Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat

Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenal pasti hubungan sosiodemografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah di daerah Sandakan. Sejumlah 300 orang pelajar telah dipilih secara rawak mudah sebagai sampel kajian....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Roslin @ Rosdin Antong
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715329594032128
author Roslin @ Rosdin Antong
author_facet Roslin @ Rosdin Antong
author_sort Roslin @ Rosdin Antong
collection UMS
description Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenal pasti hubungan sosiodemografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah di daerah Sandakan. Sejumlah 300 orang pelajar telah dipilih secara rawak mudah sebagai sampel kajian. Kajian yang dijalankan dengan menggunakan kaedah kuantitatif dan instrumen soal selidik yang telah diubahsuai. Data yang dikutip telah dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi. Sebanyak 11 hipotesis telah diuji dengan menggunakan ujian-t, ANOVA, cross tabulation khi-kuasa dua dan korelasi pearson. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara sokongan guru (r=.543), ibu bapa (r=.361) dan rakan sebaya (r=.578) dengan sikap pelajar terhadap pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat. Sementara itu pembolehubah sosio-demografi seperti kaum, pendidikan tertinggi ibu, pekerjaan ibu dan pendapatan bulanan ibu bapa mempunyai hubungan yang signifikan dengan sikap pelajar terhadap pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat. Sehubungan dengan itu, kajian ini mencadangkan agar pentadbir sekolah, ibu bapa dan guru haruslah mewujudkan community learning dengan merancang dan melaksanakan program yang mampu menarik minat pelajar untuk mempelajari mata pelajaran Ekonomi Asas.
first_indexed 2024-03-06T03:25:13Z
format Thesis
id ums.eprints-36756
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:25:13Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-367562023-09-11T04:26:29Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/ Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat Roslin @ Rosdin Antong LB1555-1602 Elementary or public school education Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenal pasti hubungan sosiodemografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat di lapan buah sekolah menengah di daerah Sandakan. Sejumlah 300 orang pelajar telah dipilih secara rawak mudah sebagai sampel kajian. Kajian yang dijalankan dengan menggunakan kaedah kuantitatif dan instrumen soal selidik yang telah diubahsuai. Data yang dikutip telah dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi. Sebanyak 11 hipotesis telah diuji dengan menggunakan ujian-t, ANOVA, cross tabulation khi-kuasa dua dan korelasi pearson. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara sokongan guru (r=.543), ibu bapa (r=.361) dan rakan sebaya (r=.578) dengan sikap pelajar terhadap pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat. Sementara itu pembolehubah sosio-demografi seperti kaum, pendidikan tertinggi ibu, pekerjaan ibu dan pendapatan bulanan ibu bapa mempunyai hubungan yang signifikan dengan sikap pelajar terhadap pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat. Sehubungan dengan itu, kajian ini mencadangkan agar pentadbir sekolah, ibu bapa dan guru haruslah mewujudkan community learning dengan merancang dan melaksanakan program yang mampu menarik minat pelajar untuk mempelajari mata pelajaran Ekonomi Asas. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/2/FULLTEXT.pdf Roslin @ Rosdin Antong (2013) Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
Roslin @ Rosdin Antong
Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat
title Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat
title_full Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat
title_fullStr Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat
title_full_unstemmed Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat
title_short Hubungan sosio-demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran Ekonomi Asas tingkatan empat
title_sort hubungan sosio demografi terhadap sikap pelajar dalam pemilihan mata pelajaran ekonomi asas tingkatan empat
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36756/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT roslinrosdinantong hubungansosiodemografiterhadapsikappelajardalampemilihanmatapelajaranekonomiasastingkatanempat