Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru

Elemen penting bagi meningkatkan kepuasan kerja guru supaya mereka menghasilkan kualiti kerja yang terbaik adalah melalui kepimpinan instruksional oleh guru besar. Rasional kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan instruksional Guru Besar, kepuasan kerja guru dan kualiti kerja g...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Syahrir Husain, Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Secholian Publication 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1825715590430457856
author Syahrir Husain
Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah
author_facet Syahrir Husain
Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah
author_sort Syahrir Husain
collection UMS
description Elemen penting bagi meningkatkan kepuasan kerja guru supaya mereka menghasilkan kualiti kerja yang terbaik adalah melalui kepimpinan instruksional oleh guru besar. Rasional kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan instruksional Guru Besar, kepuasan kerja guru dan kualiti kerja guru. Selain daripada itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh antara kesemua elemen yang dikaji terhadap kualiti kerja guru di sekolah-sekolah rendah di Sabah. Seramai 248 daripada 680 orang guru dipilih secara pensampelan rawak mudah. Principals Instructional Management Rating Scale (PIRMS), soal selidik teori dua faktor Herzberg dan soal selidik model pengajaran berkesan oleh Slavin digunakan dalam kajian ini. Data analisis kuantitatif kaedah statistik deskriptif digunakan iaitu pengukuran skor tahap telah digunakan. Dapatan akhir kajian telah menunjukkan bahawa kepimpinan instruksional guru besar adalah tinggi (M=3.85), kepuasan kerja (M=3.84) dan kualiti kerja (M=3.94). Hubungan positif yang signifikan antara kepimpinan instruksional guru besar dengan kualiti kerja guru r.342, p<.05 dan kepuasan kerja guru dengan kualiti kerja guru r=.663, p<.05 dapatan daripada hasil inferensi kolerasi pearson. Analisis regresi pelbagai menunjukkan kepimpinan instruksional mempengaruhi kualiti kerja guru (β=.165, t=3.379, p=0.05) dan kepuasan kerja turut mempengaruhi kualiti kerja guru (β=.616, t=12.629, p=0.05). Ujian korelasi dan regresi menunjukkan signifikan seterusnya berjaya menolak hipotesis nul. Dapatan kajian ini boleh menjadi nilai tambah kepada KPM dalam menentukan dasar pemilihan Guru Besar serta rujukan kepada bakal Guru Besar serta sebagai rujukan kepada pengkaji seterusnya.
first_indexed 2024-09-24T00:49:15Z
format Article
id ums.eprints-38759
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:49:15Z
publishDate 2023
publisher Secholian Publication
record_format dspace
spelling ums.eprints-387592024-06-07T06:10:51Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/ Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru Syahrir Husain Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah LB2832-2844.1 Teaching personnel LB5-3640 Theory and practice of education Elemen penting bagi meningkatkan kepuasan kerja guru supaya mereka menghasilkan kualiti kerja yang terbaik adalah melalui kepimpinan instruksional oleh guru besar. Rasional kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan instruksional Guru Besar, kepuasan kerja guru dan kualiti kerja guru. Selain daripada itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh antara kesemua elemen yang dikaji terhadap kualiti kerja guru di sekolah-sekolah rendah di Sabah. Seramai 248 daripada 680 orang guru dipilih secara pensampelan rawak mudah. Principals Instructional Management Rating Scale (PIRMS), soal selidik teori dua faktor Herzberg dan soal selidik model pengajaran berkesan oleh Slavin digunakan dalam kajian ini. Data analisis kuantitatif kaedah statistik deskriptif digunakan iaitu pengukuran skor tahap telah digunakan. Dapatan akhir kajian telah menunjukkan bahawa kepimpinan instruksional guru besar adalah tinggi (M=3.85), kepuasan kerja (M=3.84) dan kualiti kerja (M=3.94). Hubungan positif yang signifikan antara kepimpinan instruksional guru besar dengan kualiti kerja guru r.342, p<.05 dan kepuasan kerja guru dengan kualiti kerja guru r=.663, p<.05 dapatan daripada hasil inferensi kolerasi pearson. Analisis regresi pelbagai menunjukkan kepimpinan instruksional mempengaruhi kualiti kerja guru (β=.165, t=3.379, p=0.05) dan kepuasan kerja turut mempengaruhi kualiti kerja guru (β=.616, t=12.629, p=0.05). Ujian korelasi dan regresi menunjukkan signifikan seterusnya berjaya menolak hipotesis nul. Dapatan kajian ini boleh menjadi nilai tambah kepada KPM dalam menentukan dasar pemilihan Guru Besar serta rujukan kepada bakal Guru Besar serta sebagai rujukan kepada pengkaji seterusnya. Secholian Publication 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/2/FULL%20TEXT.pdf Syahrir Husain and Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah (2023) Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8. pp. 1-13. https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i4.1915
spellingShingle LB2832-2844.1 Teaching personnel
LB5-3640 Theory and practice of education
Syahrir Husain
Mohd Khairuddin Abdullah @Jerry Abdullah
Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru
title Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru
title_full Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru
title_fullStr Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru
title_full_unstemmed Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru
title_short Pengaruh Kepimpinan Instruksional Guru Besar dan Kepuasan Kerja Guru dengan Kualiti Kerja Guru
title_sort pengaruh kepimpinan instruksional guru besar dan kepuasan kerja guru dengan kualiti kerja guru
topic LB2832-2844.1 Teaching personnel
LB5-3640 Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38759/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT syahrirhusain pengaruhkepimpinaninstruksionalgurubesardankepuasankerjagurudengankualitikerjaguru
AT mohdkhairuddinabdullahjerryabdullah pengaruhkepimpinaninstruksionalgurubesardankepuasankerjagurudengankualitikerjaguru