Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah

Kajian ini menyelidik pengaruh struktural antara sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik secara langsung dan tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri. Satu kajian rent...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Azman Othman
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715677361602560
author Azman Othman
author_facet Azman Othman
author_sort Azman Othman
collection UMS
description Kajian ini menyelidik pengaruh struktural antara sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik secara langsung dan tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri. Satu kajian rentas menggunakan kaedah tinjauan bagi menyelidik sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya seperti yang dipersepsikan oleh pelajar dengan menggunakan instrumen yang telah diadaptasikan daripada beberapa instrumen kajian lepas. Kajian ini menggabungkan kedua-dua metod kuantitatif, analisis dokumen dan metod kualitatif (temu bual). Sejumlah 618 orang pelajar telah dipilih secara persampelan kluster pelbagai peringkat dari dua belas buah sekolah menengah di Pantai Barat Sabah yang mewakili peringkat pertengahan remaja, menyertai kajian ini. Ciri-ciri psikometrik instrumen kajian telah dikaji melalui ujian kebolehpercayaan, analisis faktor dan analisis pengesahan faktor. Kajian yang menggunakan Modeling Persamaan Berstruktur melalui IBM SPSS AMOS versi 21.0, model struktural diuji berdasarkan data bagi menilai kebaikan penyuaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri menjadi penyederhana di antara faktor-faktor sokongan terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik. Keputusan kajian juga menunjukkan bahawa model untuk pelajar lelaki dan pelajar perempuan dan model untuk sekolah bandar dan luar bandar memperlihatkan kelainan yang signifikan iaitu terdapat laluan regresi yang terhad untuk model pelajar lelaki dan sekolah luar bandar. Sebaliknya terdapat beberapa laluan regresi yang signifikan untuk model pelajar perempuan dan sekolah bandar. Sokongan akademik guru merupakan satu-satunya peramal secara langsung terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk pelajar perempuan sebaliknya sokongan emosi guru menyumbang secara tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk model pelajar lelaki. Selain itu, sokongan akademik daripada guru dan rakan sebaya merupakan peramal secara tidak langsung terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk model sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan turut memaparkan terdapat perbezaan signifikan dari segi sokongan akademik dan emosi daripada rakan sebaya, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri, penglibatan pelajar, dan pencapaian akademik mengikut jantina. Analisis kolerasi menyerlahkan hubungan yang signifikan antara faktor sokongan, pembelajaran aturan kendiri, dan orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan murid dan pencapaian akademik mengikut jantina dan lokasi sekolah. Analisis regresi pula menunjukkan pengaruh pemboleh ubah kajian lebih besar terhadap penglibatan berbanding pencapaian akademik. Dapatan data temu bual pula mengungkapkan bahawa pelajar yang cemerlang, tinggi sokongan akademik ibu bapa, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri dan menunjukkan kecenderungan tahap penglibatan yang tinggi. Hasil kajian juga mendukung Teori Kognitif Sosial melalui prinsip Triadic Reciprocol Determinism dan pada masa yang sama juga menyokong pendekatan Teori Ekologi Bronfenbrenner, Self-Determination Theory dan Person-Environment Fit Theory. Implikasi teoretikal dan pratikal juga dibincangkan.
first_indexed 2024-09-24T00:50:38Z
format Thesis
id ums.eprints-39290
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:50:38Z
publishDate 2016
record_format dspace
spelling ums.eprints-392902024-07-31T03:49:36Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/ Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah Azman Othman LB1101-1139 Child study Kajian ini menyelidik pengaruh struktural antara sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik secara langsung dan tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri. Satu kajian rentas menggunakan kaedah tinjauan bagi menyelidik sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya seperti yang dipersepsikan oleh pelajar dengan menggunakan instrumen yang telah diadaptasikan daripada beberapa instrumen kajian lepas. Kajian ini menggabungkan kedua-dua metod kuantitatif, analisis dokumen dan metod kualitatif (temu bual). Sejumlah 618 orang pelajar telah dipilih secara persampelan kluster pelbagai peringkat dari dua belas buah sekolah menengah di Pantai Barat Sabah yang mewakili peringkat pertengahan remaja, menyertai kajian ini. Ciri-ciri psikometrik instrumen kajian telah dikaji melalui ujian kebolehpercayaan, analisis faktor dan analisis pengesahan faktor. Kajian yang menggunakan Modeling Persamaan Berstruktur melalui IBM SPSS AMOS versi 21.0, model struktural diuji berdasarkan data bagi menilai kebaikan penyuaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri menjadi penyederhana di antara faktor-faktor sokongan terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik. Keputusan kajian juga menunjukkan bahawa model untuk pelajar lelaki dan pelajar perempuan dan model untuk sekolah bandar dan luar bandar memperlihatkan kelainan yang signifikan iaitu terdapat laluan regresi yang terhad untuk model pelajar lelaki dan sekolah luar bandar. Sebaliknya terdapat beberapa laluan regresi yang signifikan untuk model pelajar perempuan dan sekolah bandar. Sokongan akademik guru merupakan satu-satunya peramal secara langsung terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk pelajar perempuan sebaliknya sokongan emosi guru menyumbang secara tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk model pelajar lelaki. Selain itu, sokongan akademik daripada guru dan rakan sebaya merupakan peramal secara tidak langsung terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk model sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan turut memaparkan terdapat perbezaan signifikan dari segi sokongan akademik dan emosi daripada rakan sebaya, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri, penglibatan pelajar, dan pencapaian akademik mengikut jantina. Analisis kolerasi menyerlahkan hubungan yang signifikan antara faktor sokongan, pembelajaran aturan kendiri, dan orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan murid dan pencapaian akademik mengikut jantina dan lokasi sekolah. Analisis regresi pula menunjukkan pengaruh pemboleh ubah kajian lebih besar terhadap penglibatan berbanding pencapaian akademik. Dapatan data temu bual pula mengungkapkan bahawa pelajar yang cemerlang, tinggi sokongan akademik ibu bapa, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri dan menunjukkan kecenderungan tahap penglibatan yang tinggi. Hasil kajian juga mendukung Teori Kognitif Sosial melalui prinsip Triadic Reciprocol Determinism dan pada masa yang sama juga menyokong pendekatan Teori Ekologi Bronfenbrenner, Self-Determination Theory dan Person-Environment Fit Theory. Implikasi teoretikal dan pratikal juga dibincangkan. 2016 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/2/FULLTEXT.pdf Azman Othman (2016) Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1101-1139 Child study
Azman Othman
Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
title Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
title_full Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
title_fullStr Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
title_short Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
title_sort pengaruh sokongan pembelajaran aturan kendiri orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat sabah
topic LB1101-1139 Child study
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT azmanothman pengaruhsokonganpembelajaranaturankendiriorientasimatlamatkendiriterhadappenglibatandanpencapaianakademikpelajarandipantaibaratsabah