Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal p...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
MJSSH
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/2/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru1.pdf |
_version_ | 1825714913835745280 |
---|---|
author | Mohammad Azri Amatan Crispina Gregory K Han Vincent Pang |
author_facet | Mohammad Azri Amatan Crispina Gregory K Han Vincent Pang |
author_sort | Mohammad Azri Amatan |
collection | UMS |
description | Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal pasti menyumbang kepada proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru berjaya dibangunkan. Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM telah melalui kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen melibatkan 13 orang pakar. Manakala, kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen telah disemak menggunakan perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) Versi 25.0. Seramai 825 orang guru sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Muatan faktor bagi setiap item berada pada julat 0.522 hingga 0.888, manakala keputusan analisis kebolehpercayaan adalah a=0.957. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang dijalankan mengesahkan soal selidik ini sesuai digunakan dalam kajian sebenar. |
first_indexed | 2024-03-06T03:18:49Z |
format | Article |
id | ums.eprints-33639 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-06T03:18:49Z |
publishDate | 2022 |
publisher | MJSSH |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-336392022-08-02T07:37:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/ Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru Mohammad Azri Amatan Crispina Gregory K Han Vincent Pang LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal pasti menyumbang kepada proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru berjaya dibangunkan. Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM telah melalui kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen melibatkan 13 orang pakar. Manakala, kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen telah disemak menggunakan perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) Versi 25.0. Seramai 825 orang guru sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Muatan faktor bagi setiap item berada pada julat 0.522 hingga 0.888, manakala keputusan analisis kebolehpercayaan adalah a=0.957. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang dijalankan mengesahkan soal selidik ini sesuai digunakan dalam kajian sebenar. MJSSH 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/2/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru1.pdf Mohammad Azri Amatan and Crispina Gregory K Han and Vincent Pang (2022) Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7. pp. 1-13. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1309 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i2.1309 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i2.1309 |
spellingShingle | LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Mohammad Azri Amatan Crispina Gregory K Han Vincent Pang Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
title | Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
title_full | Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
title_fullStr | Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
title_full_unstemmed | Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
title_short | Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
title_sort | pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan stem dalam pengajaran dan pembelajaran guru |
topic | LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/2/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru1.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohammadazriamatan pembinaandanpengesahansoalselidikprosespelaksanaanstemdalampengajarandanpembelajaranguru AT crispinagregorykhan pembinaandanpengesahansoalselidikprosespelaksanaanstemdalampengajarandanpembelajaranguru AT vincentpang pembinaandanpengesahansoalselidikprosespelaksanaanstemdalampengajarandanpembelajaranguru |