Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dala...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Global Academic Excellence
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/2/FULL%20TEXT.pdf |
_version_ | 1796912094318166016 |
---|---|
author | Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_facet | Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah |
author_sort | Jamilah Ahmad |
collection | UMS |
description | Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPP dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 345 murid Tahun Lima di sekolah rendah bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Pendekatan Isu Sosiosaintifik Berbantukan Peta Pemikiran Roda (PISPP, n=115), ii) Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS, n=115) dan iii) Kaedah Konvensional (KONV, n=115). Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran sains keusahawanan. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan merentasi ketigatiga kumpulan kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi pemikiran sains keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan kaedah PISPP berbanding kaedah PIS dan KONV terhadap pemikiran sains keusahawanan, konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Kaedah PISPP menunjukkan min skor pascaujian lebih tinggi berbanding kaedah PIS, seterusnya min skor pascaujian PIS lebih tinggi secara signifikan berbanding kaedah KONV dalam kesemua konstruk yang dikaji kecuali konstruk Pemerhatian. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPP memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. |
first_indexed | 2024-04-09T03:46:49Z |
format | Article |
id | ums.eprints-38463 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-04-09T03:46:49Z |
publishDate | 2023 |
publisher | Global Academic Excellence |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-384632024-03-08T04:01:39Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/ Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah HB1-3840 Economic theory. Demography HB615-715 Entrepreneurship. Risk and uncertainty. Property Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda (PISPP) terhadap pemikiran sains keusahawanan dan konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Satu modul pengajaran dan pembelajaran dibina sebagai panduan kepada guru dalam melaksanakan kaedah PISPP dalam meningkatkan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Kajian kuantitatif berbentuk kuasi eksperimental dilaksanakan ke atas 345 murid Tahun Lima di sekolah rendah bandar di Tawau, Sabah. Sebanyak tiga kumpulan dibahagikan secara rawak iaitu i) Pendekatan Isu Sosiosaintifik Berbantukan Peta Pemikiran Roda (PISPP, n=115), ii) Pendekatan Isu Sosiosaintifik (PIS, n=115) dan iii) Kaedah Konvensional (KONV, n=115). Instrumen Ujian Pemikiran Sains Keusahawanan (UPSK) dibangunkan untuk mengukur tahap pemikiran sains keusahawanan. Data analisis dilaksanakan menggunakan MANCOVA, ANCOVA, dan Saiz Kesan. Hasil analisis MANCOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan merentasi ketigatiga kumpulan kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi pemikiran sains keusahawanan. Sementara itu, hasil analisis ANCOVA telah menunjukkan terdapat kesan yang signifikan kaedah PISPP berbanding kaedah PIS dan KONV terhadap pemikiran sains keusahawanan, konstruk Pemerhatian, Idea Baharu, Inovasi, Kreativiti, dan Nilai. Kaedah PISPP menunjukkan min skor pascaujian lebih tinggi berbanding kaedah PIS, seterusnya min skor pascaujian PIS lebih tinggi secara signifikan berbanding kaedah KONV dalam kesemua konstruk yang dikaji kecuali konstruk Pemerhatian. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PISPP memberikan impak positif terhadap pemupukan pemikiran sains keusahawanan dalam kalangan murid Tahun Lima. Global Academic Excellence 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/2/FULL%20TEXT.pdf Jamilah Ahmad and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2023) Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 8. pp. 1-17. ISSN 0128-164X https://doi.org/10.35631/IJEPC.851001 |
spellingShingle | HB1-3840 Economic theory. Demography HB615-715 Entrepreneurship. Risk and uncertainty. Property Jamilah Ahmad Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima |
title | Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima |
title_full | Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima |
title_fullStr | Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima |
title_full_unstemmed | Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima |
title_short | Kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap STEM dalam kalangan murid Tahun Lima |
title_sort | kesan pendekatan isu sosiosaintifik berbantukan peta pemikiran roda terhadap sifat ingin tahu terhadap stem dalam kalangan murid tahun lima |
topic | HB1-3840 Economic theory. Demography HB615-715 Entrepreneurship. Risk and uncertainty. Property |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38463/2/FULL%20TEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT jamilahahmad kesanpendekatanisusosiosaintifikberbantukanpetapemikiranrodaterhadapsifatingintahuterhadapstemdalamkalanganmuridtahunlima AT siewnyetmoisopiahabdullah kesanpendekatanisusosiosaintifikberbantukanpetapemikiranrodaterhadapsifatingintahuterhadapstemdalamkalanganmuridtahunlima |