Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran

Pada tahun 2020, geran penyelidikan Projek Inovasi Sekolah telah diperkenalkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan bermatlamat untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah. Secara umumnya, kejayaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran turut bergantung kepada peman...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Sohaimi Esa, Romzi Ationg, Mohd Azri Ibrahim, Abang Mohd Razif Abang Muis, Irma Wani Othman
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715104996392960
author Mohd Sohaimi Esa
Romzi Ationg
Mohd Azri Ibrahim
Abang Mohd Razif Abang Muis
Irma Wani Othman
author_facet Mohd Sohaimi Esa
Romzi Ationg
Mohd Azri Ibrahim
Abang Mohd Razif Abang Muis
Irma Wani Othman
author_sort Mohd Sohaimi Esa
collection UMS
description Pada tahun 2020, geran penyelidikan Projek Inovasi Sekolah telah diperkenalkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan bermatlamat untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah. Secara umumnya, kejayaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran turut bergantung kepada pemantapan penguasaan bahasa tempatan dan asing dalam kalangan pelajar. Persoalannya, kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh golongan pendidik atau guru perlu juga disertakan dengan elemen inovasi agar dapat menambat hati pelajar untuk terus cemerlang dalam pelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membincangkan kajian awal berkaitan dengan elemen inovasi berasaskan kearifan tempatan. Sekolah Kebangsaan Kanibongan telah dipilih sebagai projek printis ini sesuai dengan lokasinya sebagai sekolah luar bandar. Metodologi kajian berdasarkan kepada elemen kearifan tempatan, yakni salah satu daripada cerita rakyat etnik Rungus. Daripada cerita rakyat ini, beberapa aktiviti yang bersifat inovasi telah dianjurkan antaranya termasuklah tayangan video, penceritaan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti seumpama ini boleh memperkayakan lagi aktiviti pembelajaran pelajar berasaskan kearifan tempatan. Pada masa sama pelajar turut dapat melalui pengalaman baharu yang bersifat interaktif lagi berinovatif dalam mempelajari bahasa, termasuk bahasa kebangsaan.
first_indexed 2024-03-06T03:21:45Z
format Article
id ums.eprints-34721
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:21:45Z
publishDate 2022
publisher Global Academic Excellence
record_format dspace
spelling ums.eprints-347212022-11-08T03:13:47Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/ Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran Mohd Sohaimi Esa Romzi Ationg Mohd Azri Ibrahim Abang Mohd Razif Abang Muis Irma Wani Othman LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pada tahun 2020, geran penyelidikan Projek Inovasi Sekolah telah diperkenalkan oleh Universiti Malaysia Sabah (UMS) dengan bermatlamat untuk membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran di peringkat sekolah. Secara umumnya, kejayaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran turut bergantung kepada pemantapan penguasaan bahasa tempatan dan asing dalam kalangan pelajar. Persoalannya, kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh golongan pendidik atau guru perlu juga disertakan dengan elemen inovasi agar dapat menambat hati pelajar untuk terus cemerlang dalam pelajaran. Justeru, kertas kerja ini akan membincangkan kajian awal berkaitan dengan elemen inovasi berasaskan kearifan tempatan. Sekolah Kebangsaan Kanibongan telah dipilih sebagai projek printis ini sesuai dengan lokasinya sebagai sekolah luar bandar. Metodologi kajian berdasarkan kepada elemen kearifan tempatan, yakni salah satu daripada cerita rakyat etnik Rungus. Daripada cerita rakyat ini, beberapa aktiviti yang bersifat inovasi telah dianjurkan antaranya termasuklah tayangan video, penceritaan dan aktiviti pembelajaran. Hasil kajian mendapati bahawa aktiviti seumpama ini boleh memperkayakan lagi aktiviti pembelajaran pelajar berasaskan kearifan tempatan. Pada masa sama pelajar turut dapat melalui pengalaman baharu yang bersifat interaktif lagi berinovatif dalam mempelajari bahasa, termasuk bahasa kebangsaan. Global Academic Excellence 2022-09 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/1/ABSTRAK.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/2/FULLTEXT.pdf Mohd Sohaimi Esa and Romzi Ationg and Mohd Azri Ibrahim and Abang Mohd Razif Abang Muis and Irma Wani Othman (2022) Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 7. pp. 834-846. ISSN 0128-164X https://www.researchgate.net/publication/364292556_PROJEK_INOVASI_SEKOLAH_ELEMEN_KEARIFAN_TEMPATAN_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN https://doi.org/10.35631/IJEPC.747061 https://doi.org/10.35631/IJEPC.747061
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mohd Sohaimi Esa
Romzi Ationg
Mohd Azri Ibrahim
Abang Mohd Razif Abang Muis
Irma Wani Othman
Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
title Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
title_full Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
title_fullStr Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
title_full_unstemmed Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
title_short Projek inovasi sekolah: Elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
title_sort projek inovasi sekolah elemen kearifan tempatan dalam pengajaran dan pembelajaran
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/1/ABSTRAK.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/34721/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT mohdsohaimiesa projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran
AT romziationg projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran
AT mohdazriibrahim projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran
AT abangmohdrazifabangmuis projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran
AT irmawaniothman projekinovasisekolahelemenkearifantempatandalampengajarandanpembelajaran