Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM

Kajian ini menilai persepsi 130 pelajar Matematik diploma program kerjasama Kolej Yayasan Sabah-UTM dan mengkaji hubungan antara persekitaran pembelajaran Matematik dengan pencapaian pelajar. Kajian ini juga menguji sama ada faktor demografi seperti jantina, lokasi asal dan status sosioekonomi kelua...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jusvinia Jerinius
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/1/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715367933116416
author Jusvinia Jerinius
author_facet Jusvinia Jerinius
author_sort Jusvinia Jerinius
collection UMS
description Kajian ini menilai persepsi 130 pelajar Matematik diploma program kerjasama Kolej Yayasan Sabah-UTM dan mengkaji hubungan antara persekitaran pembelajaran Matematik dengan pencapaian pelajar. Kajian ini juga menguji sama ada faktor demografi seperti jantina, lokasi asal dan status sosioekonomi keluarga pelajar mempengaruhi pencapaian pelajar. Instrumen soal selidik What Is Happening In This Class? (WIHIC) yang diubahsuai digunakan untuk menilai persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran. Data yang dikumpul kemudiannya diselaraskan dengan pencapaian pelajar yang diukur dengan markah keseluruhan (kerja kursus dan peperiksaan akhir semester). Kaedah analisis deskriptif dan juga ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson menggunakan perisian SPSS (versi 14.0) dijalankan ke atas data yang dikumpul. Keputusan menunjukkan bahawa jantina dan lokasi asal pelajar tidak memberi perbezaan yang signifikan ke atas pencapaian pelajar tetapi status sosioekonomi keluarga pelajar adalah sebaliknya. Analisis korelasi Pearson menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara persekitaran pembelajaran dan pencapaian pelajar. Analsis terperinci menunjukkan bahawa tiga daripada lapan aspek persekitaran pembelajaran iaitu berorientasikan tugas, pengajaran dan sokongan pensyarah dan kerjasama antara pelajar menjadi faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar.
first_indexed 2024-03-06T03:25:47Z
format Thesis
id ums.eprints-37488
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:25:47Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-374882023-10-13T07:33:31Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/ Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM Jusvinia Jerinius LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning Kajian ini menilai persepsi 130 pelajar Matematik diploma program kerjasama Kolej Yayasan Sabah-UTM dan mengkaji hubungan antara persekitaran pembelajaran Matematik dengan pencapaian pelajar. Kajian ini juga menguji sama ada faktor demografi seperti jantina, lokasi asal dan status sosioekonomi keluarga pelajar mempengaruhi pencapaian pelajar. Instrumen soal selidik What Is Happening In This Class? (WIHIC) yang diubahsuai digunakan untuk menilai persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran. Data yang dikumpul kemudiannya diselaraskan dengan pencapaian pelajar yang diukur dengan markah keseluruhan (kerja kursus dan peperiksaan akhir semester). Kaedah analisis deskriptif dan juga ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson menggunakan perisian SPSS (versi 14.0) dijalankan ke atas data yang dikumpul. Keputusan menunjukkan bahawa jantina dan lokasi asal pelajar tidak memberi perbezaan yang signifikan ke atas pencapaian pelajar tetapi status sosioekonomi keluarga pelajar adalah sebaliknya. Analisis korelasi Pearson menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara persekitaran pembelajaran dan pencapaian pelajar. Analsis terperinci menunjukkan bahawa tiga daripada lapan aspek persekitaran pembelajaran iaitu berorientasikan tugas, pengajaran dan sokongan pensyarah dan kerjasama antara pelajar menjadi faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/2/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/1/FULLTEXT.pdf Jusvinia Jerinius (2013) Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning
Jusvinia Jerinius
Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_full Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_fullStr Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_full_unstemmed Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_short Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_sort hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej yayasan sabah utm
topic LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/1/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT jusviniajerinius hubunganantarapersekitaranpembelajaranmatematikdenganpencapaianmatematikpelajardiplomaprogramkerjasamakolejyayasansabahutm