Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)

Kajian ini mengkaji tentang Sejarah Perkembangan Institusi Awam semasa Zaman Renaissance di Eropah (1300-1600). Umumnya, masyarakat Eropah telah melalui satu perkembangan yang drastik khususnya dalam bidang pendidikan daripada era zaman Gelap sehingga Zaman Renaissance. Masyarakat di Eropah khususny...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Healvader Septpraise Anak Rayang
Format: Academic Exercise
Language:English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715206842482688
author Healvader Septpraise Anak Rayang
author_facet Healvader Septpraise Anak Rayang
author_sort Healvader Septpraise Anak Rayang
collection UMS
description Kajian ini mengkaji tentang Sejarah Perkembangan Institusi Awam semasa Zaman Renaissance di Eropah (1300-1600). Umumnya, masyarakat Eropah telah melalui satu perkembangan yang drastik khususnya dalam bidang pendidikan daripada era zaman Gelap sehingga Zaman Renaissance. Masyarakat di Eropah khususnya di Itali telah melalui era zaman Gelap di mana tahap pendidikan masyarakat tempatan pada masa tersebut boleh dikatakan agak mundur kerana terlalu bergantung kepada ilmu yang disampaikan oleh golongan agama iaitu paderi gereja. Tahap Pendidikan masyarakat umum di Eropah mula berubah apabila bermulanya gerakan Renaissance yang telah mendorong kepada perkembangan atau evolusi pendidikan sekaligus membawa kepada pembinaan beberapa institusi pendidikan awam seperti Universiti Bologna (1088), Universiti Paris (1150), Universiti Oxford (1167), dan Universiti Cambridge (1209). Kewujudan institusi pendidikan awam tersebut menjadi penanda aras kepada tahap pendidikan dalam masyarakat di eropah berbanding tamadun lain pada masa tersebut. Sehingga kini masyarakat di Eropah masih juga menerima kesan daripada pembangunan institusi awam tersebut menyebabkan golongan pelajar atau mahasiswa dari Eropah khususnya graduan daripada institusi Pendidikan awam di Eropah disegani oleh pelajar-pelajar universiti lain di serata dunia. Persoalannya adalah bagaimana masyarakat Eropah mampu berkembang secara drastik dalam aspek pendidikan dan sekaligus membawa kepada pembinaan institusi awam seawal abad ke-12. Selain itu, menjadi satu persoalan juga sejarah secara kronologi bagaimanakah sejarah terbina institusi awam yang dikatakan antara yang terbaik di dunia ini. Oleh itu kajian ini dilakukan untuk menjelaskan sejarah perkembangan pendidikan yang berlaku di Eropah yang mendorong kepada pembinaan institusi Pendidikan awam. Di samping itu, kajian ini juga akan menjelaskan sejarah pembangunan dan perkembangan institusi awam zaman Renaissance serta menganalisis kesan perkembangan institusi awam Zaman Renaissance kepada masyarakat Eropah pada masa kini. Kajian ini menggunakan kaedah perpustakaan dengan merujuk buku teks, dokumentasi-dokumentasi berkaitan serta pelbagai bahan bertulis dan laman sesawang.
first_indexed 2024-03-06T03:23:18Z
format Academic Exercise
id ums.eprints-35439
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:23:18Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling ums.eprints-354392023-05-08T07:16:51Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/ Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600) Healvader Septpraise Anak Rayang D1-2027 History (General) Kajian ini mengkaji tentang Sejarah Perkembangan Institusi Awam semasa Zaman Renaissance di Eropah (1300-1600). Umumnya, masyarakat Eropah telah melalui satu perkembangan yang drastik khususnya dalam bidang pendidikan daripada era zaman Gelap sehingga Zaman Renaissance. Masyarakat di Eropah khususnya di Itali telah melalui era zaman Gelap di mana tahap pendidikan masyarakat tempatan pada masa tersebut boleh dikatakan agak mundur kerana terlalu bergantung kepada ilmu yang disampaikan oleh golongan agama iaitu paderi gereja. Tahap Pendidikan masyarakat umum di Eropah mula berubah apabila bermulanya gerakan Renaissance yang telah mendorong kepada perkembangan atau evolusi pendidikan sekaligus membawa kepada pembinaan beberapa institusi pendidikan awam seperti Universiti Bologna (1088), Universiti Paris (1150), Universiti Oxford (1167), dan Universiti Cambridge (1209). Kewujudan institusi pendidikan awam tersebut menjadi penanda aras kepada tahap pendidikan dalam masyarakat di eropah berbanding tamadun lain pada masa tersebut. Sehingga kini masyarakat di Eropah masih juga menerima kesan daripada pembangunan institusi awam tersebut menyebabkan golongan pelajar atau mahasiswa dari Eropah khususnya graduan daripada institusi Pendidikan awam di Eropah disegani oleh pelajar-pelajar universiti lain di serata dunia. Persoalannya adalah bagaimana masyarakat Eropah mampu berkembang secara drastik dalam aspek pendidikan dan sekaligus membawa kepada pembinaan institusi awam seawal abad ke-12. Selain itu, menjadi satu persoalan juga sejarah secara kronologi bagaimanakah sejarah terbina institusi awam yang dikatakan antara yang terbaik di dunia ini. Oleh itu kajian ini dilakukan untuk menjelaskan sejarah perkembangan pendidikan yang berlaku di Eropah yang mendorong kepada pembinaan institusi Pendidikan awam. Di samping itu, kajian ini juga akan menjelaskan sejarah pembangunan dan perkembangan institusi awam zaman Renaissance serta menganalisis kesan perkembangan institusi awam Zaman Renaissance kepada masyarakat Eropah pada masa kini. Kajian ini menggunakan kaedah perpustakaan dengan merujuk buku teks, dokumentasi-dokumentasi berkaitan serta pelbagai bahan bertulis dan laman sesawang. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/2/FULLTEXT.pdf Healvader Septpraise Anak Rayang (2022) Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600). Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
spellingShingle D1-2027 History (General)
Healvader Septpraise Anak Rayang
Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)
title Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)
title_full Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)
title_fullStr Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)
title_full_unstemmed Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)
title_short Sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman Renaissance di Eropah (1300-1600)
title_sort sejarah perkembangan institusi awam semasa zaman renaissance di eropah 1300 1600
topic D1-2027 History (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35439/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT healvaderseptpraiseanakrayang sejarahperkembanganinstitusiawamsemasazamanrenaissancedieropah13001600