua pihak yang merangkumi Jabatan Pelajaran, pengurus sekolah, guru-guru, murid-murid, para ibu bapa dan lain-lain yang lagi secara unik dan holistik. Justeru itu, bagi menangani fenomena yang tidak sihat ini, setiap pihak atau individu harus membuat refleksi diri dan disusuli dengan tindakan penambahbaikan yang bukan sahaja kepada diri sendiri malah memberi impak yang positif kepada setiap insan terlibat. Penerbit UTM 2014 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/1/Faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20sifar%20ujian%20penilaian%20sekolah%20rendah%20di%20Sarawak_ABSTRACT.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/2/Faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20sifar%20ujian%20penilaian%20sekolah%20rendah%20di%20Sarawak.pdf Abdul Said Ambotang and Baharom Mohamad and Mohd. Yusof Abdullah and Muhamad Suhaimi Taat and Roslee Talip (2014) Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak. Sains Humanika, 2. pp. 191-196. ISSN 2289-6996 https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/487/441 https://doi.org/10.11113/sh.v2n4.487 https://doi.org/10.11113/sh.v2n4.487
spellingShingle LB1501-1547 Primary education
Abdul Said Ambotang
Baharom Mohamad
Mohd. Yusof Abdullah
Muhamad Suhaimi Taat
Roslee Talip
Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak
title Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak
title_full Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak
title_fullStr Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak
title_full_unstemmed Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak
title_short Faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di Sarawak
title_sort faktor penyumbang terhadap pencapaian sifar ujian penilaian sekolah rendah di sarawak
topic LB1501-1547 Primary education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/1/Faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20sifar%20ujian%20penilaian%20sekolah%20rendah%20di%20Sarawak_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32028/2/Faktor%20penyumbang%20terhadap%20pencapaian%20sifar%20ujian%20penilaian%20sekolah%20rendah%20di%20Sarawak.pdf
work_keys_str_mv AT abdulsaidambotang faktorpenyumbangterhadappencapaiansifarujianpenilaiansekolahrendahdisarawak
AT baharommohamad faktorpenyumbangterhadappencapaiansifarujianpenilaiansekolahrendahdisarawak
AT mohdyusofabdullah faktorpenyumbangterhadappencapaiansifarujianpenilaiansekolahrendahdisarawak
AT muhamadsuhaimitaat faktorpenyumbangterhadappencapaiansifarujianpenilaiansekolahrendahdisarawak
AT rosleetalip faktorpenyumbangterhadappencapaiansifarujianpenilaiansekolahrendahdisarawak