Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Analisis deskriptif digunakan untuk mengenalpasti peratus, bilangan dan nilai min skor digunakan bagi menganalisis pelaksanaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annilin Apat
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715326390632448
author Annilin Apat
author_facet Annilin Apat
author_sort Annilin Apat
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Analisis deskriptif digunakan untuk mengenalpasti peratus, bilangan dan nilai min skor digunakan bagi menganalisis pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Analisis inferensi digunakan untuk menguji hipotesis menggunakan ujian-t, ujian ANOVA sehala dan Korelasi Pearson. Satu set soal selidik yang mengandungi 38 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 150 orang responden telah menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada kalangan guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang yang mengajar pelajar Tingkatanl dan Tingkatan 2. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPPS) versi 21.0 untuk mengira kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah Pekali Alpha Cronbach=0.938. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan kuat antara kesediaan guru dari segi sikap (r=0.563, p<0.01) dan penguasaan kemahiran (r=0.551, p<0.01) dengan pelaksanaan PBS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang bersedia dari segi sikap dan penguasaan kemahiran untuk melaksanakan PBS pada tahap yang tinggi.
first_indexed 2024-03-06T03:25:10Z
format Thesis
id ums.eprints-36739
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:25:10Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-367392023-09-14T01:54:41Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/ Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah Annilin Apat LB3050-3060.87 Educational tests, measurements, evaluations and examinations Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Analisis deskriptif digunakan untuk mengenalpasti peratus, bilangan dan nilai min skor digunakan bagi menganalisis pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Analisis inferensi digunakan untuk menguji hipotesis menggunakan ujian-t, ujian ANOVA sehala dan Korelasi Pearson. Satu set soal selidik yang mengandungi 38 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 150 orang responden telah menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada kalangan guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang yang mengajar pelajar Tingkatanl dan Tingkatan 2. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPPS) versi 21.0 untuk mengira kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah Pekali Alpha Cronbach=0.938. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan kuat antara kesediaan guru dari segi sikap (r=0.563, p<0.01) dan penguasaan kemahiran (r=0.551, p<0.01) dengan pelaksanaan PBS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang bersedia dari segi sikap dan penguasaan kemahiran untuk melaksanakan PBS pada tahap yang tinggi. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/2/FULLTEXT.pdf Annilin Apat (2013) Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB3050-3060.87 Educational tests, measurements, evaluations and examinations
Annilin Apat
Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_full Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_fullStr Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_full_unstemmed Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_short Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_sort hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah pbs di sekolah menengah daerah penampang sabah
topic LB3050-3060.87 Educational tests, measurements, evaluations and examinations
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT annilinapat hubungankesediaangurudenganpelaksanaanpentaksiranberasaskansekolahpbsdisekolahmenengahdaerahpenampangsabah