Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhada...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Masitah Musa, Muhammad Faisal Mohamad Shukri, Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker, Saturia Amiruddin
Format: Article
Language:English
English
Published: Fakulti Bahasa dan Pendidikan, Universiti Islam Melaka 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1825715584418971648
author Masitah Musa
Muhammad Faisal Mohamad Shukri
Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker
Saturia Amiruddin
author_facet Masitah Musa
Muhammad Faisal Mohamad Shukri
Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker
Saturia Amiruddin
author_sort Masitah Musa
collection UMS
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhadap kanak-kanak apabila guru melaksanakan kecerdasan muzikal dalam pengajaran mereka, dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes, dengan menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian. Oleh kerana pengkaji menghadapi kekangan masa, seramai dua orang guru tadika swasta telah ditemu bual sebagai responden untuk menjawab setiap objektif penyelidikan. Data yang dikumpulkan melalui temu bual telah ditranskripsi dan dianalisis secara tematik. Secara kesimpulannya, amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal dapat memberikan impak positif kepada kanakkanak apabila dilaksanakan secara konsisten.
first_indexed 2024-09-24T00:49:09Z
format Article
id ums.eprints-38727
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:49:09Z
publishDate 2023
publisher Fakulti Bahasa dan Pendidikan, Universiti Islam Melaka
record_format dspace
spelling ums.eprints-387272024-05-24T01:22:45Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/ Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes Masitah Musa Muhammad Faisal Mohamad Shukri Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker Saturia Amiruddin LB1141-1489 Kindergarten MT920-925 Kindergarten Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pelaksanaan amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal di kalangan guru tadika swasta. Kajian ini merangkumi tiga objektif: mengenal pasti bagaimana guru tadika melaksanakan kecerdasan muzikal dalam proses pengajaran dan pembelajaran, memahami kesan terhadap kanak-kanak apabila guru melaksanakan kecerdasan muzikal dalam pengajaran mereka, dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes, dengan menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian. Oleh kerana pengkaji menghadapi kekangan masa, seramai dua orang guru tadika swasta telah ditemu bual sebagai responden untuk menjawab setiap objektif penyelidikan. Data yang dikumpulkan melalui temu bual telah ditranskripsi dan dianalisis secara tematik. Secara kesimpulannya, amalan pengajaran berdasarkan kecerdasan muzikal dapat memberikan impak positif kepada kanakkanak apabila dilaksanakan secara konsisten. Fakulti Bahasa dan Pendidikan, Universiti Islam Melaka 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/2/FULL%20TEXT.pdf Masitah Musa and Muhammad Faisal Mohamad Shukri and Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker and Saturia Amiruddin (2023) Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes. Jurnal Kesidang, 8 (1). pp. 46-59.
spellingShingle LB1141-1489 Kindergarten
MT920-925 Kindergarten
Masitah Musa
Muhammad Faisal Mohamad Shukri
Muhamad Najib Hadi Mohd Zaker
Saturia Amiruddin
Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
title Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
title_full Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
title_fullStr Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
title_full_unstemmed Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
title_short Amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta: Satu kajian kes
title_sort amalan pengajaran berasaskan kecerdasan muzikal dalam kalangan guru tadika swasta satu kajian kes
topic LB1141-1489 Kindergarten
MT920-925 Kindergarten
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38727/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT masitahmusa amalanpengajaranberasaskankecerdasanmuzikaldalamkalangangurutadikaswastasatukajiankes
AT muhammadfaisalmohamadshukri amalanpengajaranberasaskankecerdasanmuzikaldalamkalangangurutadikaswastasatukajiankes
AT muhamadnajibhadimohdzaker amalanpengajaranberasaskankecerdasanmuzikaldalamkalangangurutadikaswastasatukajiankes
AT saturiaamiruddin amalanpengajaranberasaskankecerdasanmuzikaldalamkalangangurutadikaswastasatukajiankes