Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf |
Summary: | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah berkenaan yang terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPPS) versi 16.0. Hasil analisis infrensi Korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah utama kajian ini. Manakala analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada pembolehubah masalah kedatangan pelajar ke sekolah berdasarkan jantina responden. Manakala pengujian hipotesis nol ketiga melalui ujian ANOVA mendapati terdapat perbezaan yang signifikan terhadap masalah berdasarkan pembolehubah keluarga. |
---|