Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik

Penyelidikan tindakan yang dijalankan ini adalah untuk mengkaji sama ada penggunaan “M Doh” dalam membantu murid Tahun 4 menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik yang serupa dengan batu marmar. Seramai 3 orang murid di sebuah sekolah jenis kebangsaan daerah Miri, Sarawak telah dijadikan se...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yek, Rong Ing, Humin Jusilin, Zaimie Sahibil
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1825715351688577024
author Yek, Rong Ing
Humin Jusilin
Zaimie Sahibil
author_facet Yek, Rong Ing
Humin Jusilin
Zaimie Sahibil
author_sort Yek, Rong Ing
collection UMS
description Penyelidikan tindakan yang dijalankan ini adalah untuk mengkaji sama ada penggunaan “M Doh” dalam membantu murid Tahun 4 menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik yang serupa dengan batu marmar. Seramai 3 orang murid di sebuah sekolah jenis kebangsaan daerah Miri, Sarawak telah dijadikan sebagai responden penyelidikan tindakan ini. Konsep bermain sambil belajar turut diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran aktiviti pualaman dengan menggunakan “M Doh” supaya murid mudah mengenal unsur seni dan meningkatkan minat mereka. Kajian ini dijalankan berdasarkan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen pemerhatian, senarai semak, rakaman video dan temu bual untuk mengumpul data yang berkaitan dan kemudian dianalisis untuk mengesahkan keberkesanan pengguanaan “M Doh”. Instrumen ujian diagnostik dan analisis dokumen dipilih adalah untuk mendapatkan data dalam kajian ini manakala pemerhatian dan temu bual adalah untuk mengukuhkan lagi dapatan kajian yang didapati. Semua data dan maklumat telah dikumpul, dianalisis dan dipersembahkan dalam bentuk jadual. Hasil karya menunjukkan berbeza yang ketara sebelum dan selepas menjalani rawatan. Dapatkan kajian mendapati hasil pualaman adalah lebih cantik dan menarik selepas menjalani rawatan.
first_indexed 2024-03-06T03:25:32Z
format Article
id ums.eprints-37388
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:25:32Z
publishDate 2023
publisher Penerbit UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-373882023-09-25T07:21:58Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/ Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik Yek, Rong Ing Humin Jusilin Zaimie Sahibil LB1555-1602 Elementary or public school education TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts Penyelidikan tindakan yang dijalankan ini adalah untuk mengkaji sama ada penggunaan “M Doh” dalam membantu murid Tahun 4 menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik yang serupa dengan batu marmar. Seramai 3 orang murid di sebuah sekolah jenis kebangsaan daerah Miri, Sarawak telah dijadikan sebagai responden penyelidikan tindakan ini. Konsep bermain sambil belajar turut diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran aktiviti pualaman dengan menggunakan “M Doh” supaya murid mudah mengenal unsur seni dan meningkatkan minat mereka. Kajian ini dijalankan berdasarkan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen pemerhatian, senarai semak, rakaman video dan temu bual untuk mengumpul data yang berkaitan dan kemudian dianalisis untuk mengesahkan keberkesanan pengguanaan “M Doh”. Instrumen ujian diagnostik dan analisis dokumen dipilih adalah untuk mendapatkan data dalam kajian ini manakala pemerhatian dan temu bual adalah untuk mengukuhkan lagi dapatan kajian yang didapati. Semua data dan maklumat telah dikumpul, dianalisis dan dipersembahkan dalam bentuk jadual. Hasil karya menunjukkan berbeza yang ketara sebelum dan selepas menjalani rawatan. Dapatkan kajian mendapati hasil pualaman adalah lebih cantik dan menarik selepas menjalani rawatan. Penerbit UMS 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/2/FULL%20TEXT.pdf Yek, Rong Ing and Humin Jusilin and Zaimie Sahibil (2023) Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik. Gendang Alam, 13. pp. 1-12. ISSN 2180-1738 https://doi.org/10.51200/ga.v13i1.4406
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts
Yek, Rong Ing
Humin Jusilin
Zaimie Sahibil
Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
title Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
title_full Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
title_fullStr Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
title_full_unstemmed Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
title_short Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
title_sort penggunaan m doh dalam membantu murid menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT yekronging penggunaanmdohdalammembantumuridmenghasilkancorakpualamanyangjelasdanmenarik
AT huminjusilin penggunaanmdohdalammembantumuridmenghasilkancorakpualamanyangjelasdanmenarik
AT zaimiesahibil penggunaanmdohdalammembantumuridmenghasilkancorakpualamanyangjelasdanmenarik