Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
Kajian ini menfokuskan kepada filem-filem seram dengan membuat penelitian kesesuaian teknik solekan kesan khas (SFX) terhadap adegan-adegan seram melalui filem-filem seram terpilih. Analisis secara terperinci adalah berdasarkan kepada dua teori iaitu teori warna Munsell yang diperkenalkan oleh Alber...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ | 1796912072854863872 |
---|---|
author | Zuzela @ Ela Mohamed |
author_facet | Zuzela @ Ela Mohamed |
author_sort | Zuzela @ Ela Mohamed |
collection | UMS |
description | Kajian ini menfokuskan kepada filem-filem seram dengan membuat penelitian kesesuaian teknik solekan kesan khas (SFX) terhadap adegan-adegan seram melalui filem-filem seram terpilih. Analisis secara terperinci adalah berdasarkan kepada dua teori iaitu teori warna Munsell yang diperkenalkan oleh Albert Henry Munsell (1858- 1918) dan teori mimesis Plato yang diperkenalkan oleh Plato (428-348SM) mengkhusus kepada adegan seram. Kajian ini berlatarkan dua buah filem seram di Malaysia yang dipilih iaitu Jangan Pandang Belakang (2007) dan Penanggal (2013) sebagai bahan kes. Data primer diperolehi melalui pemerhatian secara berterusan terhadap filem seram terpilih dan melihat setiap karakter serta penelitian setiap jenis solekan yang digunakan dalam setiap adegan seram. Selain itu juga, maklumat mengenai teknik SFX diperolehi menerusi temuramah dengan jurusolek profersional solekan SFX Data sekunder lain juga diperolehi dari pada jurnal, buku, internet, bahan penerbitan dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), majalah, akhbar dan kertas kerja daripada para penyelidik terdahulu. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa dua buah filem seram terbabit telah berlandaskan kepada teori warna oleh Albert Henry Munsell (1858-1918) dan juga teori mimesis Plato (428- 348SM) telah memberi impak yang jelas terhadap tahap menyeramkan dan menakutkan kepada audiens dan mempengaruhi keberkesanan sesebuah cerita seram. Melalui kajian ini juga diharapkan para jurusolek SFX dapat memahami dan seterusnya mengetahui teknik solekan SFX mengikut kesesuaian karaktor watak sesebuah adegan seram. |
first_indexed | 2024-04-09T03:46:46Z |
format | Thesis |
id | ums.eprints-38350 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-04-09T03:46:46Z |
publishDate | 2017 |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-383502024-03-08T04:00:45Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/ Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia Zuzela @ Ela Mohamed PN1993-1999 Motion pictures Kajian ini menfokuskan kepada filem-filem seram dengan membuat penelitian kesesuaian teknik solekan kesan khas (SFX) terhadap adegan-adegan seram melalui filem-filem seram terpilih. Analisis secara terperinci adalah berdasarkan kepada dua teori iaitu teori warna Munsell yang diperkenalkan oleh Albert Henry Munsell (1858- 1918) dan teori mimesis Plato yang diperkenalkan oleh Plato (428-348SM) mengkhusus kepada adegan seram. Kajian ini berlatarkan dua buah filem seram di Malaysia yang dipilih iaitu Jangan Pandang Belakang (2007) dan Penanggal (2013) sebagai bahan kes. Data primer diperolehi melalui pemerhatian secara berterusan terhadap filem seram terpilih dan melihat setiap karakter serta penelitian setiap jenis solekan yang digunakan dalam setiap adegan seram. Selain itu juga, maklumat mengenai teknik SFX diperolehi menerusi temuramah dengan jurusolek profersional solekan SFX Data sekunder lain juga diperolehi dari pada jurnal, buku, internet, bahan penerbitan dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), majalah, akhbar dan kertas kerja daripada para penyelidik terdahulu. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa dua buah filem seram terbabit telah berlandaskan kepada teori warna oleh Albert Henry Munsell (1858-1918) dan juga teori mimesis Plato (428- 348SM) telah memberi impak yang jelas terhadap tahap menyeramkan dan menakutkan kepada audiens dan mempengaruhi keberkesanan sesebuah cerita seram. Melalui kajian ini juga diharapkan para jurusolek SFX dapat memahami dan seterusnya mengetahui teknik solekan SFX mengikut kesesuaian karaktor watak sesebuah adegan seram. 2017 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/2/FULLTEXT.pdf Zuzela @ Ela Mohamed (2017) Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
spellingShingle | PN1993-1999 Motion pictures Zuzela @ Ela Mohamed Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia |
title | Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia |
title_full | Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia |
title_fullStr | Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia |
title_full_unstemmed | Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia |
title_short | Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia |
title_sort | teknik solekan kesan khas sfx dalam filem seram di malaysia |
topic | PN1993-1999 Motion pictures |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/2/FULLTEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT zuzelaelamohamed tekniksolekankesankhassfxdalamfilemseramdimalaysia |