Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
Pada tahun 2020, geran penyelidikan Projek Inovasi Sekolah telah diperkenalkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan bermatlamat untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah. Secara umumnya, kejayaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran turut bergantung kepada peman...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/1/ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ | 1825715104996392960 |
---|---|
author | Mohd Sohaimi Esa Romzi Ationg Mohd Azri Ibrahim Abang Mohd Razif Abang Muis Irma Wani Othman |
author_facet | Mohd Sohaimi Esa Romzi Ationg Mohd Azri Ibrahim Abang Mohd Razif Abang Muis Irma Wani Othman |
author_sort | Mohd Sohaimi Esa |
collection | UMS |
description | Pada tahun 2020, geran penyelidikan Projek Inovasi Sekolah telah diperkenalkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan bermatlamat untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah. Secara umumnya, kejayaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran turut bergantung kepada pemantapan penguasaan bahasa tempatan dan asing dalam kalangan pelajar. Persoalannya, kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh golongan pendidik atau guru perlu juga disertakan dengan elemen inovasi agar dapat menambat hati pelajar untuk terus cemerlang dalam pelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membincangkan kajian awal berkaitan dengan elemen inovasi berasaskan kearifan tempatan. Sekolah Kebangsaan Kanibongan telah dipilih sebagai projek printis ini sesuai dengan lokasinya sebagai sekolah luar bandar. Metodologi kajian berdasarkan kepada elemen kearifan tempatan, yakni salah satu daripada cerita rakyat etnik Rungus. Daripada cerita rakyat ini, beberapa aktiviti yang bersifat inovasi telah dianjurkan antaranya termasuklah tayangan video, penceritaan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti seumpama ini boleh memperkayakan lagi aktiviti pembelajaran pelajar berasaskan kearifan tempatan. Pada masa sama pelajar turut dapat melalui pengalaman baharu yang bersifat interaktif lagi berinovatif dalam mempelajari bahasa, termasuk bahasa kebangsaan. |
first_indexed | 2024-03-06T03:21:45Z |
format | Article |
id | ums.eprints-34721 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-06T03:21:45Z |
publishDate | 2022 |
publisher | Global Academic Excellence |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-347212022-11-08T03:13:47Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/ Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran Mohd Sohaimi Esa Romzi Ationg Mohd Azri Ibrahim Abang Mohd Razif Abang Muis Irma Wani Othman LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pada tahun 2020, geran penyelidikan Projek Inovasi Sekolah telah diperkenalkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan bermatlamat untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah. Secara umumnya, kejayaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran turut bergantung kepada pemantapan penguasaan bahasa tempatan dan asing dalam kalangan pelajar. Persoalannya, kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh golongan pendidik atau guru perlu juga disertakan dengan elemen inovasi agar dapat menambat hati pelajar untuk terus cemerlang dalam pelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membincangkan kajian awal berkaitan dengan elemen inovasi berasaskan kearifan tempatan. Sekolah Kebangsaan Kanibongan telah dipilih sebagai projek printis ini sesuai dengan lokasinya sebagai sekolah luar bandar. Metodologi kajian berdasarkan kepada elemen kearifan tempatan, yakni salah satu daripada cerita rakyat etnik Rungus. Daripada cerita rakyat ini, beberapa aktiviti yang bersifat inovasi telah dianjurkan antaranya termasuklah tayangan video, penceritaan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti seumpama ini boleh memperkayakan lagi aktiviti pembelajaran pelajar berasaskan kearifan tempatan. Pada masa sama pelajar turut dapat melalui pengalaman baharu yang bersifat interaktif lagi berinovatif dalam mempelajari bahasa, termasuk bahasa kebangsaan. Global Academic Excellence 2022-09 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/2/FULLTEXT.pdf Mohd Sohaimi Esa and Romzi Ationg and Mohd Azri Ibrahim and Abang Mohd Razif Abang Muis and Irma Wani Othman (2022) Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 7. pp. 834-846. ISSN 0128-164X https://www.researchgate.net/publication/364292556_PROJEK_INOVASI_SEKOLAH_ELEMEN_KEARIFAN_TEMPATAN_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN https://doi.org/10.35631/IJEPC.747061 https://doi.org/10.35631/IJEPC.747061 |
spellingShingle | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Mohd Sohaimi Esa Romzi Ationg Mohd Azri Ibrahim Abang Mohd Razif Abang Muis Irma Wani Othman Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
title | Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
title_full | Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
title_fullStr | Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
title_full_unstemmed | Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
title_short | Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
title_sort | projek inovasi sekolah elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran |
topic | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/1/ABSTRAK.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/2/FULLTEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdsohaimiesa projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran AT romziationg projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran AT mohdazriibrahim projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran AT abangmohdrazifabangmuis projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran AT irmawaniothman projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran |