Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah

Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi
Format: Academic Exercise
Language:English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715195011399680
author Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi
author_facet Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi
author_sort Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi
collection UMS
description Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajian ini mempunyai dua objektif kajian iaitu yang pertama ialah mengenal pasti gaya komunikasi ketika bermain permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah dan mengenalpasti pengaruh permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah.Kajian ini telah menggunakan teori Teori Difusi Inovasi (Innovation Diffusion Theory-IDT) Teori Difusi Inovasi (IDT) diperkenalkan oleh Rogers (1983) untuk dijadikan sebagai rujukan ketika menjalankan kajian ini. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian untuk mengumpul data. Seramai 120 orang responden telah menjawab soal selidik yang dibuat oleh pengkaji. Pengkaji turut menggunakan Statistical Package for Sosial Science (SPSS) untuk menganalisis data kajian.
first_indexed 2024-03-06T03:23:07Z
format Academic Exercise
id ums.eprints-35367
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:23:07Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling ums.eprints-353672023-05-03T01:36:38Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/ Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi GV1469.15-1469.62 Computer games. Video games. Fantasy games Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajian ini mempunyai dua objektif kajian iaitu yang pertama ialah mengenal pasti gaya komunikasi ketika bermain permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah dan mengenalpasti pengaruh permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah.Kajian ini telah menggunakan teori Teori Difusi Inovasi (Innovation Diffusion Theory-IDT) Teori Difusi Inovasi (IDT) diperkenalkan oleh Rogers (1983) untuk dijadikan sebagai rujukan ketika menjalankan kajian ini. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian untuk mengumpul data. Seramai 120 orang responden telah menjawab soal selidik yang dibuat oleh pengkaji. Pengkaji turut menggunakan Statistical Package for Sosial Science (SPSS) untuk menganalisis data kajian. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi (2022) Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
spellingShingle GV1469.15-1469.62 Computer games. Video games. Fantasy games
Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi
Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
title Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
title_full Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
title_fullStr Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
title_full_unstemmed Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
title_short Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
title_sort gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian satu kajian kes di universiti malaysia sabah
topic GV1469.15-1469.62 Computer games. Video games. Fantasy games
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT mohamadzulhaizimohamadrosdi gayakomunikasidanpengaruhdalampermainanvideogameatastaliansatukajiankesdiuniversitimalaysiasabah