Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji mengenai pengaruh teknologi komunikasi terhadap perubahan norma hidup masyarakat luar bandar di daerah Kuala Penyu, Sabah. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk kajian deskriptif iaitu menggunakan kekerapan, skor min, sisihan piawai dan peratusan dala...

全面介绍

书目详细资料
主要作者: Jenneve Teo Ai Ying
格式: Academic Exercise
语言:English
English
出版: 2022
主题:
在线阅读:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715194412662784
author Jenneve Teo Ai Ying
author_facet Jenneve Teo Ai Ying
author_sort Jenneve Teo Ai Ying
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji mengenai pengaruh teknologi komunikasi terhadap perubahan norma hidup masyarakat luar bandar di daerah Kuala Penyu, Sabah. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk kajian deskriptif iaitu menggunakan kekerapan, skor min, sisihan piawai dan peratusan dalam penghuraian analisis dapatan kajian. Instrumen kajian yang telah dipilih adalah menggunakan borang soal selidik yang akan diedarkan menggunakan Google Forms. Saiz sampel kajian ini adalah sebanyak 280 orang responden. Kajian rintis telah dijalankan iaitu bagi Cabaran seramai 6 orang responden iaitu jumlah Cronbach Alpha sebanyak 0.720 manakala bagi faktor iatu seramai 5 orang resonden bersamaan dengan 0.916 jumlah Cronbach Alpha. Ujian Kenormalan menunjukkan data bagi soalan-soalan yang dikemukakan adalah bertabur secara normal. Borang soal selidik dibahagikan kepada tiga (3) bahagian utama iaitu (A) demografi responden, (B) cabaran penggunaan apikasi FaceBook sebagai medium perniagaan atas talian (Bundle) di daerah Kuala Penyu dan (C) faktor yang menyumbang kepada cabaran penggunaan aplikasi FaceBook sebagai medium perniagaan atas talian (Bundle) di daerah Kuala Penyu. Kajian ini mempunyai tiga (3) pemboleh ubah utama iaitu tahap pengetahuan, perubahan norma hidup dan kesan. Hubungan antara dua pemboleh ubah dianalisis menggunakan analisis Kolerasi Pearson. Pengiraan data dalam kajian ini dikira menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 26.0.
first_indexed 2024-03-06T03:23:07Z
format Academic Exercise
id ums.eprints-35364
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:23:07Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling ums.eprints-353642023-04-14T07:04:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/ Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu Jenneve Teo Ai Ying HF5437-5444 Purchasing. Selling. Sales personnel. Sales executives Kajian ini bertujuan untuk mengkaji mengenai pengaruh teknologi komunikasi terhadap perubahan norma hidup masyarakat luar bandar di daerah Kuala Penyu, Sabah. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah berbentuk kajian deskriptif iaitu menggunakan kekerapan, skor min, sisihan piawai dan peratusan dalam penghuraian analisis dapatan kajian. Instrumen kajian yang telah dipilih adalah menggunakan borang soal selidik yang akan diedarkan menggunakan Google Forms. Saiz sampel kajian ini adalah sebanyak 280 orang responden. Kajian rintis telah dijalankan iaitu bagi Cabaran seramai 6 orang responden iaitu jumlah Cronbach Alpha sebanyak 0.720 manakala bagi faktor iatu seramai 5 orang resonden bersamaan dengan 0.916 jumlah Cronbach Alpha. Ujian Kenormalan menunjukkan data bagi soalan-soalan yang dikemukakan adalah bertabur secara normal. Borang soal selidik dibahagikan kepada tiga (3) bahagian utama iaitu (A) demografi responden, (B) cabaran penggunaan apikasi FaceBook sebagai medium perniagaan atas talian (Bundle) di daerah Kuala Penyu dan (C) faktor yang menyumbang kepada cabaran penggunaan aplikasi FaceBook sebagai medium perniagaan atas talian (Bundle) di daerah Kuala Penyu. Kajian ini mempunyai tiga (3) pemboleh ubah utama iaitu tahap pengetahuan, perubahan norma hidup dan kesan. Hubungan antara dua pemboleh ubah dianalisis menggunakan analisis Kolerasi Pearson. Pengiraan data dalam kajian ini dikira menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 26.0. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/2/FULLTEXT.pdf Jenneve Teo Ai Ying (2022) Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
spellingShingle HF5437-5444 Purchasing. Selling. Sales personnel. Sales executives
Jenneve Teo Ai Ying
Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu
title Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu
title_full Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu
title_fullStr Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu
title_full_unstemmed Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu
title_short Cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian (bundle) di Daerah Kuala Penyu
title_sort cabaran penggunaan aplikasi facebook sebagai medium perniagaan atas talian bundle di daerah kuala penyu
topic HF5437-5444 Purchasing. Selling. Sales personnel. Sales executives
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35364/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT jenneveteoaiying cabaranpenggunaanaplikasifacebooksebagaimediumperniagaanatastalianbundledidaerahkualapenyu