Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kemudahan fasiliti serta penglibatan murid dalam aktiviti ko-kurikulum di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) di Terengganu. Kajian ini menggunakan kualitatif iaitu menggunakan kaedah temu bual, analisis dokumen dan pemerhatian. Kaedah temu bu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Hasbi Abdul Rahman, Mazdi Marzuki, Abdul Halim Ali, Abdul Nasir Abd Latiff, Saifulazry Mokhtar
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715430070681600
author Muhammad Hasbi Abdul Rahman
Mazdi Marzuki
Abdul Halim Ali
Abdul Nasir Abd Latiff
Saifulazry Mokhtar
author_facet Muhammad Hasbi Abdul Rahman
Mazdi Marzuki
Abdul Halim Ali
Abdul Nasir Abd Latiff
Saifulazry Mokhtar
author_sort Muhammad Hasbi Abdul Rahman
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kemudahan fasiliti serta penglibatan murid dalam aktiviti ko-kurikulum di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) di Terengganu. Kajian ini menggunakan kualitatif iaitu menggunakan kaedah temu bual, analisis dokumen dan pemerhatian. Kaedah temu bual digunakan bagi mendapatkan data serta maklumat berkaitan kemudahan fasiliti serta penglibatan murid dalam ko-kurikulum. Seramai sembilan orang guru besar telah ditemu bual bagi mendapat maklumat berkaitan kemudahan dan ko-kurikulum SRIDI. Manakala analisis dokumentasi sekolah SRIDI berkaitan maklumat kemudahan fasiliti dan ko-kurikulum turut diteliti. Seterusnya, kaedah pemerhatian iaitu dengan turun ke lapangan di sembilan buah SRIDI di setiap daerah dilakukan bagi mengukuhkan dapatan kajian. Analisis ketiga-tiga kaedah ini kemudiannya digabung dan dianalisis bagi mendapat hubungan antara penyataan masalah dan data di lapangan. Hasil analisis yang dilakukan mendapati kemudahan asas dan fasiliti yang disediakan di sembilan buah SRIDI berada pada tahap yang sederhana. Beberapa kemudahan asas didapati tidak berada pada tahap yang memuaskan. Manakala, penglibatan murid SRIDI terhadap penglibatan dalam aspek ko-kurikulum masih berada pada tahap sederhana. Kewujudan beberapa persatuan, jenis sukan dan ko-kurikulum lain masih berada pada tahap sederhana. Penglibatan dan pendedahan murid SRIDI terhadap pertandingan ko-kurikulum juga berada pada tahap sederhana kerana mengambil kira tempoh kewujudan SRIDI yang masih baru serta jalinan hanya wujud dalam peringkat SRIDI itu sendiri. Namun, segala pencapaian dan kemudahan ini boleh dipertingkatkan dari masa ke semasa seiring dengan perancangan yang strategik di peringkat kerajaan negeri dan SRIDI itu sendiri. Ini dapat dibuktikan dengan beberapa hasil temu bual menyatakan, terdapat beberapa SRIDI akan berpindah ke tapak kekal baharu yang lebih lengkap dan sesuai pada masa hadapan. Secara umum, dapat dirumuskan, kemudahan fasiliti yang lengkap dan penglibatan lebih menyeluruh murid SRIDI memberi kesan signifikan kepada kecemerlangan pendidikan khususnya di negeri Terengganu dalam menjadi contoh kepada sekolah-sekolah rendah di Malaysia.
first_indexed 2024-03-06T03:26:43Z
format Article
id ums.eprints-37842
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:26:43Z
publishDate 2022
publisher Global Academic Excellence
record_format dspace
spelling ums.eprints-378422023-12-15T08:02:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/ Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu Muhammad Hasbi Abdul Rahman Mazdi Marzuki Abdul Halim Ali Abdul Nasir Abd Latiff Saifulazry Mokhtar LB1555-1602 Elementary or public school education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menganalisis kemudahan fasiliti serta penglibatan murid dalam aktiviti ko-kurikulum di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) di Terengganu. Kajian ini menggunakan kualitatif iaitu menggunakan kaedah temu bual, analisis dokumen dan pemerhatian. Kaedah temu bual digunakan bagi mendapatkan data serta maklumat berkaitan kemudahan fasiliti serta penglibatan murid dalam ko-kurikulum. Seramai sembilan orang guru besar telah ditemu bual bagi mendapat maklumat berkaitan kemudahan dan ko-kurikulum SRIDI. Manakala analisis dokumentasi sekolah SRIDI berkaitan maklumat kemudahan fasiliti dan ko-kurikulum turut diteliti. Seterusnya, kaedah pemerhatian iaitu dengan turun ke lapangan di sembilan buah SRIDI di setiap daerah dilakukan bagi mengukuhkan dapatan kajian. Analisis ketiga-tiga kaedah ini kemudiannya digabung dan dianalisis bagi mendapat hubungan antara penyataan masalah dan data di lapangan. Hasil analisis yang dilakukan mendapati kemudahan asas dan fasiliti yang disediakan di sembilan buah SRIDI berada pada tahap yang sederhana. Beberapa kemudahan asas didapati tidak berada pada tahap yang memuaskan. Manakala, penglibatan murid SRIDI terhadap penglibatan dalam aspek ko-kurikulum masih berada pada tahap sederhana. Kewujudan beberapa persatuan, jenis sukan dan ko-kurikulum lain masih berada pada tahap sederhana. Penglibatan dan pendedahan murid SRIDI terhadap pertandingan ko-kurikulum juga berada pada tahap sederhana kerana mengambil kira tempoh kewujudan SRIDI yang masih baru serta jalinan hanya wujud dalam peringkat SRIDI itu sendiri. Namun, segala pencapaian dan kemudahan ini boleh dipertingkatkan dari masa ke semasa seiring dengan perancangan yang strategik di peringkat kerajaan negeri dan SRIDI itu sendiri. Ini dapat dibuktikan dengan beberapa hasil temu bual menyatakan, terdapat beberapa SRIDI akan berpindah ke tapak kekal baharu yang lebih lengkap dan sesuai pada masa hadapan. Secara umum, dapat dirumuskan, kemudahan fasiliti yang lengkap dan penglibatan lebih menyeluruh murid SRIDI memberi kesan signifikan kepada kecemerlangan pendidikan khususnya di negeri Terengganu dalam menjadi contoh kepada sekolah-sekolah rendah di Malaysia. Global Academic Excellence 2022-03-15 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/2/FULLTEXT.pdf Muhammad Hasbi Abdul Rahman and Mazdi Marzuki and Abdul Halim Ali and Abdul Nasir Abd Latiff and Saifulazry Mokhtar (2022) Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 7. pp. 18-34. 10.35631/IJEPC.745002
spellingShingle LB1555-1602 Elementary or public school education
Muhammad Hasbi Abdul Rahman
Mazdi Marzuki
Abdul Halim Ali
Abdul Nasir Abd Latiff
Saifulazry Mokhtar
Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu
title Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu
title_full Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu
title_fullStr Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu
title_full_unstemmed Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu
title_short Pelaksanaan kegiatan ko-kurikulum dan kemudahan fasiliti di Sekolah Rendah Islam Darul Iman (SRIDI) dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri Terengganu
title_sort pelaksanaan kegiatan ko kurikulum dan kemudahan fasiliti di sekolah rendah islam darul iman sridi dalam mencapai kecemerlangan pendidikan sekolah negeri terengganu
topic LB1555-1602 Elementary or public school education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37842/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT muhammadhasbiabdulrahman pelaksanaankegiatankokurikulumdankemudahanfasilitidisekolahrendahislamdarulimansrididalammencapaikecemerlanganpendidikansekolahnegeriterengganu
AT mazdimarzuki pelaksanaankegiatankokurikulumdankemudahanfasilitidisekolahrendahislamdarulimansrididalammencapaikecemerlanganpendidikansekolahnegeriterengganu
AT abdulhalimali pelaksanaankegiatankokurikulumdankemudahanfasilitidisekolahrendahislamdarulimansrididalammencapaikecemerlanganpendidikansekolahnegeriterengganu
AT abdulnasirabdlatiff pelaksanaankegiatankokurikulumdankemudahanfasilitidisekolahrendahislamdarulimansrididalammencapaikecemerlanganpendidikansekolahnegeriterengganu
AT saifulazrymokhtar pelaksanaankegiatankokurikulumdankemudahanfasilitidisekolahrendahislamdarulimansrididalammencapaikecemerlanganpendidikansekolahnegeriterengganu