Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah

Susulan penularan wabak COVID-19, institusi pendidikan termasuk Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah membuat penyelarasan kurikulum mereka. Pendidikan secara dalam talian adalah kaedah utama penyampaian kurikulum bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Victor B. Pangayan, Jurry Foo @ Jurry F. Michael, Colonius Atang
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/1/Keberkesanan%20Kaedah%20Pembelajaran%20Dalam%20Talian%20Ke%20Atas%20Kursus%20Terpilih%20Bagi%20Komponen%20Kesenian%20Dan%20Kebudayaan%20Pusat%20Kokurikulum%20Dan%20Pemajuan%20Pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/2/Keberkesanan%20Kaedah%20Pembelajaran%20Dalam%20Talian%20Ke%20Atas%20Kursus%20Terpilih%20Bagi%20Komponen%20Kesenian%20Dan%20Kebudayaan%20Pusat%20Kokurikulum%20Dan%20Pemajuan%20Pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah1.pdf
_version_ 1796911182642151424
author Victor B. Pangayan
Jurry Foo @ Jurry F. Michael
Colonius Atang
author_facet Victor B. Pangayan
Jurry Foo @ Jurry F. Michael
Colonius Atang
author_sort Victor B. Pangayan
collection UMS
description Susulan penularan wabak COVID-19, institusi pendidikan termasuk Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah membuat penyelarasan kurikulum mereka. Pendidikan secara dalam talian adalah kaedah utama penyampaian kurikulum bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan dalam Fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hinggalah ke Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN). Selepas lapan minggu pembelajaran dalam talian diadakan, tinjauan persepsi pelajar terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran khususnya komponen Kesenian dan Kebudayaan ini telah dijalankan. Tujuan kajian ini adalah untuk menilai pengalaman baharu pelajar dengan pembelajaran dalam talian dan daya maju pendekatan kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan, Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar. Matlamat kajian ini dapat dicapai dengan meneliti respons daripada 226 pelajar terhadap soal selidik berasaskan kaedah tinjauan. Maklum balas pelajar dalam bentuk skala Likert dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar berpuas hati dengan pembelajaran dalam talian yang berterusan kerana mereka menikmati akses berterusan ke atas bahan dalam talian, fleksibiliti untuk belajar mengikut keupayaan mereka sendiri, suasana yang selesa dan keupayaan untuk bercakap dengan bebas. Namun, masalah teknikal dan isu peralatan merupakan halangan yang ketara ke atas pembelajaran bidang Kesenian dan Kebudayaan dalam talian semasa pandemik COVID-19. Pembelajaran dalam talian adalah diterima baik oleh pelajar yang mendaftar dalam komponen Kebudayaan dan Kesenian. Namun, penyepaduan pembelajaran talian terhadap kurikulum bidang Kesenian dan Kebudayaan memerlukan strategi yang lebih baik dan pendekatan yang lebih proaktif.
first_indexed 2024-03-06T03:15:02Z
format Article
id ums.eprints-32216
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:15:02Z
publishDate 2021
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-322162022-04-03T23:52:47Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/ Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah Victor B. Pangayan Jurry Foo @ Jurry F. Michael Colonius Atang LB2300-2430 Higher education RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection Susulan penularan wabak COVID-19, institusi pendidikan termasuk Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar (PKPP), Universiti Malaysia Sabah (UMS) telah membuat penyelarasan kurikulum mereka. Pendidikan secara dalam talian adalah kaedah utama penyampaian kurikulum bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan dalam Fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hinggalah ke Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN). Selepas lapan minggu pembelajaran dalam talian diadakan, tinjauan persepsi pelajar terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran khususnya komponen Kesenian dan Kebudayaan ini telah dijalankan. Tujuan kajian ini adalah untuk menilai pengalaman baharu pelajar dengan pembelajaran dalam talian dan daya maju pendekatan kaedah pengajaran dan pembelajaran dalam talian bagi komponen Kesenian dan Kebudayaan, Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar. Matlamat kajian ini dapat dicapai dengan meneliti respons daripada 226 pelajar terhadap soal selidik berasaskan kaedah tinjauan. Maklum balas pelajar dalam bentuk skala Likert dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa majoriti pelajar berpuas hati dengan pembelajaran dalam talian yang berterusan kerana mereka menikmati akses berterusan ke atas bahan dalam talian, fleksibiliti untuk belajar mengikut keupayaan mereka sendiri, suasana yang selesa dan keupayaan untuk bercakap dengan bebas. Namun, masalah teknikal dan isu peralatan merupakan halangan yang ketara ke atas pembelajaran bidang Kesenian dan Kebudayaan dalam talian semasa pandemik COVID-19. Pembelajaran dalam talian adalah diterima baik oleh pelajar yang mendaftar dalam komponen Kebudayaan dan Kesenian. Namun, penyepaduan pembelajaran talian terhadap kurikulum bidang Kesenian dan Kebudayaan memerlukan strategi yang lebih baik dan pendekatan yang lebih proaktif. Penerbit UMS 2021 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/1/Keberkesanan%20Kaedah%20Pembelajaran%20Dalam%20Talian%20Ke%20Atas%20Kursus%20Terpilih%20Bagi%20Komponen%20Kesenian%20Dan%20Kebudayaan%20Pusat%20Kokurikulum%20Dan%20Pemajuan%20Pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/2/Keberkesanan%20Kaedah%20Pembelajaran%20Dalam%20Talian%20Ke%20Atas%20Kursus%20Terpilih%20Bagi%20Komponen%20Kesenian%20Dan%20Kebudayaan%20Pusat%20Kokurikulum%20Dan%20Pemajuan%20Pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah1.pdf Victor B. Pangayan and Jurry Foo @ Jurry F. Michael and Colonius Atang (2021) Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah. Gendang Alam, 11. pp. 1-12. ISSN 2180-1738 https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/GA/article/view/3644
spellingShingle LB2300-2430 Higher education
RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection
Victor B. Pangayan
Jurry Foo @ Jurry F. Michael
Colonius Atang
Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah
title Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah
title_full Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah
title_fullStr Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah
title_full_unstemmed Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah
title_short Keberkesanan Kaedah Pembelajaran Dalam Talian Ke Atas Kursus Terpilih Bagi Komponen Kesenian Dan Kebudayaan Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah
title_sort keberkesanan kaedah pembelajaran dalam talian ke atas kursus terpilih bagi komponen kesenian dan kebudayaan pusat kokurikulum dan pemajuan pelajar universiti malaysia sabah
topic LB2300-2430 Higher education
RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/1/Keberkesanan%20Kaedah%20Pembelajaran%20Dalam%20Talian%20Ke%20Atas%20Kursus%20Terpilih%20Bagi%20Komponen%20Kesenian%20Dan%20Kebudayaan%20Pusat%20Kokurikulum%20Dan%20Pemajuan%20Pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32216/2/Keberkesanan%20Kaedah%20Pembelajaran%20Dalam%20Talian%20Ke%20Atas%20Kursus%20Terpilih%20Bagi%20Komponen%20Kesenian%20Dan%20Kebudayaan%20Pusat%20Kokurikulum%20Dan%20Pemajuan%20Pelajar%2C%20Universiti%20Malaysia%20Sabah1.pdf
work_keys_str_mv AT victorbpangayan keberkesanankaedahpembelajarandalamtaliankeataskursusterpilihbagikomponenkeseniandankebudayaanpusatkokurikulumdanpemajuanpelajaruniversitimalaysiasabah
AT jurryfoojurryfmichael keberkesanankaedahpembelajarandalamtaliankeataskursusterpilihbagikomponenkeseniandankebudayaanpusatkokurikulumdanpemajuanpelajaruniversitimalaysiasabah
AT coloniusatang keberkesanankaedahpembelajarandalamtaliankeataskursusterpilihbagikomponenkeseniandankebudayaanpusatkokurikulumdanpemajuanpelajaruniversitimalaysiasabah