Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
Pelajar berpencapian rendah sering mengalami masalah dalam pembelajaran matematik khasnya dalam Pendaraban Indeks, salah satu tajuk yang perlu dikuasai oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan teknik mnemonik akronim SIASAT berbantukan jadual pendaraban indeks d...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/2/FULL%20TEXT.pdf |
_version_ | 1825715438909128704 |
---|---|
author | Mariani John D. Sibatu @ Marylyn Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_facet | Mariani John D. Sibatu @ Marylyn Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_sort | Mariani John D. Sibatu @ Marylyn |
collection | UMS |
description | Pelajar berpencapian rendah sering mengalami masalah dalam pembelajaran matematik khasnya dalam Pendaraban Indeks, salah satu tajuk yang perlu dikuasai oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan teknik mnemonik akronim SIASAT berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif ‘Think-Pair-Share’ terhadap pencapaian pelajar Tingkatan Tiga berpencapaian rendah dalam pendaraban indeks. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dimana dua kumpulan ditetapkan, iaitu 40 orang pelajar dalam kumpulan kawalan dan 40 lagi pelajar dalam kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan telah mengikuti pembelajaran konvensional berpusatkan guru manakala kumpulan rawatan didedahkan kepada penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share. Dapatan kajian menunjukkan pelajar dalam kedua-dua kumpulan meningkatkan skor markah mereka daripada ujian pra kepada ujian pasca. Walau bagaimanapun, pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan jauh lebih baik berbanding kumpulan kawalan. Kajian ini telah menunjukkan keberkesanan penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam pendaraban indeks. Justeru, guru-guru perlu kreatif dan inovatif serta proaktif dalam membangunkan pelbagai pendekatan, teknik dan bahan bantu mengajar bagi membantu pelajar berpencapaian rendah dalam pembelajaran matematik. |
first_indexed | 2024-03-06T03:26:51Z |
format | Article |
id | ums.eprints-37896 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-03-06T03:26:51Z |
publishDate | 2023 |
publisher | Global Academic Excellence |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-378962024-01-10T02:19:13Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/ Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah Mariani John D. Sibatu @ Marylyn Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) QA1-43 General Pelajar berpencapian rendah sering mengalami masalah dalam pembelajaran matematik khasnya dalam Pendaraban Indeks, salah satu tajuk yang perlu dikuasai oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan teknik mnemonik akronim SIASAT berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif ‘Think-Pair-Share’ terhadap pencapaian pelajar Tingkatan Tiga berpencapaian rendah dalam pendaraban indeks. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dimana dua kumpulan ditetapkan, iaitu 40 orang pelajar dalam kumpulan kawalan dan 40 lagi pelajar dalam kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan telah mengikuti pembelajaran konvensional berpusatkan guru manakala kumpulan rawatan didedahkan kepada penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share. Dapatan kajian menunjukkan pelajar dalam kedua-dua kumpulan meningkatkan skor markah mereka daripada ujian pra kepada ujian pasca. Walau bagaimanapun, pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan jauh lebih baik berbanding kumpulan kawalan. Kajian ini telah menunjukkan keberkesanan penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam pendaraban indeks. Justeru, guru-guru perlu kreatif dan inovatif serta proaktif dalam membangunkan pelbagai pendekatan, teknik dan bahan bantu mengajar bagi membantu pelajar berpencapaian rendah dalam pembelajaran matematik. Global Academic Excellence 2023-09 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/2/FULL%20TEXT.pdf Mariani John D. Sibatu @ Marylyn and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2023) Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 8. pp. 177-190. http://dx.doi.org/10.35631/IJEPC.851012 |
spellingShingle | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) QA1-43 General Mariani John D. Sibatu @ Marylyn Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
title | Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
title_full | Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
title_fullStr | Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
title_full_unstemmed | Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
title_short | Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
title_sort | kesan penggunaan mnemonik siasat berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah |
topic | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) QA1-43 General |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/2/FULL%20TEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT marianijohndsibatumarylyn kesanpenggunaanmnemoniksiasatberbantukanjadualpendarabanindeksdanpembelajarankoperatifterhadappencapaianmatematikpelajarberpencapaianrendah AT siewnyetmoisopiahabdullah kesanpenggunaanmnemoniksiasatberbantukanjadualpendarabanindeksdanpembelajarankoperatifterhadappencapaianmatematikpelajarberpencapaianrendah |