Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru

Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohammad Azri Amatan, Crispina Gregory K Han, Vincent Pang
Format: Article
Language:English
English
Published: MJSSH 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/2/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru1.pdf
_version_ 1825714913835745280
author Mohammad Azri Amatan
Crispina Gregory K Han
Vincent Pang
author_facet Mohammad Azri Amatan
Crispina Gregory K Han
Vincent Pang
author_sort Mohammad Azri Amatan
collection UMS
description Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal pasti menyumbang kepada proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru berjaya dibangunkan. Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM telah melalui kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen melibatkan 13 orang pakar. Manakala, kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen telah disemak menggunakan perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) Versi 25.0. Seramai 825 orang guru sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Muatan faktor bagi setiap item berada pada julat 0.522 hingga 0.888, manakala keputusan analisis kebolehpercayaan adalah a=0.957. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang dijalankan mengesahkan soal selidik ini sesuai digunakan dalam kajian sebenar.
first_indexed 2024-03-06T03:18:49Z
format Article
id ums.eprints-33639
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:18:49Z
publishDate 2022
publisher MJSSH
record_format dspace
spelling ums.eprints-336392022-08-02T07:37:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/ Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru Mohammad Azri Amatan Crispina Gregory K Han Vincent Pang LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru, bagi menilai proses pelaksanaan STEM dari perspektif guru sebagai pelaksana di Sekolah Menengah. Berdasarkan penerokaan literatur, konstruk dan item yang dikenal pasti menyumbang kepada proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru berjaya dibangunkan. Soal Selidik Proses Pelaksanaan STEM telah melalui kesahan muka dan kesahan kandungan instrumen melibatkan 13 orang pakar. Manakala, kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen telah disemak menggunakan perisian Statistical Package of Social Science (SPSS) Versi 25.0. Seramai 825 orang guru sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Muatan faktor bagi setiap item berada pada julat 0.522 hingga 0.888, manakala keputusan analisis kebolehpercayaan adalah a=0.957. Keputusan kesahan dan kebolehpercayaan yang dijalankan mengesahkan soal selidik ini sesuai digunakan dalam kajian sebenar. MJSSH 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/2/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru1.pdf Mohammad Azri Amatan and Crispina Gregory K Han and Vincent Pang (2022) Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7. pp. 1-13. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1309 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i2.1309 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i2.1309
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Mohammad Azri Amatan
Crispina Gregory K Han
Vincent Pang
Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
title Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
title_full Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
title_fullStr Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
title_full_unstemmed Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
title_short Pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan STEM dalam pengajaran dan pembelajaran guru
title_sort pembinaan dan pengesahan soal selidik proses pelaksanaan stem dalam pengajaran dan pembelajaran guru
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/1/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33639/2/Pembinaan%20dan%20pengesahan%20soal%20selidik%20proses%20pelaksanaan%20STEM%20dalam%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20guru1.pdf
work_keys_str_mv AT mohammadazriamatan pembinaandanpengesahansoalselidikprosespelaksanaanstemdalampengajarandanpembelajaranguru
AT crispinagregorykhan pembinaandanpengesahansoalselidikprosespelaksanaanstemdalampengajarandanpembelajaranguru
AT vincentpang pembinaandanpengesahansoalselidikprosespelaksanaanstemdalampengajarandanpembelajaranguru