Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra

Kemahiran berfikir algebra merupakan salah satu elemen yang dititikberatkan dalam penandaarasan PISA (Programme for International Student Assessment). Namun kemahiran berfikir algebra dalam kalangan pelajar Malaysia didapati masih berada dalam tahap penandaarasan yang amat lemah. Tujuan kajian ini a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Janet Jahudin, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/1/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/2/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra1.pdf
_version_ 1825714621106880512
author Janet Jahudin
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Janet Jahudin
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Janet Jahudin
collection UMS
description Kemahiran berfikir algebra merupakan salah satu elemen yang dititikberatkan dalam penandaarasan PISA (Programme for International Student Assessment). Namun kemahiran berfikir algebra dalam kalangan pelajar Malaysia didapati masih berada dalam tahap penandaarasan yang amat lemah. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar. Ujian pra serta ujian pasca digunakan sebagai intervensi kajian. Kajian yang berbentuk kajian eksperimental telah dilaksanakan ke atas 90 orang pelajar Tingkatan Satu dari sebuah sekolah di Daerah Tuaran, Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eskperimen ujian pra dan pasca. Sampel kajian dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu kumpulan kaedah pembelajaran i) Model Bar (MB, n=30), ii) Model Bar dan Pembelajaran Koperatif (MBPK, n= 30) dan konvensional (TR, n = 30). Ujian statitik inferensi ANOVA Sehala (One-way Analysis of Variances Test) digunakan untuk menganalisis dapatan kajian ini. Hasil analisis ANOVA sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca antara kumpulan MB, kumpulan MBPK dan kumpulan TR (F (2, 87) = 9.316, p <.05). Perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk ujian pasca hanya dapat dilihat di antara kumpulan TR dengan kumpulan MB (P= 0.019) dan antara kumpulan TR dengan kumpulan MBPK (P=0.000) manakala perbezaan yang tidak signifikan ditunjukkan antara kumpulan MB dan MBPK (P= 0.304). Maka,dicadangkan guru matematik menggunakan Model Bar sebagai alat bantu mengajar untuk meningkatkan Kemahiran Berfikir Algebra pelajar.
first_indexed 2024-03-06T03:14:32Z
format Article
id ums.eprints-32048
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:14:32Z
publishDate 2021
publisher Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
record_format dspace
spelling ums.eprints-320482022-03-29T03:55:06Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/ Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra Janet Jahudin Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1603-1696.6 Secondary education. High schools QA150-272.5 Algebra Kemahiran berfikir algebra merupakan salah satu elemen yang dititikberatkan dalam penandaarasan PISA (Programme for International Student Assessment). Namun kemahiran berfikir algebra dalam kalangan pelajar Malaysia didapati masih berada dalam tahap penandaarasan yang amat lemah. Tujuan kajian ini adalah untuk melihat kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar. Ujian pra serta ujian pasca digunakan sebagai intervensi kajian. Kajian yang berbentuk kajian eksperimental telah dilaksanakan ke atas 90 orang pelajar Tingkatan Satu dari sebuah sekolah di Daerah Tuaran, Sabah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eskperimen ujian pra dan pasca. Sampel kajian dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu kumpulan kaedah pembelajaran i) Model Bar (MB, n=30), ii) Model Bar dan Pembelajaran Koperatif (MBPK, n= 30) dan konvensional (TR, n = 30). Ujian statitik inferensi ANOVA Sehala (One-way Analysis of Variances Test) digunakan untuk menganalisis dapatan kajian ini. Hasil analisis ANOVA sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam skor min ujian pasca antara kumpulan MB, kumpulan MBPK dan kumpulan TR (F (2, 87) = 9.316, p <.05). Perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk ujian pasca hanya dapat dilihat di antara kumpulan TR dengan kumpulan MB (P= 0.019) dan antara kumpulan TR dengan kumpulan MBPK (P=0.000) manakala perbezaan yang tidak signifikan ditunjukkan antara kumpulan MB dan MBPK (P= 0.304). Maka,dicadangkan guru matematik menggunakan Model Bar sebagai alat bantu mengajar untuk meningkatkan Kemahiran Berfikir Algebra pelajar. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2021 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/1/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/2/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra1.pdf Janet Jahudin and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2021) Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 6. pp. 38-51. ISSN 0128-164X http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2021-44-12-21.pdf https://doi.org/10.35631/IJEPC.644004 https://doi.org/10.35631/IJEPC.644004
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
QA150-272.5 Algebra
Janet Jahudin
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
title Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
title_full Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
title_fullStr Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
title_full_unstemmed Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
title_short Kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
title_sort kesan kaedah model bar terhadap kemahiran berfikir algebra pelajar dalam penyelesaian masalah algebra
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
QA150-272.5 Algebra
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/1/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32048/2/Kesan%20kaedah%20model%20bar%20terhadap%20kemahiran%20berfikir%20algebra%20pelajar%20dalam%20penyelesaian%20masalah%20algebra1.pdf
work_keys_str_mv AT janetjahudin kesankaedahmodelbarterhadapkemahiranberfikiralgebrapelajardalampenyelesaianmasalahalgebra
AT siewnyetmoisopiahabdullah kesankaedahmodelbarterhadapkemahiranberfikiralgebrapelajardalampenyelesaianmasalahalgebra