Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah

ajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah. Kajian kuantitatif ini mengaplikasikan kaedah tinjauan dan menggunakan borang soal selidik adaptasi untu...

ver descrição completa

Detalhes bibliográficos
Autor principal: Sheila Michael
Formato: Thesis
Idioma:English
English
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715642315046912
author Sheila Michael
author_facet Sheila Michael
author_sort Sheila Michael
collection UMS
description ajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah. Kajian kuantitatif ini mengaplikasikan kaedah tinjauan dan menggunakan borang soal selidik adaptasi untuk memungut data daripada 492 murid sekolah menengah sebagai sampel. Data tersebut dianalisis menggunakan perisian IBM-SPSS-AMOS 25. Analisis deskriptif menunjukkan Minat Murid, Sokongan Ibu Bapa, Kompetensi Guru dan Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum berada pada tahap sederhana dan tinggi. Ujian-t Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum berdasarkan jantina (t=1.021, df=490, p>0.05), umur (t=-1.130, df=490, p>0.05) dan lokasi sekolah (t=-.152, df=490, p>0.05) menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan tetapi mempunyai perbezaan yang signifikan dengan saiz sekolah (t=5.140, df=353, p<0.05). Ujian Korelasi Pearson pula menunjukkan wujudnya hubungan positif yang signifikan antara Minat Murid (r=0.114, p<0.05), Sokongan Ibu Bapa (r=0.620, p<0.01) dan Kompetensi Guru (r=0.263, p<0.01) dengan Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum. Analisis Laluan SEM menunjukkan bahawa Minat Murid dan Sokongan Ibu Bapa mempunyai pengaruh yang signifikan. Variabel bebas tersebut mampu meramal Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum pada kadar 62%. Menerusi analisis SEM, kajian ini juga berjaya membangunkan satu cadangan Model Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum yang menggabungkan variabel bebas tersebut sebagai faktor utama kepada Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum. Dapatan-dapatan kajian ini adalah bukti empirikal bahawa Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum dapat ditingkatkan menerusi minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru. Oleh itu, hasil kajian ini diharap boleh menjadi panduan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam sistem pendidikan sekolah menengah dan mampu meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum pada masa yang akan datang.
first_indexed 2024-09-24T00:50:05Z
format Thesis
id ums.eprints-39070
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:50:05Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling ums.eprints-390702024-07-11T08:30:12Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/ Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah Sheila Michael LB1603-1696.6 Secondary education. High schools ajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah. Kajian kuantitatif ini mengaplikasikan kaedah tinjauan dan menggunakan borang soal selidik adaptasi untuk memungut data daripada 492 murid sekolah menengah sebagai sampel. Data tersebut dianalisis menggunakan perisian IBM-SPSS-AMOS 25. Analisis deskriptif menunjukkan Minat Murid, Sokongan Ibu Bapa, Kompetensi Guru dan Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum berada pada tahap sederhana dan tinggi. Ujian-t Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum berdasarkan jantina (t=1.021, df=490, p>0.05), umur (t=-1.130, df=490, p>0.05) dan lokasi sekolah (t=-.152, df=490, p>0.05) menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan tetapi mempunyai perbezaan yang signifikan dengan saiz sekolah (t=5.140, df=353, p<0.05). Ujian Korelasi Pearson pula menunjukkan wujudnya hubungan positif yang signifikan antara Minat Murid (r=0.114, p<0.05), Sokongan Ibu Bapa (r=0.620, p<0.01) dan Kompetensi Guru (r=0.263, p<0.01) dengan Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum. Analisis Laluan SEM menunjukkan bahawa Minat Murid dan Sokongan Ibu Bapa mempunyai pengaruh yang signifikan. Variabel bebas tersebut mampu meramal Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum pada kadar 62%. Menerusi analisis SEM, kajian ini juga berjaya membangunkan satu cadangan Model Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum yang menggabungkan variabel bebas tersebut sebagai faktor utama kepada Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum. Dapatan-dapatan kajian ini adalah bukti empirikal bahawa Penglibatan Murid Dalam Aktiviti Kokurikulum dapat ditingkatkan menerusi minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru. Oleh itu, hasil kajian ini diharap boleh menjadi panduan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam sistem pendidikan sekolah menengah dan mampu meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum pada masa yang akan datang. 2022 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/2/FULLTEXT.pdf Sheila Michael (2022) Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Sheila Michael
Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah
title Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah
title_full Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah
title_fullStr Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah
title_short Pengaruh minat murid, sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di Sabah
title_sort pengaruh minat murid sokongan ibu bapa dan kompetensi guru terhadap penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum sekolah menengah di sabah
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39070/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT sheilamichael pengaruhminatmuridsokonganibubapadankompetensiguruterhadappenglibatanmuriddalamaktivitikokurikulumsekolahmenengahdisabah