Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat

Kajian Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan permainan GeoBot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar terhadap bahan pengajaran dalam topik kemahiran Geografi. Model motivasi ARCS digunakan bagi membangunkan Modul GeoBot topik Kemahiran Geografi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Amran Manining
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811136415980847104
author Mohamad Amran Manining
author_facet Mohamad Amran Manining
author_sort Mohamad Amran Manining
collection UMS
description Kajian Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan permainan GeoBot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar terhadap bahan pengajaran dalam topik kemahiran Geografi. Model motivasi ARCS digunakan bagi membangunkan Modul GeoBot topik Kemahiran Geografi berdasarkan kepada reka bentuk pengajaran ADDIE. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi-eksperimental yang melibatkan kumpulan rawatan (Permainan GeoBot) dan kawalan (Pendekatan Secara Konvesional). Seramai 104 orang pelajar tingkatan empat melibatkan dua buah sekolah menengah di daerah Pitas. Pengkaji menggunakan dua soal selidik iaitu Pattern of Adaptive Learning Scale ( PALS) untuk mengukur corak orientasi matlamat pelajar serta soal selidik kolaboratif 21st Century Learning Design Student Work Rubric on Collaboration (CLD SWRC) untuk mengukur terhadap tahap kolaboratif pelajar terhadap bahan pengajaran yang digunakan. Manakala Ujian Pencapaian Kemahiran Geografi (UPKG) yang diubahsuai dari soalan sebenar SPM digunakan untuk mengukur pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi. Pengujian statistik yang dilaksanakan ialah T-test ,analisis pengulangan Analysis of variance (ANOVA) dan korelasi pada aras signifikan p<0.05. Pengkaji melihat kepada ujian saiz kesan kerana pengukuran dilakukan pada dua tempoh masa yang berbeza (ujian pra dan ujian pasca). Dapatan kajian ini menunjukkan kaedah permainan GeoBot telah berjaya meningkatkan orientasi matlamat,kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi Tingkatan Empat . Namun begitu, perbezaan min antara kumpulan rawatan dan kawalan merumuskan bahawa kaedah pengajaran dengan menggunakan permainan GeoBot lebih tinggi mempengaruhi orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar. Pun demikian, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian bagi kumpulan rawatan maupun kumpulan kawalan. Hasil kajian ini memberi satu alternatif baharu kepada guru Geografi untuk mengaplikasikan permainan GeoBot dalam PdPc Kemahiran Geografi dalam meningkatkan orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar di samping memberikan kesan yang positif terhadap manfaat dan kebaikan aspek pedagogi, sosial dan teknikal.
first_indexed 2024-09-24T00:50:11Z
format Thesis
id ums.eprints-39105
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:50:11Z
publishDate 2023
record_format dspace
spelling ums.eprints-391052024-07-15T02:27:04Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/ Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat Mohamad Amran Manining LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan permainan GeoBot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar terhadap bahan pengajaran dalam topik kemahiran Geografi. Model motivasi ARCS digunakan bagi membangunkan Modul GeoBot topik Kemahiran Geografi berdasarkan kepada reka bentuk pengajaran ADDIE. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi-eksperimental yang melibatkan kumpulan rawatan (Permainan GeoBot) dan kawalan (Pendekatan Secara Konvesional). Seramai 104 orang pelajar tingkatan empat melibatkan dua buah sekolah menengah di daerah Pitas. Pengkaji menggunakan dua soal selidik iaitu Pattern of Adaptive Learning Scale ( PALS) untuk mengukur corak orientasi matlamat pelajar serta soal selidik kolaboratif 21st Century Learning Design Student Work Rubric on Collaboration (CLD SWRC) untuk mengukur terhadap tahap kolaboratif pelajar terhadap bahan pengajaran yang digunakan. Manakala Ujian Pencapaian Kemahiran Geografi (UPKG) yang diubahsuai dari soalan sebenar SPM digunakan untuk mengukur pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi. Pengujian statistik yang dilaksanakan ialah T-test ,analisis pengulangan Analysis of variance (ANOVA) dan korelasi pada aras signifikan p<0.05. Pengkaji melihat kepada ujian saiz kesan kerana pengukuran dilakukan pada dua tempoh masa yang berbeza (ujian pra dan ujian pasca). Dapatan kajian ini menunjukkan kaedah permainan GeoBot telah berjaya meningkatkan orientasi matlamat,kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi Tingkatan Empat . Namun begitu, perbezaan min antara kumpulan rawatan dan kawalan merumuskan bahawa kaedah pengajaran dengan menggunakan permainan GeoBot lebih tinggi mempengaruhi orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar. Pun demikian, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian bagi kumpulan rawatan maupun kumpulan kawalan. Hasil kajian ini memberi satu alternatif baharu kepada guru Geografi untuk mengaplikasikan permainan GeoBot dalam PdPc Kemahiran Geografi dalam meningkatkan orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar di samping memberikan kesan yang positif terhadap manfaat dan kebaikan aspek pedagogi, sosial dan teknikal. 2023 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/2/FULLTEXT.pdf Mohamad Amran Manining (2023) Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Mohamad Amran Manining
Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_full Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_fullStr Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_full_unstemmed Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_short Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_sort keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT mohamadamranmanining keberkesananpermainangeobotterhadaporientasimatlamatkolaboratifdanpencapaianpelajardalamtopikkemahirangeografitingkatanempat