Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah

Tujuan kajian ini adalah untuk membincangkan tahap kemahiran ICT dan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam p & P. Perbincangan memfokuskan kepada kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam P & P menerusi tahap kemahiran ICT serta...

תיאור מלא

מידע ביבליוגרפי
מחבר ראשי: Abdul Razak Zakaria Norbert
פורמט: Thesis
שפה:English
English
יצא לאור: 2009
נושאים:
גישה מקוונת:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715437329973248
author Abdul Razak Zakaria Norbert
author_facet Abdul Razak Zakaria Norbert
author_sort Abdul Razak Zakaria Norbert
collection UMS
description Tujuan kajian ini adalah untuk membincangkan tahap kemahiran ICT dan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam p & P. Perbincangan memfokuskan kepada kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam P & P menerusi tahap kemahiran ICT serta penggunaan teknologi maklumat berasaskan komputer. Kedua, meninjau perbezaan dan hubungan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer mengikut umur, pengalaman mengajar, pengalaman mengikuti kursus komputer dalam perkhidmatan, pemilikan komputer peribadi di rumah dan pengalaman menggunakan komputer. Instrumen kajian ialah menggunakan set soal selidik. Seramai 150 guru daripada 5 buah sekolah menengah di Kata Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Pensampelan berstrata digunakan untuk pengumpulan data. Analisis data menggunakan SPSS Versi 15.0. Ujian Alpha Cronbach dijalankan untuk menentukan kebolehpercayaan yang tinggi bagi soal selidik yang digunakan. Penganalisisan data menggunakan statistik deskriptif untuk menguji min dan sisihan piawai manakala statistik inferensi untuk Ujian-t, ANOVA Sehala dan Korelasi Pearson (r). Dapatan kajian menunjukkan tahap kemahiran ICT guru dalam P & P adalah pada tahap sederhana manakala kesediaan guru menggunakan ICT berasaskan teknologi maklumat dalam P & P adalah pada tahap tinggi. Tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada tahap kemahiran ICT guru dan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam P & P berdasarkan ciri-ciri demografi dan terdapatnya hubungan yang signifikan antara tahap kemahiran ICT guru dengan kesediaan guru menggunakan ICT berasaskan teknologi maklumat dalam P & P. Kajian mencadangkan agar guru-guru seharusnya bersedia dalam memahirkan diri menggunakan ICT untuk memenuhi keperluan semasa dalam penggunaan ICT komputer berasaskan teknologi maklumat dalam bidang pendidikan.
first_indexed 2024-03-06T03:26:50Z
format Thesis
id ums.eprints-37887
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:26:50Z
publishDate 2009
record_format dspace
spelling ums.eprints-378872024-01-12T01:30:37Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/ Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah Abdul Razak Zakaria Norbert LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Tujuan kajian ini adalah untuk membincangkan tahap kemahiran ICT dan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam p & P. Perbincangan memfokuskan kepada kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam P & P menerusi tahap kemahiran ICT serta penggunaan teknologi maklumat berasaskan komputer. Kedua, meninjau perbezaan dan hubungan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer mengikut umur, pengalaman mengajar, pengalaman mengikuti kursus komputer dalam perkhidmatan, pemilikan komputer peribadi di rumah dan pengalaman menggunakan komputer. Instrumen kajian ialah menggunakan set soal selidik. Seramai 150 guru daripada 5 buah sekolah menengah di Kata Kinabalu terlibat dalam kajian ini. Pensampelan berstrata digunakan untuk pengumpulan data. Analisis data menggunakan SPSS Versi 15.0. Ujian Alpha Cronbach dijalankan untuk menentukan kebolehpercayaan yang tinggi bagi soal selidik yang digunakan. Penganalisisan data menggunakan statistik deskriptif untuk menguji min dan sisihan piawai manakala statistik inferensi untuk Ujian-t, ANOVA Sehala dan Korelasi Pearson (r). Dapatan kajian menunjukkan tahap kemahiran ICT guru dalam P & P adalah pada tahap sederhana manakala kesediaan guru menggunakan ICT berasaskan teknologi maklumat dalam P & P adalah pada tahap tinggi. Tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada tahap kemahiran ICT guru dan kesediaan guru menggunakan teknologi maklumat berasaskan komputer dalam P & P berdasarkan ciri-ciri demografi dan terdapatnya hubungan yang signifikan antara tahap kemahiran ICT guru dengan kesediaan guru menggunakan ICT berasaskan teknologi maklumat dalam P & P. Kajian mencadangkan agar guru-guru seharusnya bersedia dalam memahirkan diri menggunakan ICT untuk memenuhi keperluan semasa dalam penggunaan ICT komputer berasaskan teknologi maklumat dalam bidang pendidikan. 2009 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/2/FULLTEXT.pdf Abdul Razak Zakaria Norbert (2009) Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Abdul Razak Zakaria Norbert
Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah
title Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah
title_full Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah
title_fullStr Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah
title_full_unstemmed Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah
title_short Tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di Sekolah Menengah Kota Kinabalu, Sabah
title_sort tahap kemahiran ict dan kesediaan guru dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah kota kinabalu sabah
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37887/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT abdulrazakzakarianorbert tahapkemahiranictdankesediaangurudalampengajarandanpembelajarandisekolahmenengahkotakinabalusabah