Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dala...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jamilah Ahmad, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1796911975692763136
author Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Jamilah Ahmad
collection UMS
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPP dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 345 murid Tahun Lima di sekolah rendah bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Pendekatan Isu Sosiosaintifik Berbantukan Peta Pemikiran Roda (PISPP, n=115), ii) Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS, n=115) dan iii) Kaedah Konvensional (KONV, n=115). Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran sains keusahawanan. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan merentasi ketiga-tiga kumpulan kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi pemikiran sains keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan kaedah PISPP berbanding kaedah PIS dan KONV terhadap pemikiran sains keusahawanan, konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Kaedah PISPP menunjukkan min skor pascaujian lebih tinggi berbanding kaedah PIS, seterusnya min skor pascaujian PIS lebih tinggi secara signifikan berbanding kaedah KONV dalam kesemua konstruk yang dikaji kecuali konstruk Pemerhatian. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPP memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima.
first_indexed 2024-03-06T03:26:40Z
format Article
id ums.eprints-37824
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:26:40Z
publishDate 2023
publisher Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd
record_format dspace
spelling ums.eprints-378242023-12-15T07:52:10Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/ Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1501-1547 Primary education Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPP dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 345 murid Tahun Lima di sekolah rendah bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Pendekatan Isu Sosiosaintifik Berbantukan Peta Pemikiran Roda (PISPP, n=115), ii) Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS, n=115) dan iii) Kaedah Konvensional (KONV, n=115). Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran sains keusahawanan. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan merentasi ketiga-tiga kumpulan kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi pemikiran sains keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan kaedah PISPP berbanding kaedah PIS dan KONV terhadap pemikiran sains keusahawanan, konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Kaedah PISPP menunjukkan min skor pascaujian lebih tinggi berbanding kaedah PIS, seterusnya min skor pascaujian PIS lebih tinggi secara signifikan berbanding kaedah KONV dalam kesemua konstruk yang dikaji kecuali konstruk Pemerhatian. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPP memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Global Academic Excellence (M) Sdn Bhd 2023-09-11 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/2/FULLTEXT.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2023) Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 8. pp. 1-17. 10.35631/IJEPC.851001
spellingShingle LB1501-1547 Primary education
Jamilah Ahmad
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
title Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
title_full Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
title_fullStr Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
title_full_unstemmed Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
title_short Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan Peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains Keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
title_sort kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid tahun lima
topic LB1501-1547 Primary education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37824/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT jamilahahmad kesanpendekatanisusosiosaintifikberbantukanpetapemikiranrodaterhadappemikiransainskeusahawanandalamkalanganmuridtahunlima
AT siewnyetmoisopiahabdullah kesanpendekatanisusosiosaintifikberbantukanpetapemikiranrodaterhadappemikiransainskeusahawanandalamkalanganmuridtahunlima