Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah

Kelangsungan kehidupan generasi masa depan dan alam semula jadi amat bergantung kepada pelaksanaan kurikulum dan pendidikan alam sekitar. Sikap pelajar terutama dalam amalan kitar semula dan pengurusan sisa pepejal akan menjadi penentu kepada kebersihan kepada alam sekitar. Kajian ini bertujuan untu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Chong, Oi Min
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715652026957824
author Chong, Oi Min
author_facet Chong, Oi Min
author_sort Chong, Oi Min
collection UMS
description Kelangsungan kehidupan generasi masa depan dan alam semula jadi amat bergantung kepada pelaksanaan kurikulum dan pendidikan alam sekitar. Sikap pelajar terutama dalam amalan kitar semula dan pengurusan sisa pepejal akan menjadi penentu kepada kebersihan kepada alam sekitar. Kajian ini bertujuan untuk mengetengahkan amalan kitar semula dalam kalangan pelajar tingkatan tiga di sekolah menengah melalui pendidikan amalan kitar semula. Kajian juga dilaksanakan untuk menentukan penglibatan pelajar dalam program kitar semula sama ada anjuran pihak kerajaan mahupun sektor swasta. Akhirnya, kajian penggunaan teknik pembelajaran berasaskan projek berpandukan Model Dick dan Reiser guru dalam topik kitar semula Geografi juga diterokai untuk menentukan keberkesanannya. Kajian dilaksanakan secara tinjauan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dan disokong oleh data kualitatif dengan menggunakan kaedah kajian kes untuk meneroka pengetahuan pelajar dalam amalan kitar semula. Responden kajian dipilih daripada 2 buah sekolah menengah di Daerah Penampang. Seramai 329 pelajar dipilih secara persampelan rawak berstrata mengikut nisbah. Data dikumpul menggunakan google form dan dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 26. Manakala pendekatan kualitatif pula menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian ikut-serta. Temu bual jenis berstruktur dilaksanakan ke atas empat guru Geografi, dua penyelia kontraktor sekolah, seorang penyelia Majlis Daerah Penampang dan lapan pelajar kumpulan berfokus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan kurikulum guru berkesan tetapi penglibatan pelajar dalam program kitar semula dilaporkan sederhana dengan skor min 3.5457 dan sisihan piawai 0.62411. Manakala, sumbangan pihak kerajaan dan swasta berjaya menggalakkan penglibatan pelajar dalam program kitar semula sekolah. Sementara itu, dapatan pengetahuan pendidikan alam sekitar dilaporkan tinggi tetapi masih terdapat segelintir pelajar tidak mengamalkan kitar semula. Seterusnya, dapatan penerokaan penggunaan teknik PBP guru berdasarkan Model Dick dan Reiser dilaporkan berada pada tahap sederhana. Penggunaan teknik PBP oleh guru berjaya menyedarkan pelajar dalam amalan kitar semula dan seterusnya mengurangkan jumlah penjanaan sisa sekolah. Secara keseluruhannya, kajian turut mendapati bahawa pengetahuan merupakan faktor peramal utama yang mempengaruhi amalan kitar semula tetapi berkait rapat dengan sikap pelajar. Oleh yang demikian, bagi mencapai matlamat akhir amalan kitar semula, pendidikan alam sekitar secara praktikal perlu dinaik taraf sebagai subjek baharu dalam kurikulum sekolah menengah.
first_indexed 2024-09-24T00:50:14Z
format Thesis
id ums.eprints-39125
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:50:14Z
publishDate 2023
record_format dspace
spelling ums.eprints-391252024-07-23T02:04:49Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/ Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah Chong, Oi Min LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kelangsungan kehidupan generasi masa depan dan alam semula jadi amat bergantung kepada pelaksanaan kurikulum dan pendidikan alam sekitar. Sikap pelajar terutama dalam amalan kitar semula dan pengurusan sisa pepejal akan menjadi penentu kepada kebersihan kepada alam sekitar. Kajian ini bertujuan untuk mengetengahkan amalan kitar semula dalam kalangan pelajar tingkatan tiga di sekolah menengah melalui pendidikan amalan kitar semula. Kajian juga dilaksanakan untuk menentukan penglibatan pelajar dalam program kitar semula sama ada anjuran pihak kerajaan mahupun sektor swasta. Akhirnya, kajian penggunaan teknik pembelajaran berasaskan projek berpandukan Model Dick dan Reiser guru dalam topik kitar semula Geografi juga diterokai untuk menentukan keberkesanannya. Kajian dilaksanakan secara tinjauan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dan disokong oleh data kualitatif dengan menggunakan kaedah kajian kes untuk meneroka pengetahuan pelajar dalam amalan kitar semula. Responden kajian dipilih daripada 2 buah sekolah menengah di Daerah Penampang. Seramai 329 pelajar dipilih secara persampelan rawak berstrata mengikut nisbah. Data dikumpul menggunakan google form dan dianalisis menggunakan IBM SPSS versi 26. Manakala pendekatan kualitatif pula menggunakan kaedah temu bual dan pemerhatian ikut-serta. Temu bual jenis berstruktur dilaksanakan ke atas empat guru Geografi, dua penyelia kontraktor sekolah, seorang penyelia Majlis Daerah Penampang dan lapan pelajar kumpulan berfokus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan kurikulum guru berkesan tetapi penglibatan pelajar dalam program kitar semula dilaporkan sederhana dengan skor min 3.5457 dan sisihan piawai 0.62411. Manakala, sumbangan pihak kerajaan dan swasta berjaya menggalakkan penglibatan pelajar dalam program kitar semula sekolah. Sementara itu, dapatan pengetahuan pendidikan alam sekitar dilaporkan tinggi tetapi masih terdapat segelintir pelajar tidak mengamalkan kitar semula. Seterusnya, dapatan penerokaan penggunaan teknik PBP guru berdasarkan Model Dick dan Reiser dilaporkan berada pada tahap sederhana. Penggunaan teknik PBP oleh guru berjaya menyedarkan pelajar dalam amalan kitar semula dan seterusnya mengurangkan jumlah penjanaan sisa sekolah. Secara keseluruhannya, kajian turut mendapati bahawa pengetahuan merupakan faktor peramal utama yang mempengaruhi amalan kitar semula tetapi berkait rapat dengan sikap pelajar. Oleh yang demikian, bagi mencapai matlamat akhir amalan kitar semula, pendidikan alam sekitar secara praktikal perlu dinaik taraf sebagai subjek baharu dalam kurikulum sekolah menengah. 2023 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/2/FULLTEXT.pdf Chong, Oi Min (2023) Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Chong, Oi Min
Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah
title Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah
title_full Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah
title_fullStr Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah
title_full_unstemmed Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah
title_short Amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah Penampang, Sabah
title_sort amalan kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah menengah kebangsaan di daerah penampang sabah
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39125/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT chongoimin amalankitarsemuladalamkalanganpelajarsekolahmenengahkebangsaandidaerahpenampangsabah