Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu

Kaedah interaktif adalah satu kaedah interaksi secara digital yang merupakan medium alternatif dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) sejajar dengan perkembangan teknologi abad ke-21. Pelaksanaan aplikasi ini dalam (PdP) membuktikan bahawa konsep pendidikan kini berada selangkah maju ke hada...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Maziz Al-Hadi Moharam, Saifulazry Mokhtar, Kasoma Thia
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Kementerian Pendidikan Malaysia 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/1/Pendekatan%20kaedah%20interaktif%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20pendidikan%20islam%20abad%20ke-21%20di%20sekolan%20menengah%20kebangsaan%20Kota%20Kinabalu.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/4/Pendekatan%20Kaedah%20Interaktif%20Dalam%20Pengajaran%20Dan%20Pembelajaran%20Pendidikan%20Islam%20Abad%20Ke-21%20Di%20Sekolan%20Menengah%20Kebangsaan%20Kota%20Kinabalu%20%28Fulltext%29.pdf
_version_ 1825714821642846208
author Mohd Maziz Al-Hadi Moharam
Saifulazry Mokhtar
Kasoma Thia
author_facet Mohd Maziz Al-Hadi Moharam
Saifulazry Mokhtar
Kasoma Thia
author_sort Mohd Maziz Al-Hadi Moharam
collection UMS
description Kaedah interaktif adalah satu kaedah interaksi secara digital yang merupakan medium alternatif dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) sejajar dengan perkembangan teknologi abad ke-21. Pelaksanaan aplikasi ini dalam (PdP) membuktikan bahawa konsep pendidikan kini berada selangkah maju ke hadapan sejajar dengan visi dan misi Kementerian Pendidikan Malaysia. Kaedah pembelajaran interaktif ini perlu diterapkan dalam setiap mata pelajaran termasuklah Pendidikan Islam di sekolah menengah. Kajian ini dijalankan bertujuan melihat pendekatan kaedah interaktif dalam (PdP) untuk mata pelajaran Pendidikan Islam abad ke-21 dalam kalangan pelajar di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu, Sabah. Selain itu, kajian ini turut mengenal pasti cabaran dalam (PdP) Pendidikan Islam abad ke-21 serta justifikasi signifikan pelaksanaannya terhadap pelajar di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Kaedah kualitatif menerusi temu bual dan soal selidik dijadikan sebagai metodologi utama dalam kajian ini. Persampelan kajian terdiri para guru Pendidikan Islam, ibu bapa dan pelajar- pelajar Islam yang termasuk dalam lapan buah sekolah menengah di sekitar Daerah Kota Kinabalu. Hasil kajian menunjukkan bahawa mata pelajaran Pendidikan Islam amat memerlukan pendekatan kaedah interaktif kerana mempunyai topik-topik pengajaran yang memerlukan huraian rinci dalam pemahaman pelajar. Kajian turut mengesahkan bahawa kaedah interaktif mampu memberi kefahaman yang gitu kepada pelajar secara langsung kerana pelajar dapat mengaplikasikan ilmu yang dipelajari secara praktikal dan amali. Kajian ini mengharapkan agar platform kaedah interaktif dalam proses (PdP) khususnya dalam mata pelajaran Pendidikan Islam perlu selaras dengan perkembangan teknologi semasa bagi memastikan kelangsungan pendidikan sentiasa berada di mercu kejayaan sejajar dengan saranan Kementerian Pendidikan Malaysia.
first_indexed 2024-03-06T03:17:27Z
format Proceedings
id ums.eprints-33099
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:17:27Z
publishDate 2021
publisher Kementerian Pendidikan Malaysia
record_format dspace
spelling ums.eprints-330992022-07-17T03:44:26Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/ Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu Mohd Maziz Al-Hadi Moharam Saifulazry Mokhtar Kasoma Thia LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LC901-915 Islamic education Kaedah interaktif adalah satu kaedah interaksi secara digital yang merupakan medium alternatif dalam sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) sejajar dengan perkembangan teknologi abad ke-21. Pelaksanaan aplikasi ini dalam (PdP) membuktikan bahawa konsep pendidikan kini berada selangkah maju ke hadapan sejajar dengan visi dan misi Kementerian Pendidikan Malaysia. Kaedah pembelajaran interaktif ini perlu diterapkan dalam setiap mata pelajaran termasuklah Pendidikan Islam di sekolah menengah. Kajian ini dijalankan bertujuan melihat pendekatan kaedah interaktif dalam (PdP) untuk mata pelajaran Pendidikan Islam abad ke-21 dalam kalangan pelajar di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu, Sabah. Selain itu, kajian ini turut mengenal pasti cabaran dalam (PdP) Pendidikan Islam abad ke-21 serta justifikasi signifikan pelaksanaannya terhadap pelajar di sekolah menengah daerah Kota Kinabalu. Kaedah kualitatif menerusi temu bual dan soal selidik dijadikan sebagai metodologi utama dalam kajian ini. Persampelan kajian terdiri para guru Pendidikan Islam, ibu bapa dan pelajar- pelajar Islam yang termasuk dalam lapan buah sekolah menengah di sekitar Daerah Kota Kinabalu. Hasil kajian menunjukkan bahawa mata pelajaran Pendidikan Islam amat memerlukan pendekatan kaedah interaktif kerana mempunyai topik-topik pengajaran yang memerlukan huraian rinci dalam pemahaman pelajar. Kajian turut mengesahkan bahawa kaedah interaktif mampu memberi kefahaman yang gitu kepada pelajar secara langsung kerana pelajar dapat mengaplikasikan ilmu yang dipelajari secara praktikal dan amali. Kajian ini mengharapkan agar platform kaedah interaktif dalam proses (PdP) khususnya dalam mata pelajaran Pendidikan Islam perlu selaras dengan perkembangan teknologi semasa bagi memastikan kelangsungan pendidikan sentiasa berada di mercu kejayaan sejajar dengan saranan Kementerian Pendidikan Malaysia. Kementerian Pendidikan Malaysia 2021-09 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/1/Pendekatan%20kaedah%20interaktif%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20pendidikan%20islam%20abad%20ke-21%20di%20sekolan%20menengah%20kebangsaan%20Kota%20Kinabalu.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/4/Pendekatan%20Kaedah%20Interaktif%20Dalam%20Pengajaran%20Dan%20Pembelajaran%20Pendidikan%20Islam%20Abad%20Ke-21%20Di%20Sekolan%20Menengah%20Kebangsaan%20Kota%20Kinabalu%20%28Fulltext%29.pdf Mohd Maziz Al-Hadi Moharam and Saifulazry Mokhtar and Kasoma Thia (2021) Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu. https://www.researchgate.net/publication/354400075_Pendekatan_Kaedah_Interaktif_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Pendidikan_Islam_Abad_Ke-21_Di_Sekolan_Menengah_Kebangsaan_Kota_Kinabalu
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
LC901-915 Islamic education
Mohd Maziz Al-Hadi Moharam
Saifulazry Mokhtar
Kasoma Thia
Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu
title Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu
title_full Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu
title_fullStr Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu
title_short Pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke-21 di sekolan menengah kebangsaan Kota Kinabalu
title_sort pendekatan kaedah interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam abad ke 21 di sekolan menengah kebangsaan kota kinabalu
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
LC901-915 Islamic education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/1/Pendekatan%20kaedah%20interaktif%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20pendidikan%20islam%20abad%20ke-21%20di%20sekolan%20menengah%20kebangsaan%20Kota%20Kinabalu.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33099/4/Pendekatan%20Kaedah%20Interaktif%20Dalam%20Pengajaran%20Dan%20Pembelajaran%20Pendidikan%20Islam%20Abad%20Ke-21%20Di%20Sekolan%20Menengah%20Kebangsaan%20Kota%20Kinabalu%20%28Fulltext%29.pdf
work_keys_str_mv AT mohdmazizalhadimoharam pendekatankaedahinteraktifdalampengajarandanpembelajaranpendidikanislamabadke21disekolanmenengahkebangsaankotakinabalu
AT saifulazrymokhtar pendekatankaedahinteraktifdalampengajarandanpembelajaranpendidikanislamabadke21disekolanmenengahkebangsaankotakinabalu
AT kasomathia pendekatankaedahinteraktifdalampengajarandanpembelajaranpendidikanislamabadke21disekolanmenengahkebangsaankotakinabalu