Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik
Penyelidikan tindakan yang dijalankan ini adalah untuk mengkaji sama ada penggunaan “M Doh” dalam membantu murid Tahun 4 menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik yang serupa dengan batu marmar. Seramai 3 orang murid di sebuah sekolah jenis kebangsaan daerah Miri, Sarawak telah dijadikan se...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit UMS
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/2/FULL%20TEXT.pdf |
_version_ | 1825715351688577024 |
---|---|
author | Yek, Rong Ing Humin Jusilin Zaimie Sahibil |
author_facet | Yek, Rong Ing Humin Jusilin Zaimie Sahibil |
author_sort | Yek, Rong Ing |
collection | UMS |
description | Penyelidikan tindakan yang dijalankan ini adalah untuk mengkaji sama ada penggunaan “M Doh” dalam membantu murid Tahun 4 menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik yang serupa dengan batu marmar. Seramai 3 orang murid di sebuah sekolah jenis kebangsaan daerah Miri, Sarawak telah dijadikan sebagai responden penyelidikan tindakan ini. Konsep bermain sambil belajar turut diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran aktiviti pualaman dengan menggunakan “M Doh” supaya murid mudah mengenal unsur seni dan meningkatkan minat mereka. Kajian ini dijalankan berdasarkan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen pemerhatian, senarai semak, rakaman video dan temu bual untuk mengumpul data yang berkaitan dan kemudian dianalisis untuk mengesahkan keberkesanan pengguanaan “M Doh”. Instrumen ujian diagnostik dan analisis dokumen dipilih adalah untuk mendapatkan data dalam kajian ini manakala pemerhatian dan temu bual adalah untuk mengukuhkan lagi dapatan kajian yang didapati. Semua data dan maklumat telah dikumpul, dianalisis dan dipersembahkan dalam bentuk jadual. Hasil karya menunjukkan berbeza yang ketara sebelum dan selepas menjalani rawatan. Dapatkan kajian mendapati hasil pualaman adalah lebih cantik dan menarik selepas menjalani rawatan. |
first_indexed | 2024-03-06T03:25:32Z |
format | Article |
id | ums.eprints-37388 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-06T03:25:32Z |
publishDate | 2023 |
publisher | Penerbit UMS |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-373882023-09-25T07:21:58Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/ Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik Yek, Rong Ing Humin Jusilin Zaimie Sahibil LB1555-1602 Elementary or public school education TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts Penyelidikan tindakan yang dijalankan ini adalah untuk mengkaji sama ada penggunaan “M Doh” dalam membantu murid Tahun 4 menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik yang serupa dengan batu marmar. Seramai 3 orang murid di sebuah sekolah jenis kebangsaan daerah Miri, Sarawak telah dijadikan sebagai responden penyelidikan tindakan ini. Konsep bermain sambil belajar turut diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran aktiviti pualaman dengan menggunakan “M Doh” supaya murid mudah mengenal unsur seni dan meningkatkan minat mereka. Kajian ini dijalankan berdasarkan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen pemerhatian, senarai semak, rakaman video dan temu bual untuk mengumpul data yang berkaitan dan kemudian dianalisis untuk mengesahkan keberkesanan pengguanaan “M Doh”. Instrumen ujian diagnostik dan analisis dokumen dipilih adalah untuk mendapatkan data dalam kajian ini manakala pemerhatian dan temu bual adalah untuk mengukuhkan lagi dapatan kajian yang didapati. Semua data dan maklumat telah dikumpul, dianalisis dan dipersembahkan dalam bentuk jadual. Hasil karya menunjukkan berbeza yang ketara sebelum dan selepas menjalani rawatan. Dapatkan kajian mendapati hasil pualaman adalah lebih cantik dan menarik selepas menjalani rawatan. Penerbit UMS 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/2/FULL%20TEXT.pdf Yek, Rong Ing and Humin Jusilin and Zaimie Sahibil (2023) Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik. Gendang Alam, 13. pp. 1-12. ISSN 2180-1738 https://doi.org/10.51200/ga.v13i1.4406 |
spellingShingle | LB1555-1602 Elementary or public school education TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts Yek, Rong Ing Humin Jusilin Zaimie Sahibil Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik |
title | Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik |
title_full | Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik |
title_fullStr | Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik |
title_full_unstemmed | Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik |
title_short | Penggunaan “M Doh” Dalam Membantu Murid Menghasilkan Corak Pualaman Yang Jelas Dan Menarik |
title_sort | penggunaan m doh dalam membantu murid menghasilkan corak pualaman yang jelas dan menarik |
topic | LB1555-1602 Elementary or public school education TT1-999 Handicrafts. Arts and crafts |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37388/2/FULL%20TEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT yekronging penggunaanmdohdalammembantumuridmenghasilkancorakpualamanyangjelasdanmenarik AT huminjusilin penggunaanmdohdalammembantumuridmenghasilkancorakpualamanyangjelasdanmenarik AT zaimiesahibil penggunaanmdohdalammembantumuridmenghasilkancorakpualamanyangjelasdanmenarik |