Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia

Pengajian tahfiz kini menjadi pilihan ibu bapa bagi anak-anak mereka mendapatkan pendidikan. Kesedaran umat Islam mengenai kelebihan dan kebaikan yang diperolehi dari hafazan al-Quran mendorong ibu bapa untuk menempatkan anak-anak mereka ke sekolah-sekolah atau pusat-pusat tahfiz. Walau bagaimanapun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Siti Halimah Putung, Siti Nurul Aishah Abdul Hamid, Nur Shafiekah Sapan, Siti Aishah Ramli
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1825715574906290176
author Siti Halimah Putung
Siti Nurul Aishah Abdul Hamid
Nur Shafiekah Sapan
Siti Aishah Ramli
author_facet Siti Halimah Putung
Siti Nurul Aishah Abdul Hamid
Nur Shafiekah Sapan
Siti Aishah Ramli
author_sort Siti Halimah Putung
collection UMS
description Pengajian tahfiz kini menjadi pilihan ibu bapa bagi anak-anak mereka mendapatkan pendidikan. Kesedaran umat Islam mengenai kelebihan dan kebaikan yang diperolehi dari hafazan al-Quran mendorong ibu bapa untuk menempatkan anak-anak mereka ke sekolah-sekolah atau pusat-pusat tahfiz. Walau bagaimanapun mengambil aliran atau pengajian tahfiz tidak semudah yang disangkakan kerana proses penghafazan al-Quran memerlukan penumpuan dan disiplin yang tinggi. Lantaran itu, tidak sedikit pelajar tahfiz yang gagal menamatkan hafazan al-Quran mengikut tempoh yang telah ditetapkan. Oleh itu, pemilihan metod dan gaya pembelajaran pelajar sangat penting bagi memastikan proses menghafaz al-Quran dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan. Strategi pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran pelajar boleh meningkatkan motivasi dan pencapaian prestasi pelajar. Strategi pembelajaran VARK misalnya terbukti dapat meningkatkan penguasaan pelajar terhadap sesuatu pelajaran termasuk dalam menghafaz ayat-ayat al-Quran. Justeru itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen pembelajaran VARK dalam teknik pembelajaran dan hafazan alQuran yang diaplikasi di pusat-pusat atau sekolah-sekolah tahfiz di Malaysia. berdasarkan kepada kajian-kajian lepas. Kajian ini menggunakan metod kualitatif dalam menganalisis kajian-kajian lepas berkenaan isu ini. Berdasarkan analisis yang dibuat, kajian ini mendapati bahawa pusat dan sekolah tahfiz di Malaysia masih menerapkan teknik tradisional, meskipun begitu tiga elemen VARK turut diaplikasikan dalam teknik pembelajaran dan penghafazan al-Quran iaitu auditori, membaca dan menulis. Hasil kajian ini signifikan dalam membantu guru mengaplikasikan kaedah pembelajaran dan hafazan yang sesuai untuk memadankan gaya pembelajaran pelajar bagi meningkatkan keupayaan dan prestasi pelajar dalam menghafaz al-Quran. Dapatan kajian juga dapat digunapakai dalam meneruskan kajian susulan untuk memahami lebih mendalam pengaplikasian kaedah VARK dalam meningkatkan proses penghafazan ayat-ayat Al-Quran di pusat-pusat dan sekolah-sekolah tahfiz di Malaysia.
first_indexed 2024-09-24T00:49:00Z
format Article
id ums.eprints-38671
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:49:00Z
publishDate 2023
publisher Global Academic Excellence
record_format dspace
spelling ums.eprints-386712024-05-14T07:29:28Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/ Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia Siti Halimah Putung Siti Nurul Aishah Abdul Hamid Nur Shafiekah Sapan Siti Aishah Ramli BP1-610 Islam. Bahai Faith. Theosophy, etc. BP188-190 Islamic religious life Pengajian tahfiz kini menjadi pilihan ibu bapa bagi anak-anak mereka mendapatkan pendidikan. Kesedaran umat Islam mengenai kelebihan dan kebaikan yang diperolehi dari hafazan al-Quran mendorong ibu bapa untuk menempatkan anak-anak mereka ke sekolah-sekolah atau pusat-pusat tahfiz. Walau bagaimanapun mengambil aliran atau pengajian tahfiz tidak semudah yang disangkakan kerana proses penghafazan al-Quran memerlukan penumpuan dan disiplin yang tinggi. Lantaran itu, tidak sedikit pelajar tahfiz yang gagal menamatkan hafazan al-Quran mengikut tempoh yang telah ditetapkan. Oleh itu, pemilihan metod dan gaya pembelajaran pelajar sangat penting bagi memastikan proses menghafaz al-Quran dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan. Strategi pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran pelajar boleh meningkatkan motivasi dan pencapaian prestasi pelajar. Strategi pembelajaran VARK misalnya terbukti dapat meningkatkan penguasaan pelajar terhadap sesuatu pelajaran termasuk dalam menghafaz ayat-ayat al-Quran. Justeru itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen pembelajaran VARK dalam teknik pembelajaran dan hafazan alQuran yang diaplikasi di pusat-pusat atau sekolah-sekolah tahfiz di Malaysia. berdasarkan kepada kajian-kajian lepas. Kajian ini menggunakan metod kualitatif dalam menganalisis kajian-kajian lepas berkenaan isu ini. Berdasarkan analisis yang dibuat, kajian ini mendapati bahawa pusat dan sekolah tahfiz di Malaysia masih menerapkan teknik tradisional, meskipun begitu tiga elemen VARK turut diaplikasikan dalam teknik pembelajaran dan penghafazan al-Quran iaitu auditori, membaca dan menulis. Hasil kajian ini signifikan dalam membantu guru mengaplikasikan kaedah pembelajaran dan hafazan yang sesuai untuk memadankan gaya pembelajaran pelajar bagi meningkatkan keupayaan dan prestasi pelajar dalam menghafaz al-Quran. Dapatan kajian juga dapat digunapakai dalam meneruskan kajian susulan untuk memahami lebih mendalam pengaplikasian kaedah VARK dalam meningkatkan proses penghafazan ayat-ayat Al-Quran di pusat-pusat dan sekolah-sekolah tahfiz di Malaysia. Global Academic Excellence 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/2/FULL%20TEXT.pdf Siti Halimah Putung and Siti Nurul Aishah Abdul Hamid and Nur Shafiekah Sapan and Siti Aishah Ramli (2023) Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia. International research Journal of shariah, muamalat And islam, 6. pp. 1-16. ISSN 26828553 https://doi.org/10.35631/IRJSMI.615002
spellingShingle BP1-610 Islam. Bahai Faith. Theosophy, etc.
BP188-190 Islamic religious life
Siti Halimah Putung
Siti Nurul Aishah Abdul Hamid
Nur Shafiekah Sapan
Siti Aishah Ramli
Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia
title Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia
title_full Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia
title_fullStr Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia
title_full_unstemmed Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia
title_short Tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al-quran di Malaysia
title_sort tinjauan awal penerapan elemen pembelajaran vark dalam teknik pembelajaran dan hafazan al quran di malaysia
topic BP1-610 Islam. Bahai Faith. Theosophy, etc.
BP188-190 Islamic religious life
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38671/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT sitihalimahputung tinjauanawalpenerapanelemenpembelajaranvarkdalamteknikpembelajarandanhafazanalqurandimalaysia
AT sitinurulaishahabdulhamid tinjauanawalpenerapanelemenpembelajaranvarkdalamteknikpembelajarandanhafazanalqurandimalaysia
AT nurshafiekahsapan tinjauanawalpenerapanelemenpembelajaranvarkdalamteknikpembelajarandanhafazanalqurandimalaysia
AT sitiaishahramli tinjauanawalpenerapanelemenpembelajaranvarkdalamteknikpembelajarandanhafazanalqurandimalaysia