Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

Wabak pandemik COVID-19 memberi impak yang besar kepada kehidupan masyarakat hari ini. Setiap negara termasuk Malaysia telah mengambil langkah awal untuk mencegah penularan ini dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pelaksanaan ini melibatkan pelbagai sektor termasuk institusi pengaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ramlah Daud, Audreyyann Ellya Juanis
Format: Article
Language:English
English
Published: Academic Inspired Network 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715523299573760
author Ramlah Daud
Audreyyann Ellya Juanis
author_facet Ramlah Daud
Audreyyann Ellya Juanis
author_sort Ramlah Daud
collection UMS
description Wabak pandemik COVID-19 memberi impak yang besar kepada kehidupan masyarakat hari ini. Setiap negara termasuk Malaysia telah mengambil langkah awal untuk mencegah penularan ini dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pelaksanaan ini melibatkan pelbagai sektor termasuk institusi pengajian tinggi di Malaysia. Pengajaran dan pembelajaran konvensional tidak boleh dilakukan seperti biasa dan telah dijalankan secara dalam talian. Dalam konteks ini, teknologi maklumat dan komunikasi adalah penting bagi membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran diteruskan. Justeru, artikel ini membincangkan cabaran pelaksanaan pembelajaran dalam talian oleh pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan strategi yang diambil untuk mengatasinya. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif di mana temu bual dijalankan secara dalam talian, melibatkan 10 pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam bidang yang berbeza. Hasil kajian mendapati pelbagai cabaran yang dihadapi oleh pelajar ini termasuklah peranti elektronik, kebolehcapaian internet, kemahiran digital, persekitaran hidup dan motivasi diri. Untuk mengatasi cabaran ini, pelajar ini mengambil langkah seperti mendapatkan perkhidmatan sokongan, meminjam peranti elektronik, mencari persekitaran yang kondusif, meningkatkan kemahiran digital dan menambah baik pengurusan masa.
first_indexed 2024-03-06T03:28:05Z
format Article
id ums.eprints-38367
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:28:05Z
publishDate 2022
publisher Academic Inspired Network
record_format dspace
spelling ums.eprints-383672024-02-28T02:38:17Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/ Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Ramlah Daud Audreyyann Ellya Juanis LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Wabak pandemik COVID-19 memberi impak yang besar kepada kehidupan masyarakat hari ini. Setiap negara termasuk Malaysia telah mengambil langkah awal untuk mencegah penularan ini dengan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pelaksanaan ini melibatkan pelbagai sektor termasuk institusi pengajian tinggi di Malaysia. Pengajaran dan pembelajaran konvensional tidak boleh dilakukan seperti biasa dan telah dijalankan secara dalam talian. Dalam konteks ini, teknologi maklumat dan komunikasi adalah penting bagi membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran diteruskan. Justeru, artikel ini membincangkan cabaran pelaksanaan pembelajaran dalam talian oleh pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan strategi yang diambil untuk mengatasinya. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif di mana temu bual dijalankan secara dalam talian, melibatkan 10 pelajar tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam bidang yang berbeza. Hasil kajian mendapati pelbagai cabaran yang dihadapi oleh pelajar ini termasuklah peranti elektronik, kebolehcapaian internet, kemahiran digital, persekitaran hidup dan motivasi diri. Untuk mengatasi cabaran ini, pelajar ini mengambil langkah seperti mendapatkan perkhidmatan sokongan, meminjam peranti elektronik, mencari persekitaran yang kondusif, meningkatkan kemahiran digital dan menambah baik pengurusan masa. Academic Inspired Network 2022-09-15 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/2/FULLTEXT.pdf Ramlah Daud and Audreyyann Ellya Juanis (2022) Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 7. pp. 141-156. 10.55573/JISED.074812
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Ramlah Daud
Audreyyann Ellya Juanis
Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_full Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_fullStr Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_full_unstemmed Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_short Cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir Universiti Malaysia Sabah (UMS) sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
title_sort cabaran melaksanakan pembelajaran dalam talian oleh penuntut tahun akhir universiti malaysia sabah ums sepanjang pelaksanaan perintah kawalan pergerakan pkp
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38367/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT ramlahdaud cabaranmelaksanakanpembelajarandalamtalianolehpenuntuttahunakhiruniversitimalaysiasabahumssepanjangpelaksanaanperintahkawalanpergerakanpkp
AT audreyyannellyajuanis cabaranmelaksanakanpembelajarandalamtalianolehpenuntuttahunakhiruniversitimalaysiasabahumssepanjangpelaksanaanperintahkawalanpergerakanpkp