Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1

Kajian ini dilaksanakan untuk menentukan kesan kaedah makmal inkuiri terhadap pemahaman konsep sains dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dan persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam makmal. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah luar bandar dan melibatkan seramai 72 orang...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Emiliani Mus Matius
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715328324206592
author Emiliani Mus Matius
author_facet Emiliani Mus Matius
author_sort Emiliani Mus Matius
collection UMS
description Kajian ini dilaksanakan untuk menentukan kesan kaedah makmal inkuiri terhadap pemahaman konsep sains dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dan persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam makmal. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah luar bandar dan melibatkan seramai 72 orang pelajar yang telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Ujian pra dan ujian pasca dijalankan bagi menganalisis kefahaman konsep sains di kalangan pelajar dalam kedua-dua kumpulan.Dalam kajian ini, Science Laboratory Environment Inventory (SLEI) digunakan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam Sains. Data dianalisis dengan menggunakan pengaturcara Pakej Statistik, Statistical Package for Social Science' (SPSS) Version 20.0. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah makmal inkuiri dalam aktiviti praktikal dapat membantu pelajar memahami konsep sains dengan lebih baik. Demikian juga persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran menjadi lebih positif setelah kaedah makmal inkuiri diaplikasikan dalam P & P sains
first_indexed 2024-03-06T03:25:12Z
format Thesis
id ums.eprints-36750
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:25:12Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-367502023-09-14T01:56:17Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/ Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1 Emiliani Mus Matius LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning Kajian ini dilaksanakan untuk menentukan kesan kaedah makmal inkuiri terhadap pemahaman konsep sains dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dan persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam makmal. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah luar bandar dan melibatkan seramai 72 orang pelajar yang telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Ujian pra dan ujian pasca dijalankan bagi menganalisis kefahaman konsep sains di kalangan pelajar dalam kedua-dua kumpulan.Dalam kajian ini, Science Laboratory Environment Inventory (SLEI) digunakan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam Sains. Data dianalisis dengan menggunakan pengaturcara Pakej Statistik, Statistical Package for Social Science' (SPSS) Version 20.0. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah makmal inkuiri dalam aktiviti praktikal dapat membantu pelajar memahami konsep sains dengan lebih baik. Demikian juga persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran menjadi lebih positif setelah kaedah makmal inkuiri diaplikasikan dalam P & P sains 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/2/FULLTEXT.pdf Emiliani Mus Matius (2013) Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1. Masters thesis, School of Education and Social Development.
spellingShingle LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning
Emiliani Mus Matius
Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_full Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_fullStr Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_short Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_sort keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
topic LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT emilianimusmatius keberkesanankaedahmakmalinkuriterhadappemahamankonsepsainsdanpersepsiterhadappersekitaranpembelajarandalamkalanganpelajartingkatan1