Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM

Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan...

全面介紹

書目詳細資料
Main Authors: Jamilah Ahmad, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
格式: Article
語言:English
English
出版: Secholian Publication PLT 2022
主題:
在線閱讀:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf
_version_ 1825714758138986496
author Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Jamilah Ahmad
collection UMS
description Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan modul dilakukan dengan menggunakan khidmat lima orang pakar penilai dan 30 orang pelajar tahun lima. Data diperoleh melalui maklum balas responden dalam soal selidik 5 poin skala Likert dan ujian Pemikiran Sains Keusahawanan. Fasa kedua adalah penilaian melalui reka bentuk kajian kuasi eksperimental dengan Ujian Pra-Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara. Seramai 60orang pelajar tahun lima yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan PISPP (n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Keputusan penilaian modul PISPP menunjukkan nilai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan alfa Cronbach yang boleh diterima iaitu antara .74 dan .89 dengan nilai keseluruhan .92. Pelajar menunjukkan tahap penerimaan yang tinggi (m=4.53) terhadap aktiviti-aktiviti dalam Modul PISPP. Respon secara lisan menunjukkan kesesuaian dan penerimaan modul dalam kalangan pelajar. Dapatan ujian-t tak bersandaran membuktikan kesan positif yang signifikan terhadap kelima-lima konstruk dalam pemikiran sains keusahawanan. Tuntasnya, kesemua dapatan ini menunjukkan bahawa Modul PISPP menyediakan satu modul pengajaran dan pembelajaran STEM yang sah, boleh dipercayai dan dilaksanakan, dan berkesan dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan bagi pelajar tahun lima.
first_indexed 2024-03-06T03:16:34Z
format Article
id ums.eprints-32791
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:16:34Z
publishDate 2022
publisher Secholian Publication PLT
record_format dspace
spelling ums.eprints-327912022-06-16T02:17:15Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/ Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1555-1602 Elementary or public school education Q1-390 Science (General) Kajian ini dijalankan untuk i) menentukan kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan modul berasaskan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP), dan ii) menilai kesannya terhadap pemikiran sains keusahawanan pelajar tahun lima dalam pendidikan STEM. Fasa pertama kesahan modul dilakukan dengan menggunakan khidmat lima orang pakar penilai dan 30 orang pelajar tahun lima. Data diperoleh melalui maklum balas responden dalam soal selidik 5 poin skala Likert dan ujian Pemikiran Sains Keusahawanan. Fasa kedua adalah penilaian melalui reka bentuk kajian kuasi eksperimental dengan Ujian Pra-Pasca Kumpulan Kawalan Tidak Setara. Seramai 60orang pelajar tahun lima yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan PISPP (n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Keputusan penilaian modul PISPP menunjukkan nilai kesahan yang baik dan kebolehpercayaan alfa Cronbach yang boleh diterima iaitu antara .74 dan .89 dengan nilai keseluruhan .92. Pelajar menunjukkan tahap penerimaan yang tinggi (m=4.53) terhadap aktiviti-aktiviti dalam Modul PISPP. Respon secara lisan menunjukkan kesesuaian dan penerimaan modul dalam kalangan pelajar. Dapatan ujian-t tak bersandaran membuktikan kesan positif yang signifikan terhadap kelima-lima konstruk dalam pemikiran sains keusahawanan. Tuntasnya, kesemua dapatan ini menunjukkan bahawa Modul PISPP menyediakan satu modul pengajaran dan pembelajaran STEM yang sah, boleh dipercayai dan dilaksanakan, dan berkesan dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan bagi pelajar tahun lima. Secholian Publication PLT 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2022) Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7. pp. 99-117. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1248 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i1.1248
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
Q1-390 Science (General)
Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_full Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_fullStr Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_full_unstemmed Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_short Modul Pemikiran Sains Keusahawanan Untuk Pelajar Tahun Lima Dalam Pendidikan STEM
title_sort modul pemikiran sains keusahawanan untuk pelajar tahun lima dalam pendidikan stem
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
Q1-390 Science (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/1/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%20.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32791/2/Modul%20Pemikiran%20Sains%20Keusahawanan%201.pdf
work_keys_str_mv AT jamilahahmad modulpemikiransainskeusahawananuntukpelajartahunlimadalampendidikanstem
AT siewnyetmoisopiahabdullah modulpemikiransainskeusahawananuntukpelajartahunlimadalampendidikanstem